Bovag zet opleidingsfonds voor de branche op het spel
Het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de motorvoertuigen- en
tweewielerbranche -OOMT- dreigt opgeheven te worden. De vakbonden
hebben vandaag in een brief een dringend beroep op de Bovag gedaan om
alsnog het cao principe-akkoord Metaal en Techniek voor de kleinmetaal
te ondertekenen.
Hiermee kan de Bovag voorkomen dat het opleidingenfonds kopje onder
gaat doordat een gat ontstaat in de financiën en de hele sector
verzwakt.
Jan Berghuis, bestuurder van FNV Bondgenoten: "De opleidingskansen van
ruim 90.000 medewerkers in de branche worden zo door de neus geboord.
Juist tijdens deze economisch moeilijke tijden hebben we een
crisisbestendig cao-pakket voorgelegd. Met daarin aantrekkelijke
afspraken over crisisbestrijding, loonontwikkeling en opleidingen. In
plaats van deze kans te grijpen om sterker uit de crisis te komen,
laat Bovag de werknemers en de hele sector stikken."
De vakbonden hebben Bovag aangeboden om binnen de cao Metaal en
Techniek enkele aanpassingen te doen. Bovag wil echter van de
belangrijkste afspraken daarin af, waarmee de rechten van de
werknemers ondermijnd worden.
Tussen Bovag en de andere werkgeversverenigingen aangesloten bij de
FWM is een conflict ontstaan naar aanleiding van Bovags stugge
opstelling in het cao-traject. De Bovag is door de koepel van
werkgeversverenigingen Metaal en Techniek inmiddels uit de
bestuursorganen van de sector gezet. De andere werknemersverenigingen
in de branche zijn boos op Bovag, omdat ze de hele branche verzwakken
met hun opstelling. Als OOMT wordt ontmanteld, valt ook de
uitvoeringsorganisatie Innovam voor de opleidingen weg. Bij Innovam
werken 280 mensen.
In de kleinmetaal werken ruim 400.000 werknemers bij ongeveer 34.000
bedrijven. Ongeveer 90.000 werknemers werken bij de Bovag
garagebedrijven. Momenteel worden ledenvergaderingen gehouden om de
leden van FNV Bondgenoten te informeren over de opstelling van Bovag
en om te peilen hoe verder.
FNV Bondgenoten