Eerste Rotterdamse kinderdagverblijf 'Ben ik in Beeld'-gecertificeerd
04/02/2010 09:30
Stichting De Meeuw
Eerste Rotterdamse kinderdagverblijf 'Ben ik in Beeld'-gecertificeerd
Doorbraak voor ontwikkelprogramma voor kinderen van 0 tot 4 jaar
Rotterdam - Kinderdagverblijf KSH Pendrecht in Rotterdam-Zuid is de eerste volledig gecertificeerde 'Ben ik in Beeld'-locatie. De pedagogisch medewerkers gebruiken het ontwikkelingsgerichte stimuleringsprogramma op alle 6 groepen van het kinderdagverblijf voor de opvang van circa 100 kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Dit is een mijlpaal in de professionalisering van de kinderopvang, beaamt initiatiefnemer Stichting de Meeuw.
KSH Pendrecht voorop
Na twee jaar van training en begeleiding in de praktijk is KSH Pendrecht het eerste kinderdagverblijf dat volledig Ben ik in Beeld-gecertificeerd is. Wethouder Jantine Kriens van Volksgezondheid en Welzijn, tevens loco-burgemeester van de gemeente Rotterdam, overhandigt op 4 februari de certificaten aan de 20 pedagogisch medewerkers. Ben ik in Beeld wordt sinds de introductie in 2005 toegepast op 70 kinderdagverblijven in Rotterdam. Deze zullen volgen in het traject van volledige certificering.
Methode Ben ik in Beeld
Pedagogisch medewerkers leren in het programma Ben ik in Beeld met videobeelden gericht naar kinderen kijken en reflecteren hun eigen vaardigheden. Het stimuleren van de taalontwikkeling staat centraal. Het programma is specifiek voor kinderdagverblijven ontwikkeld en sluit aan bij het Pedagogisch kader kindercentra 0 tot 4 jaar.
Ontwikkelingsgerichte aanpak
Het is belangrijk dat pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven initiatieven van kinderen opmerken en hier goed op reageren. Door het inzetten van video komen kinderen en leidsters letterlijk 'in beeld'. Het programma richt zich op taalontwikkeling en versterkt daarnaast de bredere ontwikkeling van kinderen, door de relatie tussen kind en leidster te stimuleren. Op drie manieren, namelijk door spel, specifieke activiteiten en aansluiting bij de dagelijkse routine.
Noodzakelijke professionalisering
Uit recent kinderopvangonderzoek van het NCKO (Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek) is gebleken dat de kwaliteit van pedagogisch medewerkers aandacht behoeft. De mate van interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers op de gebieden 'praten en uitleggen' en 'ontwikkelingsstimulering' daalt. Deze onderdelen worden in het onderzoek terecht als de kern van de pedagogische kwaliteit gezien. Een samenhangend en kwaliteitsbevorderend programma zoals Ben ik in Beeld biedt het juiste handvat om deze onderdelen te versterken.
Bron NCKO-onderzoek: Pedagogische kwaliteit van de opvang voor 0- 4-jarigen in Nederlandse kinderdagverblijven in 2008, R.E.L. de Kruif, J.M.A. Riksen-Walraven, M.J.J.M. Gevers Deynoot-Schaub, K.O.W. Helmerhorst, L.W.C. Tavecchio, & R.G. Fukkink, 2009
Stichting de Meeuw
De Rotterdamse Stichting de Meeuw werkt aan meer kansen voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Zowel met eigen methodes als met landelijke programma's voor kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, scholen en andere welzijnsinstellingen versterkt Stichting de Meeuw de professionalisering van leraren, pedagogisch medewerkers en leidinggevenden van kindercentra.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.benikinbeeld.org
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,