Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ridderkerk, 4 februari 2010
Voor financiering groei & uitrol concept in V&D:
Winkelketen Sabon naar de beurs
De winkelketen in verzorgingsproducten Sabon gaat naar de beurs. Sabon heeft in Nederland 31 winkels, waarvan 13 shop-in-shops bij V&D, en in België twee winkels. In verband met de sterke groei die de onderneming in de komende jaren verwacht te realiseren, heeft het bedrijf besloten te kiezen voor financiering door middel van nieuw risicodragend kapitaal. Ondernemer en grootaandeelhouder Bob Ultee heeft daarom de participaties verworven van het beursgenoteerde beleggingsfonds VGM, waarvan de naam wordt gewijzigd in Sabon FunDing. Sabon FunDing zal als enige belegging hebben 100 procent van de aandelen van de onderneming Sabon BV. Het voornemen bestaat om de participaties Sabon FunDing, die nu een hogere waarde kennen dan 50.000 euro, in de loop van 2010 te splitsen in kleinere coupures, waarmee Sabon als belegging ook toegankelijk wordt voor het grote publiek. Value8 heeft de beheerder, VGM Beheer BV, overgenomen en Value8-bestuursvoorzitter Peter Paul de Vries zal beheerder worden. Value8 zal Sabon FunDing begeleiden bij de geplande beursgang.
Sabon, het favoriete product van Oprah
Sabon BV heeft de exclusieve rechten voor de verkoop van Sabon verzorgingsproducten in Nederland, België en Duitsland. Sabon is in 1997 opgericht. De producten zijn gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten en mineralen uit de Dode Zee. Sabon hecht veel belang aan milieuvriendelijke producten en de producten zijn dierproefvrij. Het merk Sabon is gepositioneerd als een product met een hoge kwaliteit en uitstraling (topsegment) tegen een redelijke prijs (middensegment). Internationaal heeft Sabon veel baat gehad van de aanbeveling van Oprah die de scrub in haar show 'One of her favourite things' noemde.
De producten van Sabon zijn:
* bad & douche: o.a. badschuim, badzout en scrubs;
* body: o.a. bodylotion, olie, voet- en handverzorging en geuren;
* gezicht: o.a. scrubs, lotions, crème en serum.
In 2005 verwierf ondernemer Bob Ultee de licentierechten voor Nederland,België en Duitsland en in 2006 werd de eerste Nederlandse winkel in Breda geopend. Sabon is in Nederland en België begonnen met eigen winkels. Daarna zijn een aantal shops-in-shops geopend in V&D warenhuizen. Op dit moment heeft Sabon 16 eigen winkels in Nederland, 2 eigen winkels in België en 13 shop-in-shops in V&D. Het bedrijf heeft ongeveer 220 medewerkers, waarvan er 15 werken op het hoofdkantoor in Ridderkerk. Inmiddels is met V&D overeenstemming bereikt over het openen van Sabon shop-in-shops in de V&D warenhuizen. De uitrol van het concept en de uitbreiding van de keten vergt extra investeringen en - tijdelijk - een grotere werkkapitaalbehoefte.
Beursgang via Value Gain Mix fund
In het kader van de investeringsbehoefte en de sterke groei die voor de komende jaren wordt verwacht, heeft Sabon besloten om nieuw risicodragend kapitaal aan te trekken. Daarbij zijn eerst de aandelen van het beursgenoteerde Value Gain Mix fund overgenomen. De naam van VGM is gewijzigd in Sabon FunDing. Vervolgens heeft Sabon FunDing 100% van de aandelen verworven van Sabon BV, waar ook Sabon Nederland BV en Sabon België BV onder vallen. Thans is Sabon FunDing bezig met de afronding van een plaatsing van participaties voor een bedrag van 8 tot 10 miljoen euro. Deze plaatsing betreft ongeveer een kwart van de participaties. De emissieopbrengst zal worden aangewend voor verbetering van de balans en financiering van de voorziene groei. De participaties Sabon FunDing worden geplaatst voor 75.000 euro per participatie. Dat brengt de waardering van Sabon op ongeveer 37 miljoen euro. De participaties vallen onder een lock-up regeling.
Value8 heeft de beheerder van het fonds, VGM Beheer BV, overgenomen en Value8-bestuursvoorzitter Peter Paul de Vries zal de functie van beheerder vervullen. Het streven is erop gericht om de participaties in de tweede helft van 2010 te splitsen in aanzienlijk kleinere coupures, zodat de participaties toegankelijk worden voor het grote (beleggend) publiek. Value8 zal SabonFunDing begeleiden bij deze beursgang.
De historie van Sabon
1997
Sabon International opgericht. Het bedrijf start met de verkoop van natuurlijke bad- en bodyproducten.
1997-2004
Sabon breidt al snel haar afzetgebied uit naar Oost-Europa (Polen, Roemenië), Italië, de Verenigde Staten en Japan.
2005
Dhr. B. Ultee verkrijgt van de eigenaren van Sabon de Sabon-licentie
voor Nederland, Duitsland en België. Sabon Nederland B.V. en Sabon B.V. worden opgericht.
2006
De eerste Nederlandse Sabon winkel wordt geopend in Breda. Na de opening in Breda volgt de opening van filialen in Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Kalverstraat en Leidsestraat.
2007
Sabon groeit in 2007 fors door opening van acht winkels. Een eigen distributiecentrum wordt opgericht en opent het eerste Belgische filiaal in Antwerpen.
2008
Sabon opent in 2008 twee winkels. Eén in Wijnegem (België) en één in Tilburg. Sabon komt hiermee op 18 winkels in Nederland en België. Verder wordt kapitaal opgehaald om de groei te financieren.
2009
G. van de Broek wordt aangetrokken als algemeen directeur. Eind 2009 had Sabon 31 filialen, 18 corporate stores en 13 V&D shop-in-shops.
2010
In februari worden de aandelen in Sabon B.V. verkocht aan het Sabon FunDing (voorheen VGM)
Ambitieuze doelstellingen: 30 miljoen omzet, meer dan 20 procent marge
Ondernemer Bob Ultee is vastberaden om het huidige succes van Sabon voort te zetten en de keten versneld uit te breiden. Het streven is erop gericht om op termijn van 1 à 2 jaar het aantal winkels te verdrievoudigen tot 90, bestaande uit circa 30 eigen winkels en 62 shop-in-shops in de V&D. Na de huidige vermogensversterking zal de balans van Sabon gezond zijn en ruimte bieden om de geplande groei te realiseren. De financiële prognoses zijn sterk afhankelijk van de snelheid waarmee de uitrol binnen V&D plaatsvindt. In 2009 bedroeg de omzet circa 6 miljoen euro en was het resultaat, door een op expansie aangepast hoofdkantoor, negatief. Gedurende de laatste vier maanden bedroeg de EBIT-marge overigens al 12 procent.
Het streven is erop gericht om in 2010 een omzet op jaarbasis van 20 tot 25 miljoen euro te behalen en een (genormaliseerd) bedrijfsresultaat dat tussen 15 en 20 procent van de omzet bedraagt. Indien de huidige plannen worden gerealiseerd zou in 2011 een omzet van 30 tot 35 miljoen euro mogelijk moeten zijn, met een brutomarge van meer dan 20 procent. Naast de uitrol in Nederland, worden tevens de mogelijkheden in Duitsland onderzocht.