Ingezonden persbericht
Onderzoek door Mercuri Urval onder 840 managers in acht Europese landen
AMERSFOORT, Nederland, February 4/PRNewswire/ --
- Onderzoek: Klantfocus aanjager voor economische groei
Acht op de tien Europese managers zijn van mening dat een sterke
klantgerichtheid de belangrijkste factor is om een duurzame economische groei
in 2010 te realiseren. Sterkere klantenbinding, grotere loyaliteit en een
hogere kwaliteit van de dienstverlening worden gezien als de speerpunten voor
de toekomst. Dit zijn de resultaten van een online onderzoek onder ruim 800
managers en directieleden in acht Europese landen uitgevoerd in opdracht van
adviesorganisatie Mercuri Urval.
De voortdurende economische uitdagingen zijn de reden dat de Europese
productie- en dienstensector sterkere klantgerichtheid weer bovenaan de
agenda zet. Deze trend wordt volgens het onderzoek door 76 procent van de
ondervraagde managers en directeuren bevestigd. Het werven van nieuwe klanten
wordt gezien als de belangrijkste aanjager voor groei (het Europese
gemiddelde bedraagt 71%) en staat nog boven winstgevendheid (66%) en
innovatie (63%). Over de gehele linie heerst meer optimisme over de
economische vooruitzichten in 2010.
Nieuwe management toepassingen
Van de ondervraagden ziet 77% procent de economische crisis als een kans
om hun managementpraktijk in overeenstemming te brengen met de versterkte
aandacht voor klantgerichtheid. Belangrijke trends in relatie tot duurzame
groei zijn volgens het onderzoek:
- Het vermogen om goed naar de klant te luisteren, het aanbieden van
nieuwe diensten, het vergroten van toegevoegde waarde, het verbeteren van de
dienstverlening en het gebruiken van het potentieel aan kennis en kunde van
de werknemers. - Het vermogen om het creëren van waarde te stimuleren, vooral
op het gebied van verkoop. - De verwachting dat bedrijven doorgaan met het
inzetten op en het versnellen van research en development
Ruim 840 respondenten
Tussen half oktober en begin december 2009 heeft de internationale
adviesorganisatie Mercuri Urval via een online onderzoek 844 managers en
directeuren in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië,
Oostenrijk en Zwitserland onder andere gevraagd naar de belangrijkste
voorwaarden voor economische groei in 2010.
Nieuwe prioriteiten
In alle onderzochte landen zijn in de afgelopen maanden plannen
ontwikkeld om de gevolgen van de economische crisis te bestrijden. In
Zwitserland kwam deze trend iets later op gang. Bedrijven richten zich nu
voortvarend op nieuwe prioriteiten: het realiseren snelle groei en het
betreden van nieuwe, internationale markten.
Nieuwe focus beïnvloedt zowel organisatie als werknemer
Vooral in Nederland is de aandacht voor klantgerichtheid, focus op
kerncompetenties, innovatief vermogen en het binden en boeien van werknemers
al verder ontwikkeld. In Duitsland, Frankrijk en België is de tendens dat men
wacht op het Human Resources Management om de klantgerichtheid van de
organisatie te verbeteren.
Voor achtergrondinformatie over dit onderzoek kijk op:
http://www.mercuriurval.nl
Mercuri Urval is een internationaal adviesbureau met meer dan 80 kantoren
in 25 landen. Zij ondersteunt haar opdrachtgevers bij de uitvoering van hun
strategie, het oplossen van managementvraagstukken, het identificeren en
optimaliseren van de kwaliteiten van hun mensen, door middel van: Strategisch
Recruitment, Assessments, Business Coaching, Executive Recruitment en
Coaching en Talent Management. Mercuri Urval is een onafhankelijke
particuliere onderneming, opgericht in Zweden in 1967.
Voor nadere informatie, neem contact op met: