| | | |
| | | | | |Pers info | | | | | | | | |7 |21-01-2010 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |College maakt balans op met rapport 'Anders regelen, anders werken'
Sinds 2006 werkt de gemeente Apeldoorn aan minder administratieve lastendruk voor burgers, bedrijven en instellingen. Het college van burgemeester en wethouders maakt de balans op met het rapport 'Anders regelen, anders werken'. Op 4 februari wordt dit rapport besproken in de gemeenteraad.
Vermindering Regeldruk is een van de pijlers van het cultuurtraject Apeldoorn Verandert. Doelstelling van het project is de administratieve lastendruk voor burgers, bedrijven en instellingen te verlagen. Daarbij gaat het niet alleen om de regels zelf, maar ook om de manier waarop de gemeente ermee omgaat. Voor maatregelen is gekeken naar vragen als: kan het sneller of eenvoudiger? Waar kan de gemeente minder bewijslast vragen? Maar ook past een nuancering, want regels hebben ook nut: zij geven duidelijkheid.
In 2006 heeft het SIRA een nulmeting uitgevoerd waarbij de prestaties van Apeldoorn werden vergeleken met best practices van andere gemeenten. Recent is een nieuw onderzoek uitgevoerd dat laat zien dat de gemeente een groot deel van de in 2006 geformuleerde best practices heeft gerealiseerd. Ook de best practices staan niet stil; daarom is ook vergeleken met de best practices uit 2009 en dan blijkt dat er nog het nodige werk te doen is. Hiervoor heeft het college voor 2010 concrete acties afgesproken, die grotendeels nog voor de zomer zullen worden gerealiseerd.
Uit het rapport 'Anders regelen, anders werken' blijkt dat er hard is gewerkt en veel bereikt. Van een groot aantal producten is de doorlooptijd flink bekort. Andere producten zijn nu ook via internet te bestellen. Sommige vergunningen zijn (deels) komen te vervallen. Voor andere zijn de werkprocessen verbeterd, waardoor de klant zo weinig mogelijk informatie hoeft aan te leveren. Zo hoeft 40% van de mensen die recht hebben op Regelrecht-producten dit niet meer aan te vragen, zij krijgen het voortaan automatisch.
Vermindering van regeldruk heeft de gemeente niet helemaal in eigen hand. Een punt van zorg is dat de rijksoverheid steeds meer regels laat uitvoeren op gemeentelijk niveau. Ook voor deze regels geldt dat de gemeente ervoor wil zorgen dat burgers en bedrijven hier zo weinig mogelijk last van hebben.
Einde persbericht
| | |
| | | | | | | |Telefoon (055) 580 13| | | | |63 | | | | | | | | |Telefax (055) 580 11 | | | | |55 |
---- --