Universiteit van Amsterdam
Culturele en Kunstzinnige Vorming: hoe kiest een school een goed theaterstuk?
Promotie Theaterwetenschap
donderdag 4 februari, 10.00 uur
Sinds de introductie in 1999 van het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) is theater een belangrijk onderdeel van cultuureducatie in het voortgezet onderwijs. Omdat binnen CKV de receptieve cultuureducatie centraal staat, trekken leerlingen er massaal op uit om culturele activiteiten te ondernemen. Theaterbezoek is vanaf het begin populair. Hierdoor kregen docenten te maken met een voor het onderwijs tamelijk nieuwe kunstdiscipline, en kregen theaters en theatergezelschappen er een publieksgroep bij die nog niet zo goed in de Nederlandse theaterwereld was ingevoerd. Cock Dieleman bestudeerde het veld waar theater en onderwijs elkaar in het kader van CKV ontmoeten. Op basis van interviews met docenten, leerlingen, en educatiemedewerkers van culturele instellingen schetst hij een beeld van de wijze waarop door theaterinstellingen en scholen wordt samengewerkt. Ook bekeek hij de hindernissen die een succesvolle samenwerking in de weg kunnen staan. Speciale aandacht is er voor het keuzeprobleem. Hoe kunnen docenten en leerlingen een gefundeerde keuze maken uit het enorme aanbod van Nederlandse theatervoorstellingen? Is er een canon voor het Nederlands theater die richtinggevend kan zijn? Dieleman kijkt bovendien of er andere criteria zijn te formuleren waaraan een theatervoorstelling moet voldoen.
Dhr. C. Dieleman: Het nieuwe theaterleren. Een veldonderzoek naar de rol van theater binnen Culturele en Kunstzinnige Vorming op havo en vwo. Promotor is mw. prof. dr. K.E. Röttger.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.