Gemeente Harderwijk
Gemeente moet zuinig zijn met zout
03/02/2010
Het is volop winter. En dat betekent ook dit jaar weer de nodige
risicoâs voor het wegverkeer. Zeker nu zoutleveranciers de constante
vraag naar zout niet meer kunnen bijhouden. De ervaren medewerkers van
de afdeling Beheer openbare ruimte van de gemeente Harderwijk staan
klaar om de wegen en fietspaden berijdbaar te houden.
Deze afdeling is wegbeheerder voor alle wegen binnen de gemeente
Harderwijk, met uitzondering van de provinciale weg N302 en de A28.
Hiervoor zorgen de provincie en Rijkswaterstaat. Bij geconstateerde
gladheid op Harderwijkse wegen strooit de buitendienst volgens een
vast patroon de hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en het
fietspadennet met wegenzout.
De constante vraag van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten naar
zout kunnen de zoutleveranciers niet bijhouden. Daarom moeten de
gemeenten noodgedwongen het strooien beperken. Het nog beschikbare
zout, afgelopen maandag nog maar 30 ton, wordt aangemengd met zand.
Vanwege zouttekorten wordt op dit moment alleen nog prioriteit gegeven
aan de hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en het fietspadennet. De
straten in de wijken, die normaal gesproken ook van strooizout worden
voorzien, worden niet meer actief gestrooid. De gemeente adviseert
weggebruikers om bij gladheid zoveel mogelijk gebruik te maken van de
hoofdwegen.
De strooiroutes zijn door het college vastgesteld. Harderwijk heeft
zes strooiwagens op de weg. Elke route heeft ongeveer een lengte van
50 km en neemt circa drie uur in tijd beslag.
Strooien is een dure kwestie. Gemiddeld rukt de gemeente zo'n 20 keer
per jaar uit. Maar dit jaar is anders: maandagmorgen is de 40ste
strooiactie uitgevoerd. Per strooibeurt wordt ongeveer vijftienduizend
kilo wegenzout gebruikt. De totale kosten voor een strooibeurt zijn
gemiddeld vijfduizend euro. Het wordt een duur wintertjeâ¦
____________________