Gemeente Harderwijk


Gemeente moet zuinig zijn met zout

03/02/2010

Het is volop winter. En dat betekent ook dit jaar weer de nodige risicoâs voor het wegverkeer. Zeker nu zoutleveranciers de constante vraag naar zout niet meer kunnen bijhouden. De ervaren medewerkers van de afdeling Beheer openbare ruimte van de gemeente Harderwijk staan klaar om de wegen en fietspaden berijdbaar te houden.

Deze afdeling is wegbeheerder voor alle wegen binnen de gemeente Harderwijk, met uitzondering van de provinciale weg N302 en de A28. Hiervoor zorgen de provincie en Rijkswaterstaat. Bij geconstateerde gladheid op Harderwijkse wegen strooit de buitendienst volgens een vast patroon de hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en het fietspadennet met wegenzout.

De constante vraag van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten naar zout kunnen de zoutleveranciers niet bijhouden. Daarom moeten de gemeenten noodgedwongen het strooien beperken. Het nog beschikbare zout, afgelopen maandag nog maar 30 ton, wordt aangemengd met zand. Vanwege zouttekorten wordt op dit moment alleen nog prioriteit gegeven aan de hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en het fietspadennet. De straten in de wijken, die normaal gesproken ook van strooizout worden voorzien, worden niet meer actief gestrooid. De gemeente adviseert weggebruikers om bij gladheid zoveel mogelijk gebruik te maken van de hoofdwegen.

De strooiroutes zijn door het college vastgesteld. Harderwijk heeft zes strooiwagens op de weg. Elke route heeft ongeveer een lengte van 50 km en neemt circa drie uur in tijd beslag.

Strooien is een dure kwestie. Gemiddeld rukt de gemeente zo'n 20 keer per jaar uit. Maar dit jaar is anders: maandagmorgen is de 40ste strooiactie uitgevoerd. Per strooibeurt wordt ongeveer vijftienduizend kilo wegenzout gebruikt. De totale kosten voor een strooibeurt zijn gemiddeld vijfduizend euro. Het wordt een duur wintertjeâ¦


____________________