Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
Landelijke media uit de bocht over o.a. Philipse Business School
Woensdag 03 februari 2010
Den Haag - De inspectie van onderwijs heeft het initiatief genomen elk
onvoldoende resultaat van een onderzoek op een website te publiceren.
In de publicaties via o.a. de Telegraaf en RTL Nieuws, wordt de indruk
gewekt dat er veel "slechte" Mbo-scholen zijn met slechte opleidingen.
In de lijst van 64 Mbo-instellingen staat ook Philipse Business School
genoemd.
Philipse werd echter niet "slecht" beoordeeld over de kwaliteit van
haar opleidingen in tegenstelling tot wat de berichtgeving suggereert.
De opleidingen zijn professioneel en deskundig en daar heeft de
inspectie ook geen twijfel over.
Deze berichtgeving en de complexe opleidingskundige materie kan
onduidelijkheid veroorzaken bij onze studenten en tenslotte weer voor
twijfel in de sector zorgen. De sector, die juist zo voortdurend bezig
is met verdere professionalisering en het verbeteren van de status van
de functies, ondermeer door het inzetten van erkende opleidingen en
diplomering. Philipse Business School heeft meer dan 3000 studenten in
de sector onder haar hoede. Het belang van goede uitleg aan alle
betrokkenen en aan de sector mag dan ook duidelijk zijn.
Philipse Business School bestaat 25 jaar en is sinds drie jaar de
enige, gespecialiseerde in de sector klantenservice, -door het
ministerie van onderwijs- erkende opleider met de opleidingen
Contactcenter Medewerker en Contactcenter Teamleider en wij zijn daar
apetrots op! Gevolg is dat, anders dan bij niet erkende opleiders, de
kwaliteit en deskundigheid van Philipse Business School standaard
jaarlijks wordt gecontroleerd door de inspectie van onderwijs. Deze
controle is goed om de belangen van het niveau van het onderwijs en
van studenten te borgen, daar waar anderen geen verplichtingen hebben
in relatie tot kwaliteitsborging en deskundigheid.
De huidige publicatie van de resultaten is reeds verouderd (juni
2009), maar de inspectie controleert jaarlijks per school maar een
paar opleidingen steekproefsgewijs. Wij hebben twee opleidingen op
Mbo-niveau, dus zijn hiermee 100% getoetst, daar zijn we erg blij mee.
Wij zouden het prima vinden om onze kwaliteit en transparantie vaker
getoetst te zien, want openheid van zaken staat bij ons hoog in het
vaandel. We kunnen dan de adviezen vaker verwerken om nòg beter te
kunnen aansluiten bij a) de wensen die de branche stelt aan de
specifieke vorm en inhoud van leren tijdens werken, én b) de eisen die
het Ministerie aan ons stelt als erkende Mbo-onderwijsinstelling. De
adviezen vanuit het rapport van juni heeft Philipse al in augustus
verwerkt in alle relevante stukken.
Philipse Business School is er trots op dat zij binnen drie jaar, op
eigen kracht en deskundigheid, geen enkele opmerking heeft gekregen
over de deskundigheid van haar opleidingen en onderstaand resultaat
heeft weten te bereiken!
De inspectie komt in haar onderzoek examinering van juni 2009 in het
kort tot de volgende 7 conclusies:
1. Vertrouwen beroepenveld: Voldoende
2. Borging deskundigheid: Voldoende
3. Inhoudelijke uitstroomeisen exameninstrumenten: Onvoldoende
4. Toetstechnische kwaliteiten exameninstrumenten: Voldoende
5. Afname, beoordeling, diplomering: Voldoende
6. Borging examinering: Voldoende
7. Naleving wettelijke eisen: Voldoende
(De inspectie hanteert alleen de normen "voldoende" en "onvoldoende",)
Philipse Business School geniet, anders dan de reguliere ROC"s, niet
van publieke financiering en moet dus "haar eigen broek ophouden".
Philipse Business School kan blijkbaar heel snel op eigen kracht
(binnen 2,5 jaar) in de onderwijswereld deskundig acteren en
innoveren. Gezien de beoordeling bestaat daar geen twijfel over.
Nadere uitleg beoordeling `onvoldoende' criterium 3 `inhoudelijke
uitstroomeisen exameninstrumenten':
* Philipse Business School hanteert in haar beoordeling van de
proeve van bekwaamheid de term en methode DANCE®. De bekende
succesformule in de branche. De inspectie is onbekend met deze
term en vond daarom onvoldoende duidelijk op papier staan hoe deze
criteria zich verhouden tot de werkprocessen en competenties.
* Binnen de examens voor de talen hebben wij combinatie toetsen,
bijvoorbeeld lezen en schrijven, luisteren en gesprekken voeren,
gehanteerd. "De taalvaardigheden worden zowel inhoudelijk als qua
toetsvorm passend getoetst, echter kunnen de resultaten met elkaar
worden gecompenseerd".
* In de examenopbouw van de opleidingen hebben we Nederlands en
Engels elk voor 10% mee laten wegen om in totaal tot 100% (het
totale examen) te komen. Ook hadden we o.a. oefeningen uit
klassikale sessies meegewogen voor het eindresultaat. Dit blijkt
volgens de richtlijnen van de inspectie niet juist te zijn. We
mogen alleen die zaken laten meetellen die op zogenaamd
"eindniveau" worden gepresteerd. Niet dat de uitslagen dan anders
waren geweest, immers moest voor alle soorten toetsen apart
voldoende worden behaald, maar dit werd nu wel als "onvoldoende"
beoordeeld.
Bovengenoemde adviezen heeft Philipse zeer ter harte genomen en in
alle relevante stukken vanzelfsprekend aangepast.