Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 3 februari 2010

Kenmerk 023

Twee Olympische locaties: Haven binnen de Ring A10 en Zuidas
Ontwerp Structuurvisie over ruimtelijke toekomst van Amsterdam en bijbehorend milieueffectrapport vrijgegeven voor inspraak

Het college van B&W heeft de Ontwerp Structuurvisie vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Consultatie van partijen in en rond de stad de afgelopen maanden heeft opgeleverd dat Amsterdam twee geschikte locaties heeft aangewezen voor de Olympische Spelen. Zowel het havengebied binnen de Ring A10, ook wel bekend als Havenstad, als de Zuidas komen hiervoor in aanmerking. Voor verbetering van de verbinding tussen luchthaven en stad wordt op korte termijn ingezet op de geplande versterking van de spoorverbinding tussen centrum, Zuidas en Schiphol. Op de lange termijn wordt een Oost-Westverbinding van Nieuw-West naar het stadshart mogelijk. Een andere nieuwe ontwikkeling is dat er, aansluitend op de geplande ontwikkelingen, een ruimtelijke verkenning naar de toekomst van Gaasperdam zal worden gedaan.

Deze Ontwerp Structuurvisie bestaat uit een visiedeel waarin wordt geschetst hoe de stad zich tot 2040 moet ontwikkelen, een uitvoeringsagenda die inzicht geeft in de opgaven en fasering ervan per stadsdeel, en een instrumentarium waarin is vastgelegd hoe regels worden gehandhaafd die uitvoering van de visie mogelijk moet maken. Daarnaast is ter ondersteuning van de besluitvorming een milieueffectrapport gemaakt om de mogelijke milieueffecten van de Structuurvisie in beeld te brengen.

Economisch sterk
Voor Amsterdam is het, zeker nu de economische crisis zich zo laat voelen, van levensbelang om een vooraanstaande positie in de wereldeconomie te behouden. Amsterdam heeft een heel diverse economie, woningvoorraad, voorzieningen en een diverse en relatief jonge bevolking. Amsterdam heeft daarmee een perfecte voedingsbodem om kansrijke economische sectoren vast te houden en binnen te halen. De nieuwe stedelijke economie manifesteert zich vooral in kleinschalige bedrijvigheid. Deze bedrijfjes gedijen het best in drukke, gemengde stadswijken. Amsterdam zal daarom investeren in de echte stadstraten om meer van dit soort levendige gebieden te creëren waar deze bedrijven zich graag vestigen.

Het visiedeel; grote ontwikkelingslijnen In 2040 moet Amsterdam `economisch sterker en duurzaam' zijn. Met dit motto geeft het stadsbestuur richting aan de ruimtelijke opgaven van Amsterdam. De ontwikkeling van de stad loopt langs vier grote bewegingen. 1. Het centrumgebied wordt groter en rolt verder uit richting de Ring A10. 2. De transformatie langs de beide IJoevers: de waterfrontontwikkeling. 3. Het verbinden van de zuidflank van de stad met de rest van Nederland en de wereld, waarbij op de as Schiphol-Zuidas-Zuidoost veel meer woningen, bedrijven, voorzieningen en infrastructuur toegevoegd worden met de Zuidas als middelpunt. .




3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 2 van 4

De vierde beweging gaat over het beter verbinden van het landschap rond Amsterdam, met de stad en het beter benutten ervan voor recreatie.

De bevolking in de metropool Amsterdam zal de komende jaren groeien. Amsterdam wil die bevolkingsgroei accommoderen. Dat is goed voor de stad en zijn economie en het voorkomt dat er meer VINEX-wijken gebouwd moeten worden. Amsterdam wil daarom in twintig jaar tijd 70.000 woningen toevoegen in de bestaande stad. De woningbouwlocaties zullen vooral gevonden moeten worden in gebieden langs het IJ, zoals het havengebied binnen de Ring A10, en langs de as Schiphol-Zuidas-Zuidoost. Een hoogwaardig regionaal openbaar vervoersnet moet het geïntensiveerde Amsterdam beter verbinden met de rest van de metropoolregio.

Twee Olympische locaties
Amsterdam heeft aangegeven positief te zijn over het Olympisch Plan 2028. Het Kabinet wil eind 2010 de naam van een stad aan dit nationale plan verbinden. Amsterdam anticipeert hierop door in haar Ontwerp Structuurvisie aan te geven welke locaties de stad het meest geschikt acht, uitgaande van het gebruik dat in elk geval stadion, zwembad en Olympisch dorp bij elkaar in de buurt liggen. In de Structuurvisie zijn hiervoor twee locaties opgenomen: het havengebied binnen de Ring A10, ook wel Havenstad genoemd, en de Zuidas.
De locatie in het havengebied binnen de ring zal aansluiten bij de Havenvisie. Het havengebied wordt verder gemoderniseerd en geoptimaliseerd. De Olympische Spelen zouden die ingeslagen weg kunnen versterken en versnellen. Daarnaast kan via het water de verbinding met Zaanstad worden gemaakt. In de Zuidas staan hergebruik en duurzaamheid centraal en zou mogelijk het Olympisch Stadion uit 1928 met een tijdelijke tweede ring uitgebreid kunnen worden. Voor het Olympisch dorp zou ruimte op de Zuidas gevonden kunnen worden en de zuidflank van de stad biedt tal van locaties waar aanvullende sportaccommodaties kunnen worden gerealiseerd, zoals in Zuidoost. De voorheen beoogde locatie in de omgeving van de Nieuwe Meer is afgevallen waardoor het groen daar behouden kan blijven.

Hoogwaardig regionaal openbaar vervoer Er zal flink worden geïnvesteerd in openbaar vervoerlijnen die stad en regio met elkaar verbinden. De Amstelveenlijn wordt metro; er komt een IJmeerlijn naar Almere en een hoogwaardige busverbinding `Noordtangent' naar Zaandam. De Ringlijn wordt verlengd naar Noord.
Daarnaast wordt het tramnet uitgebreid. Zo worden Buitenveldert en de Spaarndammerbuurt aangetakt op het net. Lijn 14 wordt doorgetrokken naar het Zeeburgereiland en lijn 9 naar Diemen-Zuid.

Studie herstructurering Gaasperdam Terwijl de herstructurering van de Bijlmermeer zijn afronding nadert komt Gaasperdam steeds meer in beeld als omvangrijke herstructureringsopgave. Binnen twee jaar zal een studie gedaan worden naar de mogelijkheden om dit gebied op te waarderen. Deze studie zal aansluiten bij de bestaande ontwikkelingsplannen. Grootschalige sloop wordt niet voorzien.

Uitvoeringsagenda: Opgave per stadsdeel Hoe de uitvoering van de visie moet plaatsvinden is in drie fasen uitgewerkt: nu tot 2020, 2020 tot 2030 en 2030 en verder. Financiële middelen zijn door de economische crisis slechts zeer beperkt beschikbaar. Om ze de komende jaren te kunnen generen is een investeringsstrategie nodig waarbij rekening wordt gehouden met het verdienende vermogen van locaties. Besluiten hierover zullen in het licht van een Stedelijke Investeringsagenda worden genomen.

Voor de zeven nieuwe stadsdelen zijn wel de hoofdopgaven in fases in beeld gebracht:

Stadsdeel Centrum
Het steeds groter worden van het stadscentrum heeft ook voor stadsdeel Centrum consequenties. Met investeringen in de publieke ruimte en infrastructuur wordt het 2




3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 3 van 4

centrumkarakter versterkt en wordt het centrumgebied vergroot, waardoor er meer spreiding van bezoekers plaatsvindt. Eerst zijn het Centraal Station en omgeving sterk in ontwikkeling, gekoppeld aan de Noord/Zuidlijn. De Rode Loper en het project 1012 zijn hier ook aan gekoppeld. Deze ontwikkelingen zorgen voor een minder dominante plek van de geparkeerde auto op straat ten gunste van de verblijfsruimte en meer ruimte voor lopen, fiets en openbaar vervoer. Voor het stadshart wordt de verkeerscirculatie heroverwogen.

Stadsdeel Noord
Noord is wat betreft de ontwikkelingen op ruimtelijk gebied een van de meest dynamische stadsdelen. Er zijn drie grote opgaven: uitrol centrummilieu, Havenstad en waterfrontontwikkeling van de noordelijke IJoevers. Daar komt nog de stedelijke vernieuwingsopgave Nieuwendam Noord en de Banne bij. Gerelateerd aan de Noord/Zuidlijn zal er veel gebeuren bij de nieuwe metrostations Buikslotermeerplein en Van Hasseltweg. Met onder meer Overhoeks en het Filmmuseum, draagt het stadsdeel bij aan de uitrol van de binnenstad richting het noorden. De ontwikkeling van de IJoevers worden in westelijke richting met projecten als Overhoeks, Buiksloterham en NDSM-werf afgemaakt. Vanaf 2020 kan het Hamerstraatgebied bruggenhoofd worden voor ontwikkelingen aan de noordoost-oever. Vanaf 2030 kan uitwerking richting Zeeburgereiland aan de orde zijn. Een hoogwaardige busverbinding met deze gebieden kan hieraan bijdragen. Tegelijkertijd kan gefocust worden op de verbinding van Zaanstad en Amsterdam via de Zaan- en IJoevers. De op te waarderen busverbinding, de Zaantangent, is hierin een belangrijk onderdeel. Het doortrekken van de ringlijn 50 naar Noord zal een impuls vormen voor de transformatie van het stadsdeel naar een hoogwaardig woon/werkgebied. Mogelijkheden van woningbouw nemen toe naarmate meer havenactiviteiten worden verplaatst.

Stadsdeel Oost
Stadsdeel Oost heeft drie hoofdopgaven. De verdere ontwikkeling van IJburg en het Zeeburgereiland als onderdeel van de waterfrontontwikkeling, het afmaken van de transformatie van het Sciencepark en Middenmeer Noord als knooppunt van kennis en innovatie en de transformatie en intensivering rondom de Wibautas als onderdeel van de uitrol van het centrum naar Zuidoost. Er zijn raakvlakken met aanliggende gebieden. Zo heeft de ontwikkeling van IJburg II een relatie met de ontwikkelingen in Almere en met de IJmeerverbinding. Het transformeren van de Gooiseweg naar een stedelijke straat waarlangs gewoond kan worden begint in Oost, maar ook Diemen en Ouder-Amstel zijn daarin partij.

Stadsdeel Zuidoost
In Zuidoost zijn twee gebieden volop in ontwikkeling. In de Zuidoostlob wordt ArenAPoort ontwikkeld als uitgaansgebied en Amstel III tot gemengde woon/werkwijk. Ook het AMC- terrein zal worden vernieuwd en geïntensiveerd. Daaraan voegt de structuurvisie nog nieuwe transformatielocaties toe. Ook in de Bijlmermeer (K-, D- en E-buurt en Bijlmerpark) wordt nog flink gebouwd. Daar moet nog ongeveer 40% van de nieuwbouw gerealiseerd worden. De aanpak van de Gooiseweg maakt onderdeel uit van dit plan. De ontwikkelingen rondom de Gaasperplas zijn gekoppeld aan de overkluizing van de Gaasperdammerweg. Na 2020 komt de herstructureringsopgave van Gaasperdam in beeld. Daarvoor wordt de komende jaren een studie gedaan.

Stadsdeel Zuid
In stadsdeel Zuid zijn vooral de uitrol van het centrumgebied en de internationalisering van de zuidflank van belang. Ook is de versterking van verbindingen met de groene gebieden belangrijk: Amstelscheg, Nieuwe Meer en Amsterdamse Bos. Centraal staat de Zuidas als schakel tussen Schiphol en de binnenstad. Een andere opgave is de ombouw van de Amstelveenlijn. Beide kunnen een impuls zijn voor de verdere verstedelijking van Buitenveldert.

3




3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 4 van 4

Stadsdeel West
West ontwikkelt zich als onderdeel van de binnenstad. Dit manifesteert zich langs de stadstraten met daaraan in de periode 2010-2020 gekoppeld woningbouw zoals bij bijvoorbeeld De Hallen, Augustinuspoort en de Houthavens. In West spelen in de periode 2010-2020 ook ontwikkelingen in de Kolenkitbuurt en de Laan van Spartaan, die een relatie hebben met de herstructureringsopgave van Nieuw-West. De beide ontwikkelingen raken elkaar ter hoogte van de A10, waar meer en meer een sprong overheen wordt gemaakt. Zuidelijker wordt de verbinding over de A10 gelegd door de herontwikkeling van de Cornelis Lelylaan en omgeving.

Stadsdeel Nieuw-West
In Nieuw-West gaat het primair over het doorzetten van de herstructureringsopgave. Tussen de Ring A10 en het spoor heeft deze herstructurering een sterke relatie met de uitrol van het centrum. Op de lange termijn kan de focus komen te liggen op ontwikkelingen richting Schiphol. De aanleg van een Oost-Westlijn, waarmee Nieuw West beter verbonden wordt met het hart van de stad kan op de lange termijn van groot belang zijn voor dit gebied. Daarnaast wordt de Westtangent aangelegd, een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen station Sloterdijk en het OV-netwerk op Schiphol.

PlanMER
Er is een milieueffectrapport (planMER) opgesteld, behorende bij de Ontwerp Structuurvisie. Dit brengt de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkelingen in beeld op basis van drie onderscheidende alternatieven. Zodoende wordt milieu-informatie aangedragen die geschikt is om strategische keuzen te maken.

Ter inzage
Het college heeft de Ontwerp Structuurvisie en het daarop betrekking hebbende milieueffectrapport vrijgegeven om ter inzage te worden gelegd. Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan iedereen zienswijzen over de Ontwerp Structuurvisie en het milieueffectrapport naar voren brengen. De ter inzage legging start op 25 februari voor een periode van twaalf weken. Deze verdubbeling van de standaardtermijn, door de gemeenteraadsverkiezingen en de wens ook besturen van aangrenzende gemeenten in de gelegenheid te stellen tot het indienen van zienswijzen, geldt voor iedereen. De Ontwerp Structuurvisie en het milieueffectrapport zijn vanaf heden te vinden op www.dro.amsterdam.nl/structuurvisie. De officiële kennisgeving staat vanaf 24 februari op deze site. In de officiële kennisgeving is ook aangegeven hoe en waar zienswijzen kunnen worden ingediend.

De documenten liggen vanaf 25 februari ter inzage in het Voorlichtingsloket van het stadhuis, Amstel 1 (bel voor openingstijden 14 020 of kijk onder `contact' op www.centrum.amsterdam.nl) en in het Informatiecentrum De Zuiderkerk voor ruimte, bouwen en wonen, Zuiderkerkhof 72. Bel voor openingstijden 020 552 7987 of kijk op www.zuiderkerk.amsterdam.nl.

Nadat de termijn voor het indienen van zienswijzen is afgelopen zal een nota van beantwoording worden gemaakt. Hierin wordt aangegeven hoe met de zienswijzen rekening is gehouden. Het definitieve besluit over de Structuurvisie zal in het najaar door de nieuwe gemeenteraad worden genomen.

Informatieavond op 25 februari Op 25 februari wordt van 20.00-22.00 uur voor belangstellenden een algemene informatieavond georganiseerd in de Zuiderkerk. Wethouder Van Poelgeest zal de plannen toelichten en er is gelegenheid tot het stellen van vragen. Meer informatie en de mogelijkheid tot aanmelding vindt u op www.dro.amsterdam.nl/structuurvisie.

Pb-023