Persbericht
Datum 3 februari 2010
Kenmerk 023
Twee Olympische locaties: Haven binnen de Ring A10
en Zuidas
Ontwerp Structuurvisie over ruimtelijke toekomst van Amsterdam en bijbehorend
milieueffectrapport vrijgegeven voor inspraak
Het college van B&W heeft de Ontwerp Structuurvisie vastgesteld en vrijgegeven
voor inspraak. Consultatie van partijen in en rond de stad de afgelopen maanden
heeft opgeleverd dat Amsterdam twee geschikte locaties heeft aangewezen voor de
Olympische Spelen. Zowel het havengebied binnen de Ring A10, ook wel bekend als
Havenstad, als de Zuidas komen hiervoor in aanmerking. Voor verbetering van de
verbinding tussen luchthaven en stad wordt op korte termijn ingezet op de geplande
versterking van de spoorverbinding tussen centrum, Zuidas en Schiphol. Op de
lange termijn wordt een Oost-Westverbinding van Nieuw-West naar het stadshart
mogelijk. Een andere nieuwe ontwikkeling is dat er, aansluitend op de geplande
ontwikkelingen, een ruimtelijke verkenning naar de toekomst van Gaasperdam zal
worden gedaan.
Deze Ontwerp Structuurvisie bestaat uit een visiedeel waarin wordt geschetst hoe de stad
zich tot 2040 moet ontwikkelen, een uitvoeringsagenda die inzicht geeft in de opgaven en
fasering ervan per stadsdeel, en een instrumentarium waarin is vastgelegd hoe regels
worden gehandhaafd die uitvoering van de visie mogelijk moet maken. Daarnaast is ter
ondersteuning van de besluitvorming een milieueffectrapport gemaakt om de mogelijke
milieueffecten van de Structuurvisie in beeld te brengen.
Economisch sterk
Voor Amsterdam is het, zeker nu de economische crisis zich zo laat voelen, van
levensbelang om een vooraanstaande positie in de wereldeconomie te behouden.
Amsterdam heeft een heel diverse economie, woningvoorraad, voorzieningen en een
diverse en relatief jonge bevolking. Amsterdam heeft daarmee een perfecte
voedingsbodem om kansrijke economische sectoren vast te houden en binnen te halen.
De nieuwe stedelijke economie manifesteert zich vooral in kleinschalige bedrijvigheid.
Deze bedrijfjes gedijen het best in drukke, gemengde stadswijken. Amsterdam zal daarom
investeren in de echte stadstraten om meer van dit soort levendige gebieden te creëren
waar deze bedrijven zich graag vestigen.
Het visiedeel; grote ontwikkelingslijnen
In 2040 moet Amsterdam `economisch sterker en duurzaam' zijn. Met dit motto geeft het
stadsbestuur richting aan de ruimtelijke opgaven van Amsterdam. De ontwikkeling van de
stad loopt langs vier grote bewegingen.
1. Het centrumgebied wordt groter en rolt verder uit richting de Ring A10.
2. De transformatie langs de beide IJoevers: de waterfrontontwikkeling.
3. Het verbinden van de zuidflank van de stad met de rest van Nederland en de wereld,
waarbij op de as Schiphol-Zuidas-Zuidoost veel meer woningen, bedrijven,
voorzieningen en infrastructuur toegevoegd worden met de Zuidas als middelpunt.
.
3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 2 van 4
De vierde beweging gaat over het beter verbinden van het landschap rond Amsterdam,
met de stad en het beter benutten ervan voor recreatie.
De bevolking in de metropool Amsterdam zal de komende jaren groeien. Amsterdam wil
die bevolkingsgroei accommoderen. Dat is goed voor de stad en zijn economie en het
voorkomt dat er meer VINEX-wijken gebouwd moeten worden. Amsterdam wil daarom in
twintig jaar tijd 70.000 woningen toevoegen in de bestaande stad. De woningbouwlocaties
zullen vooral gevonden moeten worden in gebieden langs het IJ, zoals het havengebied
binnen de Ring A10, en langs de as Schiphol-Zuidas-Zuidoost. Een hoogwaardig regionaal
openbaar vervoersnet moet het geïntensiveerde Amsterdam beter verbinden met de rest
van de metropoolregio.
Twee Olympische locaties
Amsterdam heeft aangegeven positief te zijn over het Olympisch Plan 2028. Het Kabinet
wil eind 2010 de naam van een stad aan dit nationale plan verbinden. Amsterdam
anticipeert hierop door in haar Ontwerp Structuurvisie aan te geven welke locaties de stad
het meest geschikt acht, uitgaande van het gebruik dat in elk geval stadion, zwembad en
Olympisch dorp bij elkaar in de buurt liggen. In de Structuurvisie zijn hiervoor twee locaties
opgenomen: het havengebied binnen de Ring A10, ook wel Havenstad genoemd, en de
Zuidas.
De locatie in het havengebied binnen de ring zal aansluiten bij de Havenvisie. Het
havengebied wordt verder gemoderniseerd en geoptimaliseerd. De Olympische Spelen
zouden die ingeslagen weg kunnen versterken en versnellen. Daarnaast kan via het water
de verbinding met Zaanstad worden gemaakt.
In de Zuidas staan hergebruik en duurzaamheid centraal en zou mogelijk het Olympisch
Stadion uit 1928 met een tijdelijke tweede ring uitgebreid kunnen worden. Voor het
Olympisch dorp zou ruimte op de Zuidas gevonden kunnen worden en de zuidflank van de
stad biedt tal van locaties waar aanvullende sportaccommodaties kunnen worden
gerealiseerd, zoals in Zuidoost.
De voorheen beoogde locatie in de omgeving van de Nieuwe Meer is afgevallen waardoor
het groen daar behouden kan blijven.
Hoogwaardig regionaal openbaar vervoer
Er zal flink worden geïnvesteerd in openbaar vervoerlijnen die stad en regio met elkaar
verbinden. De Amstelveenlijn wordt metro; er komt een IJmeerlijn naar Almere en een
hoogwaardige busverbinding `Noordtangent' naar Zaandam. De Ringlijn wordt verlengd
naar Noord.
Daarnaast wordt het tramnet uitgebreid. Zo worden Buitenveldert en de
Spaarndammerbuurt aangetakt op het net. Lijn 14 wordt doorgetrokken naar het
Zeeburgereiland en lijn 9 naar Diemen-Zuid.
Studie herstructurering Gaasperdam
Terwijl de herstructurering van de Bijlmermeer zijn afronding nadert komt Gaasperdam
steeds meer in beeld als omvangrijke herstructureringsopgave. Binnen twee jaar zal een
studie gedaan worden naar de mogelijkheden om dit gebied op te waarderen. Deze studie
zal aansluiten bij de bestaande ontwikkelingsplannen. Grootschalige sloop wordt niet
voorzien.
Uitvoeringsagenda: Opgave per stadsdeel
Hoe de uitvoering van de visie moet plaatsvinden is in drie fasen uitgewerkt: nu tot 2020,
2020 tot 2030 en 2030 en verder. Financiële middelen zijn door de economische crisis
slechts zeer beperkt beschikbaar. Om ze de komende jaren te kunnen generen is een
investeringsstrategie nodig waarbij rekening wordt gehouden met het verdienende
vermogen van locaties. Besluiten hierover zullen in het licht van een Stedelijke
Investeringsagenda worden genomen.
Voor de zeven nieuwe stadsdelen zijn wel de hoofdopgaven in fases in beeld gebracht:
Stadsdeel Centrum
Het steeds groter worden van het stadscentrum heeft ook voor stadsdeel Centrum
consequenties. Met investeringen in de publieke ruimte en infrastructuur wordt het
2
3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 3 van 4
centrumkarakter versterkt en wordt het centrumgebied vergroot, waardoor er meer
spreiding van bezoekers plaatsvindt. Eerst zijn het Centraal Station en omgeving sterk in
ontwikkeling, gekoppeld aan de Noord/Zuidlijn. De Rode Loper en het project 1012 zijn
hier ook aan gekoppeld. Deze ontwikkelingen zorgen voor een minder dominante plek van
de geparkeerde auto op straat ten gunste van de verblijfsruimte en meer ruimte voor
lopen, fiets en openbaar vervoer. Voor het stadshart wordt de verkeerscirculatie
heroverwogen.
Stadsdeel Noord
Noord is wat betreft de ontwikkelingen op ruimtelijk gebied een van de meest dynamische
stadsdelen. Er zijn drie grote opgaven: uitrol centrummilieu, Havenstad en
waterfrontontwikkeling van de noordelijke IJoevers. Daar komt nog de stedelijke
vernieuwingsopgave Nieuwendam Noord en de Banne bij.
Gerelateerd aan de Noord/Zuidlijn zal er veel gebeuren bij de nieuwe metrostations
Buikslotermeerplein en Van Hasseltweg. Met onder meer Overhoeks en het Filmmuseum,
draagt het stadsdeel bij aan de uitrol van de binnenstad richting het noorden.
De ontwikkeling van de IJoevers worden in westelijke richting met projecten als
Overhoeks, Buiksloterham en NDSM-werf afgemaakt. Vanaf 2020 kan het
Hamerstraatgebied bruggenhoofd worden voor ontwikkelingen aan de noordoost-oever.
Vanaf 2030 kan uitwerking richting Zeeburgereiland aan de orde zijn. Een hoogwaardige
busverbinding met deze gebieden kan hieraan bijdragen.
Tegelijkertijd kan gefocust worden op de verbinding van Zaanstad en Amsterdam via de
Zaan- en IJoevers. De op te waarderen busverbinding, de Zaantangent, is hierin een
belangrijk onderdeel. Het doortrekken van de ringlijn 50 naar Noord zal een impuls vormen
voor de transformatie van het stadsdeel naar een hoogwaardig woon/werkgebied.
Mogelijkheden van woningbouw nemen toe naarmate meer havenactiviteiten worden
verplaatst.
Stadsdeel Oost
Stadsdeel Oost heeft drie hoofdopgaven. De verdere ontwikkeling van IJburg en het
Zeeburgereiland als onderdeel van de waterfrontontwikkeling, het afmaken van de
transformatie van het Sciencepark en Middenmeer Noord als knooppunt van kennis en
innovatie en de transformatie en intensivering rondom de Wibautas als onderdeel van de
uitrol van het centrum naar Zuidoost. Er zijn raakvlakken met aanliggende gebieden. Zo
heeft de ontwikkeling van IJburg II een relatie met de ontwikkelingen in Almere en met de
IJmeerverbinding. Het transformeren van de Gooiseweg naar een stedelijke straat
waarlangs gewoond kan worden begint in Oost, maar ook Diemen en Ouder-Amstel zijn
daarin partij.
Stadsdeel Zuidoost
In Zuidoost zijn twee gebieden volop in ontwikkeling. In de Zuidoostlob wordt ArenAPoort
ontwikkeld als uitgaansgebied en Amstel III tot gemengde woon/werkwijk. Ook het AMC-
terrein zal worden vernieuwd en geïntensiveerd. Daaraan voegt de structuurvisie
nog nieuwe transformatielocaties toe. Ook in de Bijlmermeer (K-, D- en E-buurt en
Bijlmerpark) wordt nog flink gebouwd. Daar moet nog ongeveer 40% van de nieuwbouw
gerealiseerd worden. De aanpak van de Gooiseweg maakt onderdeel uit van dit plan.
De ontwikkelingen rondom de Gaasperplas zijn gekoppeld aan de overkluizing van de
Gaasperdammerweg. Na 2020 komt de herstructureringsopgave van Gaasperdam in
beeld. Daarvoor wordt de komende jaren een studie gedaan.
Stadsdeel Zuid
In stadsdeel Zuid zijn vooral de uitrol van het centrumgebied en de internationalisering van
de zuidflank van belang. Ook is de versterking van verbindingen met de groene gebieden
belangrijk: Amstelscheg, Nieuwe Meer en Amsterdamse Bos. Centraal staat de Zuidas als
schakel tussen Schiphol en de binnenstad. Een andere opgave is de ombouw van de
Amstelveenlijn. Beide kunnen een impuls zijn voor de verdere verstedelijking van
Buitenveldert.
3
3 februari 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 023 Bestuursdienst
Pagina 4 van 4
Stadsdeel West
West ontwikkelt zich als onderdeel van de binnenstad. Dit manifesteert zich langs de
stadstraten met daaraan in de periode 2010-2020 gekoppeld woningbouw zoals bij
bijvoorbeeld De Hallen, Augustinuspoort en de Houthavens. In West spelen in de periode
2010-2020 ook ontwikkelingen in de Kolenkitbuurt en de Laan van Spartaan, die een
relatie hebben met de herstructureringsopgave van Nieuw-West. De beide ontwikkelingen
raken elkaar ter hoogte van de A10, waar meer en meer een sprong overheen wordt
gemaakt. Zuidelijker wordt de verbinding over de A10 gelegd door de herontwikkeling van
de Cornelis Lelylaan en omgeving.
Stadsdeel Nieuw-West
In Nieuw-West gaat het primair over het doorzetten van de herstructureringsopgave.
Tussen de Ring A10 en het spoor heeft deze herstructurering een sterke relatie met de
uitrol van het centrum. Op de lange termijn kan de focus komen te liggen op
ontwikkelingen richting Schiphol. De aanleg van een Oost-Westlijn, waarmee Nieuw West
beter verbonden wordt met het hart van de stad kan op de lange termijn van groot belang
zijn voor dit gebied. Daarnaast wordt de Westtangent aangelegd, een hoogwaardige
openbaar vervoerverbinding tussen station Sloterdijk en het OV-netwerk op Schiphol.
PlanMER
Er is een milieueffectrapport (planMER) opgesteld, behorende bij de Ontwerp
Structuurvisie. Dit brengt de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkelingen in beeld
op basis van drie onderscheidende alternatieven. Zodoende wordt milieu-informatie
aangedragen die geschikt is om strategische keuzen te maken.
Ter inzage
Het college heeft de Ontwerp Structuurvisie en het daarop betrekking hebbende
milieueffectrapport vrijgegeven om ter inzage te worden gelegd. Gedurende de termijn dat
de stukken ter inzage liggen kan iedereen zienswijzen over de Ontwerp Structuurvisie en
het milieueffectrapport naar voren brengen. De ter inzage legging start op 25 februari voor
een periode van twaalf weken. Deze verdubbeling van de standaardtermijn, door de
gemeenteraadsverkiezingen en de wens ook besturen van aangrenzende gemeenten in
de gelegenheid te stellen tot het indienen van zienswijzen, geldt voor iedereen. De
Ontwerp Structuurvisie en het milieueffectrapport zijn vanaf heden te vinden op
www.dro.amsterdam.nl/structuurvisie. De officiële kennisgeving staat vanaf 24 februari op
deze site. In de officiële kennisgeving is ook aangegeven hoe en waar zienswijzen kunnen
worden ingediend.
De documenten liggen vanaf 25 februari ter inzage in het Voorlichtingsloket van het
stadhuis, Amstel 1 (bel voor openingstijden 14 020 of kijk onder `contact' op
www.centrum.amsterdam.nl) en in het Informatiecentrum De Zuiderkerk voor ruimte,
bouwen en wonen, Zuiderkerkhof 72. Bel voor openingstijden 020 552 7987 of kijk op
www.zuiderkerk.amsterdam.nl.
Nadat de termijn voor het indienen van zienswijzen is afgelopen zal een nota van
beantwoording worden gemaakt. Hierin wordt aangegeven hoe met de zienswijzen
rekening is gehouden. Het definitieve besluit over de Structuurvisie zal in het najaar door
de nieuwe gemeenteraad worden genomen.
Informatieavond op 25 februari
Op 25 februari wordt van 20.00-22.00 uur voor belangstellenden een algemene
informatieavond georganiseerd in de Zuiderkerk. Wethouder Van Poelgeest zal de
plannen toelichten en er is gelegenheid tot het stellen van vragen. Meer informatie en de
mogelijkheid tot aanmelding vindt u op www.dro.amsterdam.nl/structuurvisie.
Pb-023
Gemeente Amsterdam