Nieuws en persberichten
Structurele aanpak sociale veiligheid in openbaar vervoer in Limburg
Tijdens de vergadering van de Stuurgroep Veilig Openbaar Vervoer
Limburg op dinsdag 2 februari 2010 is besloten op alle fronten
tegelijk maatregelen in te zetten om de veiligheid in bus en trein te
verbeteren. Deze maatregelen bestaan uit, zowel uit het vergroten van
toezicht door politie, stadswachten en OV-stewards, als het nemen van
fysieke maatregelen in bussen en bushaltes. Bovendien gaat het om de
inzet van middelen voor bewustwording en gedragsbeïnvloeding.
Inmiddels zijn over het gehele vervoersgebied door Veolia 24 stewards
ingezet. Deze worden in de loop van 2010 uitgebreid tot 29. In
samenwerking met het Leerwerkbedrijf van de gemeente Heerlen kunnen in
juli 2010 drie stewards aan de slag. Trapsgewijs worden in 2011 nog 3
en in 2012 vier stewards opgeleid en daarna volledig inzetbaar zijn.
Een projectgroep, waarin Veolia, gemeente Heerlen, FNV Bondgenoten en
de Provincie zitten, gaat dit proces begeleiden. Politie en gemeenten
hebben inmiddels het toezicht op onveilige locaties verscherpt.
Voor de Maaslijn is een veiligheidsarrangement in ontwikkeling en dit
zal meegewogen worden in de aanpak van de sociale veiligheid in en om
het openbaar vervoer in heel Limburg. Een werkgroep, waarin onder
andere ook het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg zitting
neemt, zal daarvoor een plan ontwikkelen. Daarbij wordt gedacht aan
een campagne waarin bewustwording en gedragsbeïnvloeding onderdeel
zullen zijn. Ook zullen de ervaringen die opgedaan werden in Operatie
Hartslag in Heerlen en Hector in Venlo meegenomen worden.
Reizigers in het openbaar vervoer in Limburg hebben het afgelopen jaar
in een landelijk onderzoek een hoge waardering voor de kwaliteit en de
veiligheid uitgesproken. Met deze maatregelen is de stuurgroep er van
overtuigd dat de waardering hoog blijft, maar ook dat de pakkans
aanzienlijk wordt vergroot.
3-2-2010 12:04