Ingezonden persbericht


|Datum: 3 februari 2010           | |                                         |
 |                                         |

---

Nederlander slecht op de hoogte van eigen energiecontract

ROTTERDAM, 3 FEBRUARI - DE NEDERLANDER WEET NIET GOED OF HET ENERGIECONTRACT DAT HIJ HEEFT WEL PAST BIJ ZIJN PERSOONLIJKE SITUATIE. DAT BLIJKT UIT ONDERZOEK VAN ADV MARKET RESEARCH B.V.

in opdracht van energiebedrijf Eneco onder ruim 1100 huishoudens. Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens weet niet welk type contract ze bij hun energieleverancier heeft lopen. Toch zegt driekwart van de ondervraagden dat hun energiecontract prima bij ze past. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat huishoudens meer inzicht nodig hebben in hun energieprofiel om het juiste contract te kunnen kiezen.

Overzicht
Door de grote keuze aan energieleveranciers, elk met hun eigen soorten contracten en tarieven, kan de Nederlandse energiemarkt op de consument overkomen als een jungle. Goed inzicht in de eigen energiebehoefte helpt de consument zich hierdoor een weg te banen. Bij de keuze voor een energieleverancier gaat het namelijk lang niet alleen om de prijs. Ook andere factoren spelen een rol, zoals de keuze voor groene stroom of de afweging tussen de zekerheid van een vaste prijs of het risico van een variabele prijs. Voor je een bewuste keuze kunt maken voor een energiecontract moet je dus eerst weten wat je als gebruiker belangrijk vindt.

Energiescan
Om de consument te helpen bij de keuze voor een energiecontract en leverancier heeft Eneco de Energiescan ontwikkeld. In deze online test wordt de gebruiker na het beantwoorden van een aantal vragen in een gebruikersprofiel ingedeeld. Elk profiel is gekoppeld aan een personage. Zo houdt Arend, één van de energieprofielen, van uitersten. Hij hoeft geen bodemprijs, maar wil wel maximale zekerheid. Daarnaast is hij zeer milieubewust. Hij kiest voor duurzame energie. Marco daarentegen let graag op zijn portemonnee en houdt niet van verrassingen. Een energiecontract tegen een vaste prijs klinkt Marco als muziek in de oren. Door mensen bewust te maken van hun eigen energiebehoefte zet Eneco gebruikers er toe aan om te controleren of het huidige contract hier nog wel bij aansluit. De Eneco energiescan, die iedereen kan toepassen, geeft inzicht in de persoonlijke energiebehoefte. www.eneco.nl/energiescan

|                                                                             |
|                                                                             |
|                                                                             |
|Over Eneco                                                                   |
|Eneco (www.eneco.nl) voert een geïntegreerde distributiestrategie en richt   |
|zich op productie, transport, handel, levering en meting van energie         |
|(elektriciteit, gas en warmte) en daaraan gerelateerde producten en diensten.|
|Eneco transformeert zich naar een duurzame energieonderneming en investeert  |
|de komende jaren substantieel in duurzame energie. Eneco ontwikkelt duurzame |
|energieprojecten die werken met windkracht, waterkracht, zonlicht, biomassa  |
|en warmte. In totaal bedient het energiebedrijf circa twee miljoen zakelijke |
|en huishoudelijke klanten. Eneco heeft 7.000 medewerkers. Het hoofdkantoor is|
|gevestigd in Rotterdam.                                                      |
|Eneco is volop actief in de ontwikkeling van duurzame productielocaties. In  |
|2030 is alle elektriciteit die wij leveren duurzaam of opgewekt uit gas.     |
|Continuïteit van energievoorziening is ons doel. Dat is belangrijk voor de   |
|huidige generatie maar ook voor onze kinderen. Door samen te werken met      |
|klanten, partners, bedrijven en overheden kunnen we meer bereiken.           |
|                                                                             |
|                                                                             |
|