Raad voor Verkeer en Waterstaatz

Februari 2010

OPC werk aan uitwerking advies RVW

Het OPC (expertisecentrum consumenteninspraak openbaar vervoer) probeert in het laatste jaar van het bestaan het advies van de RVW over openbaar vervoer âOndernemende regionaal openbaar vervoer voor meer reizigersâ nader uit te werken. Via interviews probeert het OPC antwoord te krijgen op de vraag hoe optimale klantgerichtheid kan worden georganiseerd voor het openbaar vervoer. De RVW is op dit moment bezig met een advies over demografie en leefstijlen in relatie tot mobiliteit. Daarin wordt ingegaan op het verbeteren van klantgerichtheid door het openbaar vervoer beter aan te sluiten op de leefstijlen.
Concreet probeert het OPC de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is klantgerichtheid in de context van het regionaal openbaar vervoer en wat is het belang ervan?

- Welke instrumenten worden hiervoor door OV-autoriteiten ingezet?
- Wat zijn de effecten van de betreffende instrumenten?
- Welke overige instrumenten worden door betrokkenen overwogen of door experts geadviseerd?

- Welke effecten kunnen als bewezen of als onbewezen worden beschouwd? Op 27 mei zullen de resultaten van dit onderzoek tijdens een bijeenkomst worden gepresenteerd.
Zie voor verdere informatie www.stichting-opc.nl.

Juli 2009
Raad pleit voor klimaattoets bij investeringen in infrastructuur

De overheid moet klimaatverandering bij investeringsbeslissingen in infrastructuur expliciet meenemen. Zij moet daartoe een adaptatie-toets klimaatverandering bij investeringsbeslissingen invoeren.
Dat adviseert de Raad voor Verkeer en Waterstaat in het advies Witte Zwanen, Zwarte Zwanen dat op 15 juli aan de bewindslieden van Verkeer en Waterstaat is aangeboden.

mei 2009
De Randstad altijd bereikbaar

Op 18 mei 2009 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat het advies De Randstad altijd bereikbaar, Advies over robuuste verkeers- en vervoersnetwerken tijdens een minisymposium aan de Minister van Verkeer en Waterstaat aangeboden. De Raad gaat in dit advies in op het betrouwbaar functioneren van de verkeers- en vervoersnetwerken, ook onder onverwachte omstandigheden (zoals bij ongelukken, regen).

In hetzelfde minisymposium heeft de VROM-raad zijn advies Acupunctuur in de hoofdstructuur, Naar een betere verknoping van verstedelijking en mobiliteit aan de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aangeboden. Dit advies is te bestellen of te downloaden op de site van de VROM-raad: www.vromraad.nl.

Ondernemend regionaal openbaar vervoer voor meer reizigers

Op 14 mei 2009 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat het advies âOndernemend regionaal openbaar vervoer voor meer reizigersâ uitgebracht en aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aangeboden. Het doel van het advies is eraan bij te dragen dat het regionaal openbaar vervoer zo aantrekkelijk wordt, dat het voor iedereen een serieus alternatief is, zodat meer mensen er gebruik van maken.

Minisymposium 'De randstad altijd bereikbaar' en 'Acupunctuur in de hoofstructuur'

Maandag 18 mei presenteert de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn advies "De Randstad altijd bereikbaar". In dit advies geeft de Raad oplossingen voor het betrouwbaarder maken van de verkeers- en vervoersnetwerken. Relatief kleine, lokale verstoringen, bijvoorbeeld een forse regenbui of een vrachtwagen met pech, moeten niet langer tot aanzienlijke vertragingen op een groot deel van het netwerk kunnen leiden.
In dezelfde bijeenkomst presenteert de VROM-raad zijn advies "Acupunctuur in de hoofdstructuur".

De bijeenkomst vindt plaats in Madurodam, aan het George Maduroplein 1 in Den Haag, tussen 15.30 en 17.30 uur. U bent van harte welkom om deze bijeenkomst bij te wonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij het secretariaat van de VROM-raad, tel. 070 339 1505, of vromraad@minvrom.nl. Het programma ziet er als volgt uit:

15.30 uur Ontvangst met koffie
15.45 uur Welkomstwoord door mr. Henry Meijdam, voorzitter van de VROM-raad
15.50 uur Korte toelichting op het advies De Randstad altijd bereikbaar door prof. dr. Theo Toonen, Raad voor Verkeer en Waterstaat 16.00 uur Korte toelichting op het advies Acupunctuur in de hoofdstructuur door prof. dr. Pieter Tordoir, VROM-raad
16.10 uur Discussie met panel en de zaal onder leiding van prof. ir. Joost Schrijnen
17.45 uur Aanbieding van de adviezen aan minister Cramer en minister Eurlings
17.55 uur Afsluiting door mr. Geert Jansen, voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat 18.00 uur Borrel

Helder kiezen, keuzes helder maken. Advies over de langetermijnontwikkeling van Schiphol

Het Schipholbeleid voor de lange termijn moet gebaseerd zijn op nationale publieke belangen. Schiphol moet daarbij zorgen voor de optimale bereikbaarheid, waarbij voldaan wordt aan de nationale belangen van zowel economie als milieu. Een selectief gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens is de beste oplossing om deze optimale bereikbaarheid te realiseren. Het is aan de politiek om heldere keuzes te maken in de afweging van deze nationale belangen. Dit schrijven de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad aan Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de langetermijnontwikkeling van Schiphol.

Verbinden en verknopen

Om de concurrentiepositie van de Randstad te versterken moet het kabinet een metropolitane ontwikkelingsstrategie uitwerken. Centraal in die strategie staat een netwerk van internationale, bovenregionale en regionale centra die elkaar aanvullen en die onderling prima zijn verbonden. In die strategie is het Groene Hart het centraal park van de Randstad, water een onderdeel van zijn identiteit. Dat schrijven de VROM-raad, de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de Raad voor het Landelijk Gebied in het advies âVerbinden en verknopenâ, dat op vrijdag 14 maart 2008 is aangeboden aan de ministers Cramer, Eurlings en Verburg en de wethouders Van Poelgeest (Amsterdam) en Norder (Den Haag).

Een prijs voor elke reis

De transportsector levert een substantiële en groeiende bijdrage aan de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie. Op dit moment is er geen zicht op een trendbreuk in de groei van de CO2-uitstoot van verkeer en vervoer. Tegen deze achtergrond hebben de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene Energieraad een beleidsstrategie ontwikkeld voor CO2-reductie in verkeer en vervoer, inclusief de internationale lucht- en scheepvaart. Deze strategie is neergelegd in het advies Een prijs voor elke reis dat maandag 28 januari is aangeboden aan de betrokken ministers Eurlings, Cramer en Van der Hoeven.

Volgens de raden is het huidige beleid voor de transportsector volstrekt onvoldoende om de Europese klimaatdoelen op langere termijn te halen. Als er niets verandert, zal de transportsector in 2050 de gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen. Forse maatregelen in deze snel groeiende sector zijn dus hard nodig. De overheid zal dan ook krachtig moeten inzetten op zowel prijsbeleid, specifiek CO2-reductiebeleid als ondersteunend beleid.

Einde aan vrijblijvendheid

Overheid en bedrijfsleven hebben elkaar nodig bij het oplossen van bereikbaarheidsproblemen. Werklocaties en locaties van publieke voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen, hebben in toenemende mate te maken met een slechte bereikbaarheid. De overheid bepaalt waar locaties worden ontwikkeld. Het bedrijfsleven maakt werk van mobiliteitsmanagement. Zowel overheid als bedrijfsleven moeten samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen. Vrijblijvendheid is passé. Dat schrijft de Raad voor Verkeer en Waterstaat in het advies âEinde aan vrijblijvendheidâ dat zij deze week aanbood aan de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Van wegbeheer naar netwerkbeheer
In het advies heeft de Raad verschillende modellen voor de organisatie van het wegbeheer in ons land onder de loep genomen. De Raad concludeert dat er een Nationale Wegen Autoriteit moet komen die het hoofdnet van rijkswegen, belangrijkste provinciale wegen en gemeentelijke aan- en afvoerwegen gaat aansturen. Dit is nodig omdat rijk, provincies en gemeenten weliswaar steeds meer samenwerken, maar deze samenwerking onvoldoende verplichtend is om de steeds urgenter wordende verkeersproblemen effectief aan te pakken.

Advies Maritiem Beleid
Een visie van vier raden op geïntegreerd maritiem beleid in Europa en Nederland
Europa overweegt beleid te gaan voeren gericht op de ecologische en economische ontwikkeling van de zeeën en oceanen. De lidstaten maken voor de zomer van 2007 hun standpunt hierover kenbaar. De Raad voor de Wadden, de Raad voor het Landelijk Gebied, de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad hebben op 2 mei 2007 een gezamenlijk advies aan de Nederlandse regering uitgebracht. Daarin bepleiten de raden om in het Nederlandse en Europese beleid een programmatische en offensieve aanpak te hanteren zodat op een duurzame manier het economisch potentieel van de zee kan worden benut.

Briefadvies Zuidvleugel
De Raad voor het Landelijk Gebied, de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad hebben het briefadvies over de Zuidvleugel uitgebracht. De drie raden hebben zich op verzoek van de vorige minister van VROM, de heer Winsemius, gebogen over de beoordeling van het Zuidvleugelprogramma in het licht van de gewenste versterking van de internationale concurrentiepositie van de Zuidvleugel en de Randstad.

Benoeming nieuwe raadsleden
Nadat al eerder Geert Jansen, Commissaris der Koningin in Overijssel, was benoemd tot voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft de ministerraad nu ingestemd met de benoeming van Marike van Lier Lels, Tineke Ruijgh-van der Ploeg, Theo Toonen, Ruud Vreeman en Klaas Westdijk als leden van diezelfde Raad.

Briefadvies Noordvleugel
Na eerder âtussentijdse bevindingenâ te hebben uitgebracht, hebben de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad op 31 mei 2006 gezamenlijk een advies uitgebracht over het zogenoemde Noordvleugelprogramma aan de Ministers Peijs en Dekker.

Zuiderzeelijnadvies
Op 7 april 2006 hebben de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Raad voor het Landelijk Gebied een Zuiderzeelijnadvies uitgebracht, in het kader van de Structuurvisie Zuiderzeelijn.

Benoeming nieuwe voorzitter
De ministerraad heeft er op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd om de heer mr. G.J. Jansen voor te dragen voor benoeming tot voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. De benoeming gaat in op 1 april 2006 voor een periode van vier jaar. Onweer zuivert de lucht
De Raad constateert in dit advies dat het Schipholbeleid niet voldoet. Vervolgens beschrijft de Raad enkele veelbelovende oplossingsrichtingen. Voorts beveelt de Raad een proces van âjoint factfindingâ aan waarin bewoners, overheden en luchtvaartsector samen nagaan welke van deze maatregelen haalbaar zijn en onder welke voorwaarden die acceptabel zijn.

Samenwerken in de Eurodelta
De Raad pleit in dit advies voor brede euregionale samenwerking tussen Nederland, België en Duitsland. Doel van de samenwerking is het versterken van de positie van elk van de drie landen in dit economische kerngebied van Noordwest-Europa.

Actief aandeelhouderschap, waarborg mainportbelang In dit advies constateert de Raad dat het aandeelhouderschap voor het rijk een vanzelfsprekend en effectief instrument is om het publieke belang âcontinuïteit van de haven als schakel in de mainportâ te borgen.

Investeren in de Noordzee
In het advies geeft de Raad zijn visie op het omgaan met de zee, om nu en in de toekomst de kansen te benutten die de Noordzee ons biedt en de actuele problemen het hoofd te bieden.

Innoveren, een kwestie van doen
Op 1 november 2005 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn advies over innovatie uitgebracht.
In het advies geeft de Raad zijn visie op de verschillende rollen die het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan spelen om innovatie in de waterstaatsectoren te bevorderen.

Advies verschenen over de toekomst van de luchtvaart in Nederland Op 30 juni 2005 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn visie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland aangeboden aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw drs. M. Schultz van Haegen. In dit advies adviseert de Raad dat Schiphol zich verder moet kunnen ontwikkelen binnen randvoorwaarden en met erkenning van de belangen van de omwonenden.

Reactie advies Nouwen
Het Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit heeft interessante voorstellen gedaan voor een meer marktgerichte benadering van mobiliteit. Hoewel de Raad voor Verkeer en Waterstaat de samenhang van de voorstellen begrijpt en qua richting ook onderschrijft acht de Raad de combinatie van voorstellen dermate ingrijpend dat de kans op realisering ervan binnen afzienbare termijn in de Nederlandse politiek-bestuurlijke verhoudingen beperkt lijkt.

Samenwerken aan regionale mobiliteit
In zijn reactie op de Nota Mobiliteit (Meer dynamiek, beter bereikbaar) heeft de Raad aangegeven zich zorgen te maken over de uitvoering van regionale plannen. In de regio worden veelbelovende plannen ontwikkeld. Verkeer en Waterstaat is vaak bij de totstandkoming van die plannen betrokken. De uitvoering van de plannen stagneert echter onder meer omdat het vaak niet lukt om tussen regio en rijk tot afspraken te komen.

Nieuw advies van de Raad: 'De EU: nu en straks, dé sturende factor voor Nederland'
In het advies stelt de Raad dat de EU nog te veel een zaak van de âkennersâ is. Om in een alsmaar belangrijker wordende EU de Nederlandse belangen goed te behartigen zal de overtuiging dat de EU steeds meer de sturende factor voor Nederland wordt breed ingang moeten vinden: veel breder dan nu het geval is.

Op 21 januari 2005 brengt de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn reactie op de Nota Mobiliteit uit
21-1-2005 22:00:00 - De raad contateert dat de samenhang in het kabinetsbeleid tussen economie, ruimte en mobiliteit een grote stap voorwaarts is. De bereikbaarheidsproblematiek vergt echter een dynamischer aanpak dan het kabinet in de Nota Mobiliteit voorstelt.