Februari 2010
OPC werk aan uitwerking advies RVW
Het OPC (expertisecentrum consumenteninspraak openbaar vervoer)
probeert in het laatste jaar van het bestaan het advies van de RVW
over openbaar vervoer âOndernemende regionaal openbaar vervoer voor
meer reizigersâ nader uit te werken. Via interviews probeert het OPC
antwoord te krijgen op de vraag hoe optimale klantgerichtheid kan
worden georganiseerd voor het openbaar vervoer. De RVW is op dit
moment bezig met een advies over demografie en leefstijlen in relatie
tot mobiliteit. Daarin wordt ingegaan op het verbeteren van
klantgerichtheid door het openbaar vervoer beter aan te sluiten op de
leefstijlen.
Concreet probeert het OPC de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is klantgerichtheid in de context van het regionaal openbaar
vervoer en wat is het belang ervan?
- Welke instrumenten worden hiervoor door OV-autoriteiten ingezet?
- Wat zijn de effecten van de betreffende instrumenten?
- Welke overige instrumenten worden door betrokkenen overwogen of door
experts geadviseerd?
- Welke effecten kunnen als bewezen of als onbewezen worden beschouwd?
Op 27 mei zullen de resultaten van dit onderzoek tijdens een
bijeenkomst worden gepresenteerd.
Zie voor verdere informatie www.stichting-opc.nl.
Juli 2009
Raad pleit voor klimaattoets bij investeringen in infrastructuur
De overheid moet klimaatverandering bij investeringsbeslissingen in
infrastructuur expliciet meenemen. Zij moet daartoe een
adaptatie-toets klimaatverandering bij investeringsbeslissingen
invoeren.
Dat adviseert de Raad voor Verkeer en Waterstaat in het advies Witte
Zwanen, Zwarte Zwanen dat op 15 juli aan de bewindslieden van Verkeer
en Waterstaat is aangeboden.
mei 2009
De Randstad altijd bereikbaar
Op 18 mei 2009 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat het advies De
Randstad altijd bereikbaar, Advies over robuuste verkeers- en
vervoersnetwerken tijdens een minisymposium aan de Minister van
Verkeer en Waterstaat aangeboden. De Raad gaat in dit advies in op het
betrouwbaar functioneren van de verkeers- en vervoersnetwerken, ook
onder onverwachte omstandigheden (zoals bij ongelukken, regen).
In hetzelfde minisymposium heeft de VROM-raad zijn advies Acupunctuur
in de hoofdstructuur, Naar een betere verknoping van verstedelijking
en mobiliteit aan de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer aangeboden. Dit advies is te bestellen of te
downloaden op de site van de VROM-raad: www.vromraad.nl.
Ondernemend regionaal openbaar vervoer voor meer reizigers
Op 14 mei 2009 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat het advies
âOndernemend regionaal openbaar vervoer voor meer reizigersâ
uitgebracht en aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
aangeboden. Het doel van het advies is eraan bij te dragen dat het
regionaal openbaar vervoer zo aantrekkelijk wordt, dat het voor
iedereen een serieus alternatief is, zodat meer mensen er gebruik van
maken.
Minisymposium 'De randstad altijd bereikbaar' en 'Acupunctuur in de
hoofstructuur'
Maandag 18 mei presenteert de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn
advies "De Randstad altijd bereikbaar". In dit advies geeft de Raad
oplossingen voor het betrouwbaarder maken van de verkeers- en
vervoersnetwerken. Relatief kleine, lokale verstoringen, bijvoorbeeld
een forse regenbui of een vrachtwagen met pech, moeten niet langer tot
aanzienlijke vertragingen op een groot deel van het netwerk kunnen
leiden.
In dezelfde bijeenkomst presenteert de VROM-raad zijn advies
"Acupunctuur in de hoofdstructuur".
De bijeenkomst vindt plaats in Madurodam, aan het George Maduroplein 1
in Den Haag, tussen 15.30 en 17.30 uur. U bent van harte welkom om
deze bijeenkomst bij te wonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij het
secretariaat van de VROM-raad, tel. 070 339 1505,
of vromraad@minvrom.nl. Het programma ziet er als volgt uit:
15.30 uur Ontvangst met koffie
15.45 uur Welkomstwoord door mr. Henry Meijdam, voorzitter
van de VROM-raad
15.50 uur Korte toelichting op het advies De Randstad altijd
bereikbaar door prof. dr. Theo Toonen,
Raad voor Verkeer en Waterstaat
16.00 uur Korte toelichting op het advies Acupunctuur in de
hoofdstructuur door prof. dr. Pieter Tordoir,
VROM-raad
16.10 uur Discussie met panel en de zaal onder leiding van
prof. ir. Joost Schrijnen
17.45 uur Aanbieding van de adviezen aan minister Cramer en
minister Eurlings
17.55 uur Afsluiting door mr. Geert Jansen, voorzitter van de
Raad voor Verkeer en Waterstaat
18.00 uur Borrel
Helder kiezen, keuzes helder maken. Advies over de
langetermijnontwikkeling van Schiphol
Het Schipholbeleid voor de lange termijn moet gebaseerd zijn op
nationale publieke belangen. Schiphol moet daarbij zorgen voor de
optimale bereikbaarheid, waarbij voldaan wordt aan de nationale
belangen van zowel economie als milieu. Een selectief gebruik van
Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens is de beste oplossing
om deze optimale bereikbaarheid te realiseren. Het is aan de politiek
om heldere keuzes te maken in de afweging van deze nationale belangen.
Dit schrijven de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad aan
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de
langetermijnontwikkeling van Schiphol.
Verbinden en verknopen
Om de concurrentiepositie van de Randstad te versterken moet het
kabinet een metropolitane ontwikkelingsstrategie uitwerken. Centraal
in die strategie staat een netwerk van internationale, bovenregionale
en regionale centra die elkaar aanvullen en die onderling prima zijn
verbonden. In die strategie is het Groene Hart het centraal park van
de Randstad, water een onderdeel van zijn identiteit. Dat schrijven de
VROM-raad, de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de Raad voor het
Landelijk Gebied in het advies âVerbinden en verknopenâ, dat op
vrijdag 14 maart 2008 is aangeboden aan de ministers Cramer, Eurlings
en Verburg en de wethouders Van Poelgeest (Amsterdam) en Norder (Den
Haag).
Een prijs voor elke reis
De transportsector levert een substantiële en groeiende bijdrage aan
de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie. Op dit moment is er geen
zicht op een trendbreuk in de groei van de CO2-uitstoot van verkeer en
vervoer. Tegen deze achtergrond hebben de Raad voor Verkeer en
Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene Energieraad een
beleidsstrategie ontwikkeld voor CO2-reductie in verkeer en vervoer,
inclusief de internationale lucht- en scheepvaart. Deze strategie is
neergelegd in het advies Een prijs voor elke reis dat maandag 28
januari is aangeboden aan de betrokken ministers Eurlings, Cramer en
Van der Hoeven.
Volgens de raden is het huidige beleid voor de transportsector
volstrekt onvoldoende om de Europese klimaatdoelen op langere termijn
te halen. Als er niets verandert, zal de transportsector in 2050 de
gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen. Forse
maatregelen in deze snel groeiende sector zijn dus hard nodig. De
overheid zal dan ook krachtig moeten inzetten op zowel prijsbeleid,
specifiek CO2-reductiebeleid als ondersteunend beleid.
Einde aan vrijblijvendheid
Overheid en bedrijfsleven hebben elkaar nodig bij het oplossen van
bereikbaarheidsproblemen. Werklocaties en locaties van publieke
voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen, hebben in toenemende mate
te maken met een slechte bereikbaarheid. De overheid bepaalt waar
locaties worden ontwikkeld. Het bedrijfsleven maakt werk van
mobiliteitsmanagement. Zowel overheid als bedrijfsleven moeten
samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen. Vrijblijvendheid is
passé. Dat schrijft de Raad voor Verkeer en Waterstaat in het advies
âEinde aan vrijblijvendheidâ dat zij deze week aanbood aan de Minister
van Verkeer en Waterstaat.
Van wegbeheer naar netwerkbeheer
In het advies heeft de Raad verschillende modellen voor de organisatie
van het wegbeheer in ons land onder de loep genomen. De Raad
concludeert dat er een Nationale Wegen Autoriteit moet komen die het
hoofdnet van rijkswegen, belangrijkste provinciale wegen en
gemeentelijke aan- en afvoerwegen gaat aansturen. Dit is nodig omdat
rijk, provincies en gemeenten weliswaar steeds meer samenwerken, maar
deze samenwerking onvoldoende verplichtend is om de steeds urgenter
wordende verkeersproblemen effectief aan te pakken.
Advies Maritiem Beleid
Een visie van vier raden op geïntegreerd maritiem beleid in Europa en
Nederland
Europa overweegt beleid te gaan voeren gericht op de ecologische en
economische ontwikkeling van de zeeën en oceanen. De lidstaten maken
voor de zomer van 2007 hun standpunt hierover kenbaar.
De Raad voor de Wadden, de Raad voor het Landelijk Gebied, de Raad
voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad hebben op 2 mei 2007 een
gezamenlijk advies aan de Nederlandse regering uitgebracht. Daarin
bepleiten de raden om in het Nederlandse en Europese beleid een
programmatische en offensieve aanpak te hanteren zodat op een duurzame
manier het economisch potentieel van de zee kan worden benut.
Briefadvies Zuidvleugel
De Raad voor het Landelijk Gebied, de Raad voor Verkeer en Waterstaat
en de VROM-raad hebben het briefadvies over de Zuidvleugel
uitgebracht. De drie raden hebben zich op verzoek van de vorige
minister van VROM, de heer Winsemius, gebogen over de beoordeling van
het Zuidvleugelprogramma in het licht van de gewenste versterking van
de internationale concurrentiepositie van de Zuidvleugel en de
Randstad.
Benoeming nieuwe raadsleden
Nadat al eerder Geert Jansen, Commissaris der Koningin in Overijssel,
was benoemd tot voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat
heeft de ministerraad nu ingestemd met de benoeming van Marike van
Lier Lels, Tineke Ruijgh-van der Ploeg, Theo Toonen, Ruud Vreeman en
Klaas Westdijk als leden van diezelfde Raad.
Briefadvies Noordvleugel
Na eerder âtussentijdse bevindingenâ te hebben uitgebracht, hebben de
Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad op 31 mei 2006
gezamenlijk een advies uitgebracht over het zogenoemde
Noordvleugelprogramma aan de Ministers Peijs en Dekker.
Zuiderzeelijnadvies
Op 7 april 2006 hebben de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de
VROM-raad en de Raad voor het Landelijk Gebied een Zuiderzeelijnadvies
uitgebracht, in het kader van de Structuurvisie Zuiderzeelijn.
Benoeming nieuwe voorzitter
De ministerraad heeft er op voorstel van minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat mee ingestemd om de heer mr. G.J. Jansen voor te dragen
voor benoeming tot voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat.
De benoeming gaat in op 1 april 2006 voor een periode van vier jaar.
Onweer zuivert de lucht
De Raad constateert in dit advies dat het Schipholbeleid niet voldoet.
Vervolgens beschrijft de Raad enkele veelbelovende
oplossingsrichtingen. Voorts beveelt de Raad een proces van âjoint
factfindingâ aan waarin bewoners, overheden en luchtvaartsector samen
nagaan welke van deze maatregelen haalbaar zijn en onder welke
voorwaarden die acceptabel zijn.
Samenwerken in de Eurodelta
De Raad pleit in dit advies voor brede euregionale samenwerking tussen
Nederland, België en Duitsland. Doel van de samenwerking is het
versterken van de positie van elk van de drie landen in dit
economische kerngebied van Noordwest-Europa.
Actief aandeelhouderschap, waarborg mainportbelang
In dit advies constateert de Raad dat het aandeelhouderschap voor het
rijk een vanzelfsprekend en effectief instrument is om het publieke
belang âcontinuïteit van de haven als schakel in de mainportâ te
borgen.
Investeren in de Noordzee
In het advies geeft de Raad zijn visie op het omgaan met de zee, om nu
en in de toekomst de kansen te benutten die de Noordzee ons biedt en
de actuele problemen het hoofd te bieden.
Innoveren, een kwestie van doen
Op 1 november 2005 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn
advies over innovatie uitgebracht.
In het advies geeft de Raad zijn visie op de verschillende rollen die
het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan spelen om innovatie in de
waterstaatsectoren te bevorderen.
Advies verschenen over de toekomst van de luchtvaart in Nederland
Op 30 juni 2005 heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn visie op
de toekomst van de luchtvaart in Nederland aangeboden aan de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw drs. M. Schultz
van Haegen. In dit advies adviseert de Raad dat Schiphol zich verder
moet kunnen ontwikkelen binnen randvoorwaarden en met erkenning van de
belangen van de omwonenden.
Reactie advies Nouwen
Het Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit heeft
interessante voorstellen gedaan voor een meer marktgerichte benadering
van mobiliteit. Hoewel de Raad voor Verkeer en Waterstaat de samenhang
van de voorstellen begrijpt en qua richting ook onderschrijft acht de
Raad de combinatie van voorstellen dermate ingrijpend dat de kans op
realisering ervan binnen afzienbare termijn in de Nederlandse
politiek-bestuurlijke verhoudingen beperkt lijkt.
Samenwerken aan regionale mobiliteit
In zijn reactie op de Nota Mobiliteit (Meer dynamiek, beter
bereikbaar) heeft de Raad aangegeven zich zorgen te maken over de
uitvoering van regionale plannen. In de regio worden veelbelovende
plannen ontwikkeld. Verkeer en Waterstaat is vaak bij de
totstandkoming van die plannen betrokken. De uitvoering van de plannen
stagneert echter onder meer omdat het vaak niet lukt om tussen regio
en rijk tot afspraken te komen.
Nieuw advies van de Raad: 'De EU: nu en straks, dé sturende factor
voor Nederland'
In het advies stelt de Raad dat de EU nog te veel een zaak van de
âkennersâ is. Om in een alsmaar belangrijker wordende EU de
Nederlandse belangen goed te behartigen zal de overtuiging dat de EU
steeds meer de sturende factor voor Nederland wordt breed ingang
moeten vinden: veel breder dan nu het geval is.
Op 21 januari 2005 brengt de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn
reactie op de Nota Mobiliteit uit
21-1-2005 22:00:00 - De raad contateert dat de samenhang in het
kabinetsbeleid tussen economie, ruimte en mobiliteit een grote stap
voorwaarts is. De bereikbaarheidsproblematiek vergt echter een
dynamischer aanpak dan het kabinet in de Nota Mobiliteit voorstelt.
Raad voor Verkeer en Waterstaatz