Consumentenbond
3 februari 2010
Telfort betaalt terug na actie Consumentenbond
Telfort gaat voormalig Compuserve klanten geld terugbetalen dat in
rekening is gebracht bij bellen (starttarief). De actie van Telfort is
het gevolg van een handhavingsverzoek van de Consumentenbond aan
toezichthouder OPTA om deze praktijk onder de loep te nemen. Telfort
heeft besloten het onderzoek van OPTA niet af te wachten en direct een
aantal eisen van de Consumentenbond in te willigen.
De overgenomen klanten mogen kosteloos het abonnement beëindigen,
Telfort betaalt dan de rekening gebrachte kosten voor het starttarief
bij bellen terug. De Consumentenbond waarschuwt er wel voor dat bij
opzegging Telfort het abonnement per direct kan beëindigen. Klanten
die willen overstappen naar een andere internet en telefoonaanbieder
kunnen ook de overstapservice van internetproviders gebruiken, te
vinden via '/overstappen' achter de webnaam van de provider.
Klachten
Bij de Consumentenbond kwamen klachten binnen van voormalig
Compuserve-klanten die na de overname door Telfort ineens een
starttarief voor vast-bellen moesten gaan betalen. Dit in
tegenstelling tot eerdere berichten van Telfort waarin gesuggereerd
werd dat het abonnement ook na de overname hetzelfde bleef. De bond
heeft OPTA om handhaving verzocht omdat klanten goed geïnformeerd
moeten worden over wijzigingen bij overname en de mogelijkheid moeten
krijgen om in dat geval hun abonnement kosteloos te beëindigen.