Ingezonden persbericht


Rotterdam, 3 februari 2010

Press release

Rotterdam, 3 February 2010

De 2010 Prince Claus Fund Film Grant van EUR15.000,- is toegekend aan By the Time It Gets Dark

Filmmaker Anocha Suwichakornpong uit Thailand ontvangt Film Grant tijdens CineMart Closing Night Party

Prince Claus Fund Film Grant of EUR15,000 goes to By the Time It Gets Dark

filmmaker Anocha Suwichakornpong from Thailand receives Film Grant at CineMart Closing Night Party

Dit jaar gaat de Prince Claus Fund Film Grant naar By the Time It Gets Dark, geschreven door Anocha Suwichakornpong (Thailand, 1976). Het script vertelt over een krachtige jonge vrouw op zoek naar persoonlijke vrijheid en toont de fysieke werkelijkheid van het leven in hedendaags Thailand. De Prince Claus Fund Film Grant wordt jaarlijks uitgereikt door het Prins Claus Fonds in samenwerking met CineMart ter ondersteuning van de eerste creatieve fase van een filmproductie. De Grant wordt toegekend aan een CineMart project van een filmmaker uit Afrika, Azië, Latijns Amerika of het Caribische gebied en bedraagt ¤ 15.000,-.

The 2010 Prince Claus Fund Film Grant goes to By the Time It Gets Dark, written by Anocha Suwichakornpong (1976, Thailand). The storyline chronicles the adventures and misadventures of a strong women who is looking for freedom in the way she lives. Despite its metaphorical sounding title, the film is based on the physical realities of everyday life. In co-operation with CineMart, the Prince Claus Fund Film Grant is awarded to support the initial creative phase of the development of a film production. The Grant is annually presented to a CineMart project by a filmmaker from Africa, Asia, Latin America or the Caribbean.

De jury is onder de indruk van de onconventionele manier waarop Anocha Suwichakornpong het epische verhaal vertelt en zo een sterk en persoonlijk beeld geeft van hedendaags Thailand. By the Time It Gets Dark toont de innerlijke verlangens van de hoofdpersoon terwijl zij de fysieke werkelijkheid van het dagelijkse leven ondergaat. Centraal hierin staan de landschappen waarin zij zich begeeft, zowel de fabrieken en wolkenkrabbers in Bangkok als de natuurlijke schoonheid van Thailand worden getoond. By the Time It Gets Dark is de tweede film van een jonge, maar volwassen filmmaker, die de jury reeds imponeerde met haar eerste film Mundane History, welke momenteel getoond wordt op het IFFR.

The jury is impressed by the use of unconventional 'episodic' storytelling to evoke a strong and highly personal perspective on contemporary Thailand. The story is only advanced by the inner desires of the main character, while exploring the physical realities of everyday life and digging deep into the landscapes, whether they be the factories and high rise buildings of the expanding mega polis of Bangkok or the natural beauty of Thailand. It is a portrait of Thailand that will never make it to the tourist-billboard dotted Bangkok. By The Time It Gets Dark will be the second feature film of a young, yet mature filmmaker, that has already impressed the jury with her first feature film Mundane History, currently in competition at IFFR.

Het script roept een sterk en uniek perspectief op van de Thaise cultuur, beelden van prachtige landschappen zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal. Anocha Suwichakornpong: `het is mijn bedoeling om een film te maken die diep in de landschappen graaft, zowel het kunstmatige landschap als het natuurlijke landschap (...) het zijn de innerlijke conflicten van de hoofdrolspeler en haar emoties die de kern van het verhaal, en zo de rode lijn in deze film blijven.Â’

The script evokes a strong and unique perspective on Thai culture, as marvellous sceneries combined with images and sound overtake established conventions of storytelling. To quote director Anocha Suwichakornpong, 'It is my intention to make a film that digs deep into the landscapes, whether they be the man-made landscape or the natural landscape (....) it is the heroine's inner conflicts and her emotions which remain the core of the story, and thus the main subjects of study in this film.'

Anocha Suwichakornpong (1976, Thailand) studeerde in 2006 af aan het MFA Programme van Columbia University (New York) waarna zij een Hollywood Foreign Press Association Fellowship ontving. Haar film Graceland (2006) is de eerste korte Thaise film getoond op het filmfestival van Cannes en werd tevens getoond op het IFFR in 2007. Suwichakornpong maakte recentelijk de film Lunch, als deel van een trilogie over ontbijt, lunch en het diner, samen met andere Aziatische vrouwelijke regisseurs uit China, Thailand, en Singapore. Haar eerste feature film Mundane History (2009) gesteund door het Hubert Bals Fonds wordt getoond bij de VPRO Tiger Awards Competition tijdens het IFFR 2010.

Anocha Suwichakornpong (1976, Thailand) graduated in 2006 from an MFA Film Programme at Columbia University (New York). There she was the recipient of a Hollywood Foreign Press Association Fellowship. Suwichakornpong's Graceland (2006) became the first Thai short film to screen at the 2006 Cannes Film Festival, and also screened at the IFFR 2007. Suwichakornpong directed Lunch, as part of the Breakfast, Lunch, Dinner trilogy, a feature co-directed by Asian female directors from China, Thailand, and Singapore scheduled for release in 2010. Suwichakornpong's first feature Mundane History (2009) was supported by the Hubert Bals Fund, and is screened in the VPRO Tiger Awards Competition at IFFR 2010.

The Jury of the 2010 Prince Claus Fund Film Grant consists of: Bregtje van der Haak, chair (Netherlands), political scientist, journalist, documentary maker and member of the Prince Claus Fund Board; Maartje Nevejan (Netherlands), documentary maker; KarimTraïdia (Algeria/Netherlands), film maker; Violeta Bava (Argentina), Co-Director of BuenosAires Lab, BuenosAires Festival Internacional de Cine Independiente and Peter Rorvik (SouthAfrica) director of Durban International Film Festival.

The Jury of the 2010 Prince Claus Fund Film Grant consists of: Bregtje van der Haak, chair (Netherlands), political scientist, journalist, documentary maker and member of the Prince Claus Fund Board; Maartje Nevejan (Netherlands), documentary maker; KarimTraïdia (Algeria/Netherlands), film maker; Violeta Bava (Argentina), Co-Director of BuenosAires Lab, BuenosAires Festival Internacional de Cine Independiente and Peter Rorvik (SouthAfrica) director of Durban International Film Festival.

----------

----------
De Prince Claus Fund Film Grant wordt jaarlijks uitgereikt door het Prins Claus Fonds in samenwerking met CineMart ter ondersteuning van de eerste creatieve fase in de ontwikkeling van een filmproductie. De Prince Claus Fund Film Grant wordt toegekend aan een CineMart project van een filmmaker uit Afrika, Azië, Latijns Amerika of het Caribische gebied. Kwaliteit en innovatie zijn hierbij de belangrijkste selectiecriteria. De Prince Claus Fund Film Grant heeft bijgedragen aan de realisatie van vier filmproducties: The Photograph (2007), door Nan T. Achnas, Indonesië; Hamaca Paraguaya (2006) door Paz Encina, Paraguay; La Nuit de laVerité (2004) door Fanta Régina Nacro, Frankrijk/Burkina Faso en The Forsaken Land (2005) door Vimukhti Jayasundara, Sri Lanka welke een Caméra d'Or in 2005 op het Cannes Film Festival.

The Prince Claus Fund Film Grant supports the first creative phase of the development of a film production. CineMart is the co-production market of the International Film Festival Rotterdam. An international jury of professionals covering different fields of the film industry will select a CineMart project by a filmmaker from Africa,Asia, Latin America or the Caribbean.This project will be chosen for its innovative qualities and excellent concept. The objective of the Prince Claus Fund Film Grant is to highlight a filmmaker of great quality who inspires other filmmakers with engaged stories. Since 2001, the Prince Claus Fund Film Grant has contributed to the realisation of four film productions: The Photograph (2007), by Nan T. Achnas, Indonesia; Hamaca Paraguaya (2006) by Paz Encina, Paraguay; La Nuit de laVerité (2004) by Fanta Régina Nacro, France/Burkina Faso and The Forsaken Land (2005) by Vimukhti Jayasundara, Sri Lanka which won a Caméra d'Or on the 2005 Cannes Film Festival.

Het Prins Claus Fonds ondersteunt actief internationale culturele samenwerking met hoogwaardige partners op plaatsen waar dit echt nodig is. Het Fonds vecht voor behoud van cultuur en steunt duurzame culturele processen. Daarnaast neemt het initiatieven om het bewustzijn voor het belang van cultuur in het dagelijks leven en voor ontwikkeling te vergroten. Het Fonds werkt in navolging van de overtuiging van Prins Claus dat men mensen niet kan ontwikkelen, maar dat zij zichzelf ontwikkelen. Het Prins Claus Fonds wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nationale Postcode Loterij. www.princeclausfund.nl

The Prince Claus Fund actively seeks international cultural collaborations with partners of excellence in spaces of need. The Fund provides immediate cultural rescue as well as support to sustainable cultural processes. It takes initiatives to raise awareness on the importance of culture in everyday life and for development.The Fund works in the spirit of Prince Claus' belief that one cannot develop people, but people develop themselves.The Prince Claus Fund is based in Amsterdam and is supported by the Dutch Ministry of Foreign Affairs and the Dutch Postcode Lottery. www.princeclausfund.org