| | | |
| | | | | | | | | | |Pers info | | | | | |14 |3-2-2010 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Betaalmoraal Apeldoorners beter dan gemiddeld
Vanuit het Belastingoverleg grote gemeenten (BOGG) is in 2007 en 2008 op een viertal centrale thema's onderzocht hoe de verschillende gemeenten presteren. De conclusie die na deelname aan de benchmark getrokken kan worden is dat Apeldoorn het goed doet. Toch streeft Apeldoorn naar verdere verbeterpunten. Hiervoor zal Apeldoorn zo mogelijk best practices vanuit andere gemeenten die aan de benchmark meededen, gaan gebruiken.
De vier centrale thema's waar naar gekeken is zijn: Algemene gegevens; Aanslagregeling en de Woz-beschikking; Bezwaar en beroep; Inning, dwanginvordering en kwijtschelding van belastingen. Aan de benchmark deden 23 gemeenten en vier samenwerkingsverbanden mee. Voor Apeldoorn zijn vier zaken te noemen die in vergelijking met andere gemeenten opvallen: . De kosten voor de bedrijfsvoering bij het opleggen en innen van aanslagen en verwerken van bezwaarschriften zijn in relatie tot de totale belastingopbrengst in Apeldoorn 2,9%. Dit is laag. Het gemiddelde van de gemeenten is 5,2%, met uitzonderingen van zelfs 9,26%. . De betaalmoraal van de inwoners van Apeldoorn is goed te noemen. In 10% van de gevallen volgde een aanmaning, terwijl slechts in 0,2 % een betalingsregeling nodig was. Ook het percentage 'oninbaar' ligt met 0,35% erg laag. Het gemiddelde is bijna 0,6% en het maximum is 1,5%. Het aanslagbedrag voor de gemeentelijke belastingen was in 2008 ongeveer 67,3 miljoen. Voor Apeldoorn was dus E 235.550,- oninbaar. . Soms wordt een vermindering verleend van de aanslagoplegging voor de OZB en de rioolrechten. In Apeldoorn gebeurt dat relatief vaak. Voor de Onroerend Zaak Belasting (OZB) gebeurt dat in 4,5% (landelijk gemiddelde 2,2%, maximum 7,3%) van de gevallen en voor het rioolrecht is dit 4,2% (landelijk gemiddelde 1,3%, maximum 4,8%). De reden voor het hogere percentage is met name de leegstand van niet-woningen. In 2009 is hier door de gemeente Apeldoorn actie op ondernomen. De verwachting is dat vanaf 2010 positieve resultaten zichtbaar zullen zijn. . De doorlooptijd van de afhandeling van een bezwaar is t.o.v. 2007 aanmerkelijk verbeterd. Apeldoorn zit voor de Woz-bezwaren met 95 dagen ruim onder het gemiddelde van 115 dagen en voor de heffingsbezwaren (riool, afval) met 30 dagen ook ruim onder het gemiddelde van 45 dagen. De verwachting is dat dit in 2009 nog positiever uit zal pakken.
Einde persbericht
| | |