Ingezonden persbericht


PERSBERICHT:

Directeur GDFB wint Rabobank Cultuurprijs 2010

Breda, januari 2010

Dennis Elbers ontving de Rabobank Cultuurprijs tijdens de Cultuurnacht in Breda op 22 januari 2010. Zijn werk en carrière geven volgens de jury aan hoe een bijzondere en vernieuwende impuls kan worden gegeven aan het professionele kunstklimaat in Breda. Daarmee draagt hij bij aan de verzilvering van het economische en culturele ontwikkelings-potentieel van de stad.

"Ik ben hier heel erg blij mee, ik had het niet verwacht", zegt hij terwijl hij trots zijn prijs omhoog houdt. "Het is leuk om te zien dat je werk gewaardeerd wordt. Het leukste is dat ik samenwerk met zoveel mensen, je doet het niet alleen. Vanaf deze plek zou ik heel graag iedereen willen bedanken met wie ik heb samengewerkt en met wie ik in de toekomst ga samenwerken. Want zonder samenwerking is dit absoluut allemaal niet mogelijk".

Over Dennis Elbers
Dennis Elbers is een jong en gedreven curator en organisator in Breda. HIj studeerde in 2003 af aan AKV St. Joost en was tijdens zijn studietijd al als organisator actief in de stad. Dennis koos ervoor om na zijn studie in Breda te blijven en zette zich energiek in voor de verbetering van het werkklimaat voor jonge kunstenaars en ontwerpers. Hij ontwikkelde bijzondere kunstprojecten, waaronder het Klokkenbergproject, en trad hij bij verscheidene exposities als curator op. Dennis Elbers is creatief directeur en drijvende kracht achter de oprichting van KOP. KOP is een ontmoetingsplek en een presentatie- en vestigingsplaats voor jonge kunstenaars en ontwerpers. Hij is als kwartiermaker betrokken bij de oprichting van Gebouw C, het nieuwe centrum voor beeldcultuur in Breda.

Dennis Elbers is initiatiefnemer en directeur van het Graphic Design Festival Breda dat hij in 2008 voor het eerst organiseerde. GDFB is hét tweejaarlijks internationaal toonaangevend festival dat publiek verrast en professional inspireert door het zichtbaar maken van de communicatieve kracht van grafisch ontwerp.

In 2010 vindt het festival plaats van 8 t/m 30 mei op diverse locaties in de openbare ruimte. Het thema DECODING laat zien op welke wijze ontwerpers informatie, beeld en interactie hacken, remixen, samplen, vermengen en coderen. Het resultaat laat zien hoe we op nieuwe manieren kunnen omgaan met beeld. Op 1 maart lanceert het festival de nieuwe website, ook worden dan de eerste namen van deelnemende ontwerpers bekend gemaakt.

----------


Noot voor redacties