Consumentenbond
3 februari 2010
Meldpunt bankpassen geopend
Bankpassen die niet werken of veel te snel kapot gaan, zijn een grote
ergernis voor consumenten, zeker als er ook nog eens geld voor moet
worden betaald. De Consumentenbond ontvangt dagelijks meldingen over
slecht functionerende passen en opent het meldpunt Bankpassen om een
beter beeld te krijgen van de problemen.
In 2 jaar tijd kwamen er 1600 klachten binnen over banken bij de
afdeling Service & Advies van de Consumentenbond. Gammele bankpassen
is daarbij een veelvuldig gehoord onderwerp. Welke banken leveren de
slechtste passen, wat zijn de meest voorkomende problemen en hoe gaan
banken daarmee om? Consumenten kunnen negatieve ervaringen met hun
bankpas de komende maand achterlaten op het Meldpunt Bankpassen.
Kosten nieuwe pas
Banken hanteren een verschillend beleid als een pas eerder dan de
verwachte einddatum kapot gaat. ING brengt EUR7,50 in rekening, Fortis
en ABN Amro doen dat alleen als een bankpas twee keer in één jaar tijd
kapot gaat. De Consumentenbond vindt dat alle banken een pas met een
kapotte magneetstrip of chip kosteloos moeten vervangen als de klant
hier zorgvuldig mee om is gegaan.