Gemeente Brummen
Jongeren krijgen een kraskaart in de brievenbus
(Oorspronkelijke publicatie datum: 03-02-2010)
Deze week valt bij de jongeren tussen 14 en 18 jaar een envelop met
gemeentelogo op de deurmat. In de envelop zit een flyer over alcohol.
Met feiten en tips worden jongeren van 14 t/m 18 jaar gewezen op de
risicos van alcohol op jonge leeftijd. Via een krasactie en deelname
aan een cartoonbattle maken zij kans op prijzen.
De flyer en de wedstrijden vormen de aftrap van de jongerencampagne
Minder drank, Lekker fris. De campagne heeft als doel dat jongeren
weten wat de risicos zijn van alcohol op jonge leeftijd. Daarnaast
staat het leren omgaan met groepsdruk en het promoten van alcoholvrije
alternatieven centraal.
Een glashelder verhaal
De originele flyer, in de vorm van een glas, is op de voorkant gevuld
met bier. En als je hem openslaat, gevuld met water. Jongeren kunnen
lacherig doen over dronken zijn en hierover opscheppen. Het gedrag van
vrienden, normen over dronkenschap en het stoer willen doen, zijn
redenen waardoor het drinken van alcohol kan escaleren. Anekdotes in
de flyer laten jongeren eens met een nuchtere blik naar alcohol
kijken.
Wist-je-datjes in de flyer drukken jongeren met de neus op de feiten:
jongeren kunnen sneller knock out raken dan zij vaak denken. En wat
zij niet verwachten: alcohol blijft net zo schadelijk als je veel kunt
drinken zonder dronken te worden. Ook wordt uitgelegd dat alcohol
schadelijk is voor de hersenen, die zich nog tot de leeftijd van 23
jaar ontwikkelen.
Kras, surf en win!
Binnenin de flyer vinden de jongeren een krasvlak met daarachter een
code. Nadat ze een korte kennisquiz hebben doorlopen, vullen ze deze
code in op de actiewebsite www.minderdranklekkerfris.nl. Hiermee maken
ze kans op concertkaartjes van Rihanna, wedstrijdkaarten voor
Nederland-Hongarije en bioscoopbonnen.
Cartoonbattle
Jongeren worden uitgedaagd een grappige cartoon te maken over jongeren
en alcohol. De drie winnende inzenders krijgen leuke prijzen en de
beste cartoons worden later in de campagne gebruikt op posters en
gadgets.
Een jury, bestaande uit de striptekenaars Kees de Boer en Mars
Gremmen, de organisator van de Stripbeurs Arnhem Frans Meijer en GGD
GGD Gelre-IJssel, bepalen welk idee het beste is. De genomineerde
cartoons worden tentoongesteld op de stripbeurs in Arnhem op 17 en 18
april. Hier vindt tevens de prijsuitreiking plaats. Jongeren kunnen
voor meer informatie en het indienen van hun cartoon terecht op
www.minderdranklekkerfris.nl.
Project Alcoholmatiging onder Jongeren in de Stedendriehoek
De flyer en de wedstrijden zijn onderdeel van het project
'Alcoholmatiging onder Jongeren in de Stedendriehoek'. In 2008
startten acht gemeenten* het project met als doel alcoholmatiging
onder jongeren. Waarom? De jeugd drinkt steeds jonger, steeds vaker en
steeds meer alcohol. Jongeren lopen hiermee grote risicos.
Alcoholgebruik op jonge leeftijd betekent kans op blijvende
hersenschade, slechtere schoolprestaties en verslaving. Veel drinken
leidt bovendien vaker tot ongelukken in het verkeer, vernielingen en
agressie op straat en onveilig vrijen. De gemeenten spannen zich samen
met politie, justitie, bureau Halt, Tactus Verslavingszorg en GGD
Gelre-IJssel in om het project uit te voeren. Dit alles voor een
gezonde en veilige jeugd in de regio Stedendriehoek.
*Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen