Gemeente Brummen


Jongeren krijgen een kraskaart in de brievenbus

(Oorspronkelijke publicatie datum: 03-02-2010)

Deze week valt bij de jongeren tussen 14 en 18 jaar een envelop met gemeentelogo op de deurmat. In de envelop zit een flyer over alcohol. Met feiten en tips worden jongeren van 14 t/m 18 jaar gewezen op de risicos van alcohol op jonge leeftijd. Via een krasactie en deelname aan een cartoonbattle maken zij kans op prijzen.

De flyer en de wedstrijden vormen de aftrap van de jongerencampagne Minder drank, Lekker fris. De campagne heeft als doel dat jongeren weten wat de risicos zijn van alcohol op jonge leeftijd. Daarnaast staat het leren omgaan met groepsdruk en het promoten van alcoholvrije alternatieven centraal.

Een glashelder verhaal
De originele flyer, in de vorm van een glas, is op de voorkant gevuld met bier. En als je hem openslaat, gevuld met water. Jongeren kunnen lacherig doen over dronken zijn en hierover opscheppen. Het gedrag van vrienden, normen over dronkenschap en het stoer willen doen, zijn redenen waardoor het drinken van alcohol kan escaleren. Anekdotes in de flyer laten jongeren eens met een nuchtere blik naar alcohol kijken.

Wist-je-datjes in de flyer drukken jongeren met de neus op de feiten: jongeren kunnen sneller knock out raken dan zij vaak denken. En wat zij niet verwachten: alcohol blijft net zo schadelijk als je veel kunt drinken zonder dronken te worden. Ook wordt uitgelegd dat alcohol schadelijk is voor de hersenen, die zich nog tot de leeftijd van 23 jaar ontwikkelen.

Kras, surf en win!
Binnenin de flyer vinden de jongeren een krasvlak met daarachter een code. Nadat ze een korte kennisquiz hebben doorlopen, vullen ze deze code in op de actiewebsite www.minderdranklekkerfris.nl. Hiermee maken ze kans op concertkaartjes van Rihanna, wedstrijdkaarten voor Nederland-Hongarije en bioscoopbonnen.

Cartoonbattle
Jongeren worden uitgedaagd een grappige cartoon te maken over jongeren en alcohol. De drie winnende inzenders krijgen leuke prijzen en de beste cartoons worden later in de campagne gebruikt op posters en gadgets.
Een jury, bestaande uit de striptekenaars Kees de Boer en Mars Gremmen, de organisator van de Stripbeurs Arnhem Frans Meijer en GGD GGD Gelre-IJssel, bepalen welk idee het beste is. De genomineerde cartoons worden tentoongesteld op de stripbeurs in Arnhem op 17 en 18 april. Hier vindt tevens de prijsuitreiking plaats. Jongeren kunnen voor meer informatie en het indienen van hun cartoon terecht op www.minderdranklekkerfris.nl.

Project Alcoholmatiging onder Jongeren in de Stedendriehoek De flyer en de wedstrijden zijn onderdeel van het project 'Alcoholmatiging onder Jongeren in de Stedendriehoek'. In 2008 startten acht gemeenten* het project met als doel alcoholmatiging onder jongeren. Waarom? De jeugd drinkt steeds jonger, steeds vaker en steeds meer alcohol. Jongeren lopen hiermee grote risicos. Alcoholgebruik op jonge leeftijd betekent kans op blijvende hersenschade, slechtere schoolprestaties en verslaving. Veel drinken leidt bovendien vaker tot ongelukken in het verkeer, vernielingen en agressie op straat en onveilig vrijen. De gemeenten spannen zich samen met politie, justitie, bureau Halt, Tactus Verslavingszorg en GGD Gelre-IJssel in om het project uit te voeren. Dit alles voor een gezonde en veilige jeugd in de regio Stedendriehoek.


*Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen