KNMG
1 februari 2010
Handreiking maakt duidelijk waar je verantwoordelijkheid begint én eindigt
'Het is niet meer van deze tijd om alleen voor dokters afspraken over verantwoordelijkheden te maken. Deze Handreiking verantwoordelijkheidsverdeling is een patiëntgericht document dat wordt gedragen door alle beroepsgroepen in de cure waar een patiënt mee te maken kan krijgen.'
Zo begon Johan Legemaate, beleidscoordinator gezondheidsrecht bij de KNMG en penvoerder van de Handreiking, de bijeenkomst van 26 januari jl. waar de Handreiking werd aangeboden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Alle tien betrokken organisaties waren aanwezig.
Veldnorm
Hoofdinspecteur voor de Gezondheidszorg Gerrit van der Wal nam de Handreiking met grote waardering in ontvangst: 'De handreiking schept duidelijkheid over de coördinatierol en over het aanspreekpunt voor de patiënt. Zorgverleners waren op veel van de genoemde punten al aanspreekbaar, maar met dit document is een veldnorm gesteld. De Inspectie zal deze hanteren als handhavingsnorm. Het veld krijgt de tijd om de norm in te voeren, maar bij incidenten zullen we deze norm wel opvoeren richting zorgprofessionals en bestuurders.'
Help!
'Twee disciplines kunnen niet aan één bed staan, dus kiest u maar', was de opmerking van een arts aan een patiënt in een indringend filmpje van de NPCF. 'Je moet vaak je eigen coördinator zijn en dat is erg belastend. Je wilt hulp', vertelde zij. 'Patiënten hebben behoefte aan iemand die met de patiënt meedenkt en de handreiking biedt hiervoor een basis. Ga er alstublieft voortvarend mee aan de slag', was de oproep vanuit de NPCF.
Integrale bekostiging
De Handreiking maakt met dertien concrete aandachtspunten voor alle zorgverleners duidelijk waarover je concrete afspraken moet maken om te voorkomen dat verantwoordelijkheden blijven liggen en de patiënt tussen wal en schip raakt. 'We moeten niet alleen de wond genezen, er zit zoveel meer aan vast', aldus Orde-voorzitter Willem van der Ham, die en passant een lans brak voor een eenvoudig toegankelijk dossier voor de patiënt, om deze direct bij eigen zorgproces te betrekken. Anderen noemden de opleiding als hét moment om de handreiking als vanzelfsprekend onderdeel van de zorg op te voeren, en de integrale bekostiging als probleem maar vooral ook als uitdaging om de handreiking in te voeren.
Platform
De voorbeelden van casemanagers, visitekaartjes voor patiënten, multidisciplinaire teams en samenwerkingsverbanden illustreerden dat in de praktijk al veel bruggen worden gebouwd tussen de verschillende disciplines en naar de patiënt. Maar dat er nog veel werk aan de winkel is, werd niet ontkend. Legemaate sloot dan ook af met de oprichting van een platform verantwoordelijkheidsverdeling, dat de ontwikkelingen in de sectoren zal gaan monitoren.
----------
De Handreiking wordt onderschreven door de organisaties van artsen (KNMG), algemene en academische ziekenhuizen (NVZ en NFU), verpleegkundigen (V&VN), verloskundigen (KNOV), fysiotherapeuten (KNGF), psychologen (NIP), apothekers (KNMP) en instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ Nederland). Ook de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) steunt de Handreiking.