PERSBERICHT

Nieuw abonneerecord TV-zenders Film1 en Sport1:
430.000 (+18 %)


- 3,8 miljoen films opgevraagd via ,,Film1 On Demand
- Nieuwe distributie-overeenkomst Sport1 en KPN Interactieve TV

Amsterdam, 1 februari 2010 ­ De digitale abonnee TV-zenders Film1 en Sport1 rapporteren per 1 februari 2010 een record-aantal van 430.000 abonnees. Dit is een groei van 18% ten opzichte van 1 februari 2009 en ruim 2,5 keer zoveel sinds de start van de zenders in 2006. Ook Film1 On Demand, waarmee Film1-abonnees van UPC zelf uit meer dan honderd films kunnen kiezen, is succesvol: sinds augustus 2008 zijn 3,8 miljoen films opgevraagd. Daarnaast kondigt Sport1 aan dat een overeenkomst met KPN Interactieve TV is bereikt.

Jeroen Bergman, managing director van Chello Benelux: "Na moeilijke beginjaren gaan we nu zwarte cijfers schrijven. Voor Film1 was dit al gelukt en we verwachten dat Sport1 ook op korte termijn break-even wordt. Dit is te danken aan scherpere onderhandelingen over uitzendrechten en een stijging van de abonnee-aantallen. We verwachten veel van 2010 door de aanhoudende sterke groei van het aantal digitale televisiehuishoudens en de positieve invloed van het WK- Voetbal in Zuid-Afrika."

Film1 On Demand: `Kids' meest populair
De digitale TV-kijker van UPC heeft met Film1 On Demand (Subscription Video on Demand of SVOD) de mogelijkheid om meer dan honderd films zonder extra kosten te bekijken uit een digitale bibliotheek. Op dit moment is Film1 On Demand alleen te ontvangen op het UPC- platform en het komende jaar zal Film1 er op gericht zijn om de distributie van de succesvolle dienst uit te breiden naar andere platforms. Sinds de lancering van dit concept in augustus 2008 zijn 3,8 miljoen keer films opgevraagd via de afstandsbediening. De drukste maand was december 2009 toen 420.000 ,,opvragingen plaatsvonden. Het meest opgevraagde genre is ,,kids en de meest populaire titel van deze maand was de Disney-productie ,,Bolt.

Sport1 op KPN Interactieve TV
Interactieve TV van KPN wordt per 1 februari 2010 uitgebreid met Sport1. Een abonnement op Sport1 kost 12,50 per maand. Daarvoor kunnen KPN-klanten met Interactieve TV kijken naar de 6 Sport1-kanalen met topsport uit binnen- en buitenland.

Over Film1
Film1 (www.film1.nl) zendt 24-uur per dag vijf filmkanalen zonder reclame uit en biedt kwaliteitsfilms die in Nederland hun tv-première beleven; van kassuccessen tot onafhankelijke en art house-films. De zender heeft exclusieve overeenkomsten met de meeste Hollywood-studios, zoals Warner Bros, Universal, Fox, Paramount, Dreamworks en Disney. Film1 biedt ook een HD-zender en films op aanvraag (SVOD via UPC Digitale TV) zonder extra kosten aan. Naast televisiezenders beschikt Film1 over de grootste Nederlandse filmwebsite Film1.nl. Kijkers kunnen Film1 ontvangen door een abonnement af te sluiten met Ziggo, UPC, Caiway, Delta, Kabel Noord, Tele2 of via CanalDigitaal.

Over Sport1
Sport1 (www.sport1.nl) is een digitale 24-uurs sportzender met een breed scala aan live sport. De zender heeft zowel de rechten voor televisie, internet als voor een mobiel platform. Sport1 biedt twee digitale 24- uurs sportkanalen en vier Sport1 Extra kanalen voor live evenementen, waarbij de kijker zelf kan beslissen welke wedstrijd hij volgt. Het aanbod van Sport1 omvat alle belangrijke Europese voetbalcompetities, evenals de UEFA Champions League en de Copa Libertadores. Ook zijn hockey, basketbal, darts, golf en tennis te zien. Sport1 biedt ook een HD-zender aan. Kijkers kunnen Sport1 ontvangen door een abonnement af te sluiten met Ziggo, UPC, Caiway, Delta, Kabel Noord, Tele2, KPN i-TV of via CanalDigitaal.

Film1 en Sport1 zijn onderdeel van Chellomedia, de Europese content-divisie van Liberty Global, Inc. en een toonaangevend mediabedrijf en distributeur van zenders, content en videodiensten.