Ingezonden persbericht


Persbericht

Datum: 28 januari 2009

Utrecht Bereikbaar Pas meest gebruikt in OV binnen stadsregio Snelwegbus lijn 700/701 stopt per 1 februari

Utrecht Bereikbaar stopt per 1 februari 2010 met de snelwegbus lijn 700/701. Dagelijks zijn er nu gemiddeld veertig passagiers en de opdrachtgevers hebben moeten concluderen dat er kennelijk onvoldoende animo is in relatie tot de kosten. Lijnen 700 en 701 rijden van en naar Utrecht op de trajecten Almere-Utrecht en Reeuwijk-Utrecht. De openbaar vervoerlijnen zijn in eerste instantie ontwikkeld voor houders van de Utrecht Bereikbaar Pluspas die op deze trajecten reizen. Deze pas kan door de betreffende pashouders nog wel gebruikt worden voor al het openbaar vervoer van GVU/Connexxion in de stadsregio Utrecht, OV-fiets en KPN HotSpots in heel Nederland.

Alternatief voor de auto
De lijnen 700 en 701 zijn in april 2009 van start gegaan om reizigers uit de richting Almere en Reeuwijk een alternatief voor de auto te bieden. Dit is een van de maatregelen die Utrecht Bereikbaar heeft genomen om werknemers uit Utrecht en Nieuwegein een vervoeralternatief te bieden tijdens de grootschalige werkzaamheden die in en rond Utrecht plaatsvinden.

De Utrecht Bereikbaar Pas biedt tevens vervoer met bus, tram en trein en gebruik van OV-fiets en KPN HotSpots in heel Nederland. De pas voorziet duidelijk in een behoefte, wat blijkt uit het feit dat nagenoeg alle deelnemende bedrijven hun contract met Utrecht Bereikbaar verlengd hebben voor 2010. Inmiddels zijn er bijna 15.000 passen afgenomen en nog steeds sluiten nieuwe bedrijven zich aan.

Pasgebruik hoog
Uit het onderzoek onder pashouders van juni 2009 blijkt dat een kwart van de pashouders de pas gebruikt. 80% van deze pasgebruikers doet dit minimaal vier keer per week. Uit het pashouderonderzoek blijkt dat inmiddels zo'n 650 voormalige automobilisten hun auto regelmatig laten staan. De twee meest benutte faciliteiten zijn de stadsbus en de streekbus, maar ook OV-fiets is populair. Aan de oostkant van de stad biedt P+R Terrein Soesterberg in combinatie met de reguliere bussen van Connexxion (276, 296, 299) voor veel reizigers een goed alternatief. Dankzij de samenwerking van wegbeheerders en OV-autoriteiten binnen Utrecht Bereikbaar kunnen ook deze bussen bij file gebruik maken van de vluchtstrook.



Ingezonden persbericht