ABT brengt nieuw IT-product op de markt
NIEUWE TOERISTISCHE WEBSITE VOOR DE ACHTERHOEK
ACHTERHOEK - Vandaag is de nieuwe toeristische website van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme
Interactieve kaart
Belangrijk onderdeel van de nieuwe website is de interactieve kaart van het gebied. Op de kaart worden alle toeristische highlights van de streek overzichtelijk gepresenteerd. Je ziet niet alleen toeristisch overstappunten, kastelen, tuinen en kinderroutes. Maar ook wijngaarden, wildrestaurants, campings, musea en attracties. Vanzelfsprekend is van ieder item de nodige praktische informatie opgenomen alsmede een link naar de website van het betreffende bedrijf.
Arrangementen
Zoals het een moderne website betaamt is ook een keur aan aantrekkelijke arrangementen van het toeristisch bedrijfsleven opgenomen. Vanzelfsprekend met de websites en telefoonnummers om een boeking te kunnen maken. De module voor online reserveren is bij de lancering van de website nog niet helemaal klaar, maar het Achterhoeks Bureau voor Toerisme verwacht dat dat product in de loop van deze maand ook op de site aan het publiek kan worden aangeboden. Om te beginnen voor hotelkamers en in de loop van het aanstaande voorjaar ook voor vakantiewoningen en kampeerplaatsen. Daarmee wordt de site nog aantrekkelijker hetgeen menigeen ongetwijfeld uitnodigt tot het brengen van een herhalings-sitebezoek.
Nieuwe fietsrouteplanner
Een extra functionaliteit is de geheel nieuw ontwikkelde fietsrouteplanner die samen met Falk is opgezet. De Achterhoek is (met trots!) de eerste regio in Nederland die deze routeplanner presenteert. De sitebezoeker kan met dit product zelf zijn fietstochten plannen, zowel via het nieuwe fietsknooppuntennetwerk als ook daarbuiten. Plus: er zijn handige printmogelijkheden, voor de veelgebruikte bikepointer en voor stuurbandjes.
Databank
De bedrijfsgegevens van de toeristische ondernemers worden gehaald uit een regionale toeristische databank die samen met de VVV's in de Achterhoek wordt bijgehouden. Per februari 2010 is dat nog de 'oude' VVV-databank die altijd de basis is geweest voor de VVV-sites in de regio. In de loop van de komende maanden zal de databank worden vervangen door een nieuwere versie die samen met VVV Nederland is ontwikkeld. Zodra die databank is gekoppeld zullen de databankgegevens ook op een modernere wijze worden gepresenteerd.
Webwinkel
In de webwinkel kan de sitebezoeker zijn bestellingen voor allerhande gidsen, kaarten en routes plaatsen. Je vindt er niet alleen algemene informatiebrochures maar ook routegidsen, kaartmateriaal en allerhande leuke boeken en souvenirs met de Achterhoek als inspiratiebron. Plezierig om je uitgestippelde vakantie ook thuis verder voor te bereiden.
Websites Achterhoekse VVV's
De nu geopende website van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme is de moeder van de websites van de VVV's in de Achterhoek. In de loop van februari zullen de VVV's elk hun dochter-site krijgen die qua vormgeving en inhoud naadloos aansluiten op het product van het ABT. Iedere VVV zorgt straks zelf voor het beheer van de specifieke kenmerken van de eigen plaats, maar kan naar keuze ook gebruik maken van de informatie die het ABT op de moeder-site heeft gepresenteerd. Hiermee is een fraai netwerk van regionale en lokale toeristische informatie gepresenteerd dat vele honderdduizenden sitebezoekers per maand zal kunnen verwachten.
Interessant platform voor bedrijfsleven
ABT biedt ook het Achterhoeks toeristisch bedrijfsleven de mogelijkheid een presentatie op de website te nemen. Hotels, campings, bungalowbedrijven maar ook dagrecreatieondernemers kunnen kiezen uit tal van mogelijkheden om hun bedrijf op dit Achterhoekse platform te vertegenwoordigen. Interessant, want de website kent vele miljoenen hits per jaar en is voor de consument hét portaal voor zijn oriëntatie voor zijn vakantie in de Achterhoek. Geef de zoekterm 'achterhoek' maar op in google en
Realisatie
ABT heeft de website en achterliggende systematiek kunnen realiseren mede dankzij financiële ondersteuning van de provincie Gelderland en de regio Achterhoek. Teksten zijn in eigen beheer samengesteld, de foto's zijn voor het merendeel afkomstig van fotograaf Laurence Delderfield. Technische realisatie is gedaan door Insiders Online BV.
Zutphen, 1 februari 2010.
E.O. Akkerman
---
Meer informatie over de totstandkoming van de website wordt gegeven door Erwin Akkerman van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme, tel. (0575) 58 49 78,
\