Ingezonden persbericht


Jochem Wolthuis zal per 1 maart a.s. de nieuwe functie als Director International bij GroentenFruit Bureau in Zoetermeer aantreden. Onlangs kwam hij daarover met algemeen directeur van GroentenFruit Bureau, Jack Stroeken, tot overeenstemming. GroentenFruit Bureau is het marketing- en communicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector.

Als Director International is Jochem Wolthuis (40 jaar) verantwoordelijk voor de exportpromotie van de Nederlandse groente- en fruitsector. "Ik verheug mij op het teamwerk binnen GroentenFruit Bureau. Na de komst van algemeen directeur Jack Stroeken sinds juni 2008, heeft het bureau een versterkte positie en bestaat het team uit gemotiveerde en enthousiaste medewerkers. De instelling en strategie van het bureau passen heel goed bij mij. Wij hebben daarom al bij meerdere internationale projecten samengewerkt".

Alles in het belang van de gehele sector
"In mijn nieuwe functie werk ik in het belang van de gehele sector - van tuinder tot handelaar. In het kader van de vruchtgroentencampagne in Duitsland wil ik bereiken dat Nederland als herkomstland goed op de kaart komt te staan bij Duitse consumenten. Daartoe is enerzijds de steun van de Nederlandse achterban belangrijk, anderzijds is het essentieel de weg goed te kennen in het buitenland", aldus Wolthuis. "Het bureau kent alle wegen in groente- en fruitland en behartigt de belangen van tuinders, importeurs, exporteurs, inkopers en verkopers. De weg van kas naar klant, maar ook de subsidieweg naar Brussel."

Uitstekend internationaal netwerk
Jack Stroeken, algemeen directeur: "Jochem Wolthuis beschikt over een uitstekend internationaal netwerk op het gebied van handel, retail en media. In de afgelopen jaren heeft hij zich met zijn activiteitenpakket succesvol ingezet om de Nederlandse export in het buitenland te stimuleren. Wij verheugen ons erop dat hij deze werkzaamheden voortzet bij GroentenFruit Bureau."

Schat aan ervaring op de Duitse markt
De werkzaamheden in zijn nieuwe functie sluiten naadloos aan bij de internationale initiatieven die Wolthuis als directeur van het Nederlands-Duits adviesbureau NL-D communicatie in de afgelopen tien jaar in de sector heeft ontwikkeld. Jochem Wolthuis leidde in opdracht van de ministeries van LNV en EZ diverse officiële handelsmissies van en naar Duitsland met Duitse retailers en media. Sinds 2004 runt Wolthuis de HBAG Duitsland Desk, hét servicepunt voor alle aangesloten bedrijven van het Hoofdbedrijfschap Agrarische Groothandel Groenten en Fruit (HBAG) die hun bedrijfscommunicatie met de Duitse markt willen verbeteren. In dat kader geeft Wolthuis Duitse taal- en zakencultuurworkshops bij AGF bedrijven, deels vergoed via het AGF Groothandelsfonds. In 2007 heeft Wolthuis de Fresh & Cash Export Award in het leven geroepen om Nederlandse exportbedrijven te onderscheiden voor klantbewust en servicegericht handelen met internationale klanten, uitgereikt door LNV- Minister Gerda Verburg. Verder organiseert Wolthuis sinds 2008 als initiatiefnemer de Holland Fresh Group Party op de Fruit Logistica in Berlijn, een internationaal netwerkevent namens de gehele AGF- sector.

Duitse moeder

Met een Duitse moeder is Wolthuis tweetalig opgevoed. Hij studeerde Duitse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden, waar hij zich ook bekwaamde op PR- en communicatiegebied. Wolthuis is sinds meer dan tien jaar de Hollandcorrespondent van het Duitse vakblad Fruchthandel Magazin. Zijn correspondentschap zal hij als nevenactiviteit voortzetten.

GroentenFruit Bureau
GroentenFruit Bureau is het marketing-communicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Het doel is om met gerichte campagnes de consumptie van groenten en fruit in binnen- en buitenland te stimuleren en van een sterk imago te voorzien. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse norm '2 ons groenten en 2 keer fruit'.

Noot voor de redactie/