Ingezonden persbericht


Bosch krijgt award voor ABS voor motoren

Grootste Europese automobilistenvereniging ADAC bekroont bijdrage aan grotere rijveiligheid

Â" Eerste remcontrolesysteem ter wereld dat specifiek voor motoren werd ontwikkeld

Â" Kleinste en minst zware antiblokkeerremsysteem voor motoren

Â" Kostenefficiënte technologie voor alle motorenklassen

Anderlecht, 1 februari 2010 - De grootste automobilistenvereniging in Europa, het Duitse ADAC, heeft een award uitgereikt aan Bosch voor zijn antiblokkeerremsysteem (ABS) voor motoren. Met de 'Gelber Engel' (Gele Engel) beloont ADAC het potentieel van deze Bosch-technologie om bij te dragen aan een grotere rijveiligheid. Het modulaire design van de 9de generatie bestaat in verschillende versies: van een systeem met basisfuncties tot een hoogwaardige ABS. De basisvariant van ABS9 weegt amper 0,7 kilogram en is half zo licht en groot als de vorige generatie. "De instapversie van onze ABS is veruit het meest compacte systeem in de markt", zegt Filip Boelens, Divisional Director Automotive Technology Bosch Benelux. "Met het kostengeoptimaliseerde design wordt een ABS voor het eerst betaalbaar voor alle klassen van motoren." De nieuwe ABS maakt motorrijden een pak veiliger.

Bosch produceert al sinds 1994 remcontrolesystemen voor motoren. Totnogtoe waren alle ABS-systemen gebaseerd op autotechnologie. Ingenieurs in het Bosch competentiecentrum in Japan hebben nu een aparte ABS voor motoren ontworpen. De eerste variant van generatie 9 ging in november 2009 al in serieproductie. In Europa is slechts één op de tien nieuwe motoren uitgerust met ABS. Wereldwijd gaat het om amper één motor op de honderd. Ter vergelijking: het percentage bij auto's bedraagt wereldwijd 80 procent.

Door een gebrek aan passieve veiligheid lopen motorrijders een groter risico bij ongevallen. In Europa en Brazilië bijvoorbeeld is bijna één op de zes doden in het verkeer een motorrijder. In India en China is dat cijfer nog beduidend hoger. Voor dezelfde rijafstand is het risico op een dodelijk ongeval voor een motorrijder in Europa twintigmaal groter dan voor een autobestuurder. Experts zijn ervan overtuigd dat een antiblokkeerremsysteem een belangrijke factor is om de veiligheid te verhogen. Motorrijders kunnen zo veilig remmen in kritieke situaties zonder dat de wielen blokkeren en zonder te moeten vrezen voor een val. Ook de remafstand wordt aanzienlijk ingekort.

Uit een onderzoek door het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) bijvoorbeeld blijkt dat 28% van alle dodelijke motorongevallen zou kunnen worden vermeden indien alle motoren zouden uitgerust zijn met een ABS. Een studie uit 2009 van Vägverket, de Zweedse snelwegenautoriteit, toont aan dat 38% van alle motorongevallen met gewonden en 48% van alle ernstige en dodelijke ongevallen kunnen worden voorkomen met ABS.

Over Bosch:
De Bosch Groep is een internationaal toonaangevend technologisch bedrijf en dienstverlener. In het boekjaar 2008 realiseerden de ongeveer 280.000 medewerkers die actief zijn in de automobile en industriële technologie en in de sector van consumentenproducten en bouwtechnologie een omzet van 45,1 miljard EUR. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan 300 dochter- en regionale maatschappijen in meer dan 60 landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd. Dit wereldwijde netwerk van ontwikkelings-, productie- en distributiecentra vormt de basis voor de verdere groei. Bosch besteedt elk jaar meer dan 3,5 miljard EUR of 8% van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling en laat ruim 3.000 patenten registreren. Bosch bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve en nuttige oplossingen.

De onderneming werd in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart opgericht als "Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek". De juridische structuur van de Bosch Groep garandeert de financiële onafhankelijkheid en de bedrijfsautonomie. Hierdoor krijgt de onderneming de mogelijkheid om te investeren in de belangrijkste activiteiten die de toekomst van het bedrijf moeten veiligstellen. 92% van de aandelen van Robert Bosch GmbH is in handen van de Robert Bosch Stiftung GmbH, die het algemeen nut nastreeft. De meerderheid van de stemrechten ligt bij de Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. Meer informatie vindt u op www.bosch.com.