Persbericht
11 januari 2009
Campagne 'Duurzame vis op de kaart' gelanceerd
New York Pizza verkoopt duurzame tonijn op pizza
New York Pizza gaat zich als eerste grote horecaketen aansluiten bij de campagne 'Duurzame vis op de kaart'. Het bedrijf verkoopt vanaf begin februari alleen nog maar tonijn met het MSC-keurmerk (onafhankelijk keurmerk voor duurzaam gevangen vis) op de pizza's en in de salades. Dat maakte Johan van de Gronden, directeur van het Wereld Natuur Fonds (WNF) vandaag bekend tijdens de opening van de Horecava. Hij gaf daar het startsein voor de campagne. Doel van de campagne is om meer duurzame vis op het menu in Nederlandse horeca te krijgen. Het streven is dat er eind 2010 zo'n 250 horecabedrijven het MSC-keurmerk hebben.
Van horecagelegenheden die zich aansluiten bij de campagne wordt onder meer verwacht dat zij zich laten certificeren met het MSC-keurmerk, dat het assortiment voor minimaal 30% procent uit vis met het MSC-keurmerk bestaat en dat er geen ernstig bedreigde soorten, zoals paling, blauwvintonijn en marlijn, op het menu staan. Voor de campagne werkt WNF samen met Koninklijke Horeca Nederland, vereniging Euro-Toques, Stichting De Noordzee, Marine Stewardship Council, het bedrijf Fishes en Stichting Vis & Seizoen.
Medewerkers van restaurants die meedoen aan de campagne krijgen een training waarin ze leren hoe en waar duurzame vis kan worden ingekocht. Ook leren zij hoe ze gasten kunnen informeren en adviseren over het eten van duurzame vis.
De zee geeft ons al eeuwenlang een rijk en lekker product, de wildgevangen vis. Ook in de horeca staat vis op het menu. Het leven in zee wordt bedreigd door overbevissing en bijvangst. Uit cijfers van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties blijkt dat 76 procent van de commerciële vissoorten overbevist wordt. Ook een gekweekte vis kan zorgen voor problemen voor het leven in zee, bijvoorbeeld doordat het visvoer vaak bestaat uit wilde vis of mangrovebossen worden gekapt om plaats te maken voor kweekbassins. Duurzame (kweek)vis is een belangrijk antwoord op overbevissing en bijvangst. Zo richten duurzame kwekerijen zich op het verantwoord omgaan met chemicaliën, voorkomen van verzwakking van wilde populaties, duurzaam visvoer en blijven ze weg uit kwetsbare ecosystemen aan de kust. Het ontzien van de wilde vissoorten in hun paaitijd (door te vissen in bepaalde seizoenen) zorgt ervoor dat er grotere kans op bevruchting is en dat populaties kunnen uitbreiden. Bovendien is de kwaliteit van de vis dan beter.
Meer informatie op
////////////////////
Wereld Natuur Fonds Nederland
Wereld Natuur Fonds Nederland