NVVK
Schuldhulpverlening verder onder druk
De gemiddelde wachttijd voor schuldhulpverlening is op dit moment acht à
negen weken. Dit is de periode die verstrijkt vanaf het moment dat een
klant zich meldt tot aan het moment dat er een intakegesprek plaatsvindt,
waarin het probleem van de klant in kaart gebracht wordt. Als er sprake is
van een crisissituatie, zoals bij dreigende huisuitzetting of afsluiting
van gas, water of licht, wordt er, op grond van een crisisprotocol, direct
hulp geboden en bedraagt de wachttijd altijd minder dan 3 werkdagen. Dit
blijkt uit een enquête die de NVVK onder haar leden heeft uitgevoerd.
De enquête geeft een beeld van de wachttijden in 221 van de in totaal 441
gemeenten in Nederland.
De langere wachttijd is te wijten aan de toegenomen vraag naar
schuldhulpverlening als gevolg van de economische crisis. Wachttijden
ontstaan over het algemeen op die plekken waar schuldhulpverlenende
organisaties niet direct kunnen beschikken over het extra beschikbaar
gestelde geld of door personeelstekort niet meteen in kunnen spelen op de
toegenomen vraag.
De leden van de NVVK streven ernaar om hun klanten zonder wachttijd te
kunnen helpen. Om dit doel te bereiken hebben de leden van de NVVK een
nieuwe werkwijze ontwikkeld die de schuldhulpverlening in staat stelt om
iedereen met een financieel probleem te kunnen helpen.