NVVK

Schuldhulpverlening verder onder druk

De gemiddelde wachttijd voor schuldhulpverlening is op dit moment acht à negen weken. Dit is de periode die verstrijkt vanaf het moment dat een klant zich meldt tot aan het moment dat er een intakegesprek plaatsvindt, waarin het probleem van de klant in kaart gebracht wordt. Als er sprake is van een crisissituatie, zoals bij dreigende huisuitzetting of afsluiting van gas, water of licht, wordt er, op grond van een crisisprotocol, direct hulp geboden en bedraagt de wachttijd altijd minder dan 3 werkdagen. Dit blijkt uit een enquête die de NVVK onder haar leden heeft uitgevoerd.

De enquête geeft een beeld van de wachttijden in 221 van de in totaal 441 gemeenten in Nederland.

De langere wachttijd is te wijten aan de toegenomen vraag naar schuldhulpverlening als gevolg van de economische crisis. Wachttijden ontstaan over het algemeen op die plekken waar schuldhulpverlenende organisaties niet direct kunnen beschikken over het extra beschikbaar gestelde geld of door personeelstekort niet meteen in kunnen spelen op de toegenomen vraag.

De leden van de NVVK streven ernaar om hun klanten zonder wachttijd te kunnen helpen. Om dit doel te bereiken hebben de leden van de NVVK een nieuwe werkwijze ontwikkeld die de schuldhulpverlening in staat stelt om iedereen met een financieel probleem te kunnen helpen.