Overzicht Totale Onderzoek Financiering (TOF) 2008-2014
Het - jaarlijkse - overzicht Totale Onderzoek Financiering (TOF) geeft het budgettaire kader weer voor de R&D-uitgaven van de verschillende ministeries. Het voorliggende overzicht 2008-2014 is gebaseerd op de opgaven van de verschillende ministeries op basis van de begrotingen 2010. Geen onderdeel van het TOF-overzicht zijn de middelen voor de WBSO, die voor 2010 een omvang hebben van maximaal 692 miljoen euro.1 Deze WBSO-gelden zijn niet in het totaalplaatje opgenomen, omdat het niet om directe uitgaven gaat en het internationaal (nog) geen gebruik is om deze fiscale middelen in de R&D-overzichten op te nemen.2 Om toch te laten zien wat het belang is van de WBSO, zijn in tabel 1 de bedragen voor de WBSO voor de gehele periode apart opgenomen.
In dit TOF-overzicht zijn de in het Coalitieakkoord van 2007 voorziene middelen voor onderzoek en de FES- middelen opgenomen, voor zover daarover inmiddels besluitvorming heeft plaatsgevonden en de middelen zijn overgeboekt naar de departementale begrotingen. Artikel 13 van de begrotingsstaat van het FES voor het jaar 2010, onderdeel van de Miljoenennota 2009, geeft een indicatie van de FES-projecten die in voorbereiding zijn. De middelen voor deze projecten zijn echter nog niet naar de begrotingen van de departementen overgeboekt. Deze maken daarom nog geen onderdeel uit van het TOF-overzicht, maar worden de komende jaren onderdeel van de voorgenomen R&D- inspanningen van de departementen. Omdat de posten breder zijn gedefinieerd dan `onderzoek' (namelijk als `kennis en innovatie') is nu nog niet aan te geven hoeveel middelen het betreft. Ook via de pijlers 2 en 3 komen de komende jaren voor onderzoek nieuwe middelen beschikbaar, maar het is nog niet duidelijk om welke bedragen het gaat.
· De R&D-uitgaven per departement
Tabel 1 bevat voor de periode 2008-2014 de gegevens over de R&D-uitgaven per departement. De cijfers voor 2008 zijn de realisatiecijfers, die voor 2009 de vastgestelde begrotingscijfers, die voor 2010 de cijfers van de ontwerpbegroting en de cijfers voor de jaren 2011-2014 betreffen de meerjarenramingen.
Tabel 1: TOF-cijfers per departement (op kasbasis), in miljoenen euro's (bruto-uitgaven) Departement 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Algemene Zaken 0,6 0,8 0,8 0,8 0,7 0,6 0,6 Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamen-
werking 89,5 105,9 107,0 103,8 92,7 92,7 92,7 Justitie 21,9 24,7 24,5 24,3 24,5 24,4 24,3 Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 1,3 5,1 6,6 6,6 6,6 6,6 6,6 Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2.826,9 3.030,5 3.120,1 3.007,1 3.027,3 3.038,1 3.059,6 Defensie 79,0 81,6 74,0 67,1 62,2 58,0 57,7 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer 82,8 90,6 68,3 65,3 64,2 52,9 56,1 Verkeer en Waterstaat 96,9 91,3 86,2 85,4 85,7 85,7 85,7 Economische Zaken 565,6 725,6 688,6 550,3 574,6 566,5 590,7 Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit 237,3 224,9 198,9 183,4 182,3 189,1 189,9 Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2,9 3,6 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 Volksgezondheid, Welzijn en Sport 141,3 142,6 139,3 132,8 133,1 129,2 128,7 Totaal 4.145,8 4.527,3 4.517,9 4.230,4 4.257,6 4.247,5 4.296,3
WBSO (via afdrachtsvermindering) 445 606 692 539 539 539 539 Noot 1: De cijfers van OCW zijn inclusief de bijdrage van LNV aan het onderzoeksgedeelte van de Wageningen Universi- teit en de cijfers van LNV zijn exclusief deze bijdrage (in 2010 geschat op ongeveer 90 miljoen euro). Noot 2: De cijfers van OCW zijn inclusief de bijdragen van de ministeries van VROM, V&W, LNV, SZW en VWS voor de doelfinanciering TNO
1 Het bedrag voor 2010 is net als voor 2009 - incidenteel verhoogd met een bedrag van 150 miljoen euro.
2 De OESO gaat de mogelijkheden na om internationaal vergelijkbare statistieken te produceren over fiscale maatregelen op het gebied van R&D.
1
Op basis van de TOF-cijfers kan een globale schatting worden gemaakt van de overheidsuitgaven voor R&D als percentage van het BBP voor de jaren 2008 - 2010 (Tabel 2). Hierbij is rekening gehouden met de meest recente CPB-voorspellingen over de omvang van het bruto binnenlands product.3 Ook het CBS publiceert cijfers over de overheidsuitgaven voor R&D, maar deze zijn, in tegenstelling tot de TOF-cijfers, niet gebaseerd op gegevens van de financier van R&D, maar op gegevens van de uitvoerder van R&D. Om de TOF-cijfers te kunnen vergelijken met de CBS-cijfers over de overheidsfinanciering van R&D dienen de TOF-cijfers gecorrigeerd te worden voor de middelen naar het buitenland (de bestemmingscatego- rie "IO" in Tabel 4). Deze maken namelijk ook geen onderdeel uit van de cijfers van het CBS.
Tabel 2: TOF-uitgaven, in miljoenen euro en als percentage van het BBP 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 TOF-totaal (miljoenen euro) 4.145,8 4.527,3 4.517,9 4.230,4 4.257,6 4.247,5 4.296,3 TOF-totaal (exclusief gelden naar het 3.924,7 4.270,6 4.259,5 3.979,4 4.026,5 4,.015,1 4.065,6 buitenland (miljoenen euro)
TOF-uitgaven (excl. buitenland) als 0,66 0,74 0,73 percentage van het BBP, excl. WBSO
Noot 1: exclusief de middelen van de FES-projecten die nog in voorbereiding zijn Noot 2: de ervaring leert dat de CBS-cijfers over de overheidsuitgaven, die ook in de internationale statistieken terecht komen, meestal iets lager uitvallen dan de TOF-gegevens. De reden is dat de cijfers tot stand komen vanuit een verschil- lende invalshoek (OCW/TOF-cijfers vanuit het perspectief van de financier van R&D versus CBS-cijfers vanuit het perspec- tief van de uitvoerder van R&D). Wat een financier tot R&D rekent, is dat niet noodzakelijkerwijs ook vanuit het perspec- tief van de ontvanger en uitvoerder van de middelen.
De CBS-cijfers (ook exclusief WBSO) laten vanaf 1990 tot en met 2000 een dalende trend zien voor de om- vang van de overheidsfinanciering in relatie tot het BBP. Daarna is er een lichte stijging tot 0,64 in 2003. Het laatst bekende realisatiecijfer van het CBS over de overheidsfinanciering van onderzoek in Nederland heeft betrekking op het jaar 2003.4 In combinatie met de cijfers van tabel 2 kan de conclusie worden ge- trokken dat het aandeel overheidsfinanciering de weg naar boven lijkt te hebben gevonden. Vergeleken met de ambities in het Lissabonproces betekent dit overigens wel een (negatief) verschil van ruim 1 miljard euro. De stijging in de jaren 2009 en 2010, die in tabel 2 te zien is, wordt zowel veroorzaakt door toevoeging van extra middelen uit enveloppegelden, het FES-fonds en het aanvullende beleidsakkoord als door de negatieve groei van het BBP ten opzichte van 2008.
· Belangrijkste ontwikkelingen bij de departementen
In het aanvullende beleidsakkoord `Werken aan toekomst' (maart 2009) is voor 2009 en 2010 totaal 280 miljoen beschikbaar gesteld voor de versterking van de kennisinfrastructuur en de tijdelijke inzet van private kenniswerkers in het publieke domein. De middelen voor deze tijdelijke stimulering zijn terug te vinden in de begroting van OCW en die van EZ en verklaren voor het grootste deel de toename in 2009 en 2010 ten op- zichte van 2008 en de daling in 2011 en volgende jaren. De tijdelijke stimulering is via een tweetal sporen uitgezet:
- Kenniswerkers ( 180 miljoen). Dit spoor beoogt kenniswerkers voor Nederlandse bedrijven te behou- den. Ondernemingen kunnen een deel van hun onderzoekers in de regio inzetten voor onderzoek en ontwikkeling op prioritaire thema's in de publieke kennisinfrastructuur. De kennis en expertise van de
3 Deze dateren van december 2009 (http://www.cpb.nl/nl/prognoses/nlinfo.html).
4 Met ingang van het jaar 2003 presenteert het CBS nog slechts één keer per twee jaar cijfers over de financieringsbronnen van de Nederlandse R&D. De reden is dat EUROSTAT volgens verordening 753/2004 dit gegeven slechts één keer per twee jaar opvraagt. Door problemen met het vaststellen van de R&D-uitgaven van de universiteiten (het betreft vanaf 2004 een schatting) heeft het CBS geen financieringscijfers meer gepubliceerd na 2003. Nadat in 2008 het CBS gereviseerde onderwijscijfers heeft gepubliceerd, is het CBS eind 2009 met nieuwe R&D-cijfers voor de sector hoger onderwijs gekomen (deze sector omvat naast de universiteiten ook de universitaire medische centra en de hogescholen), zij het dat deze ook voorlopig zijn, maar al wel gereviseerd. Begin 2010 komt het CBS met definitieve cijfers over financiering en uitvoering van R&D tot en met 2008.
2
onderzoekers worden voor een periode van maximaal 1,5 jaar beschikbaar gesteld aan publieke kennis- instellingen. De onderzoekers worden gedetacheerd bij deze publieke kennisinstelling, maar ze blijven in dienst van de onderneming. Het is de bedoeling dat de onderzoekers na deze periode weer volledig werkzaam zijn in de private sector.
- High Tech Topprojecten ( 100 miljoen). Met dit spoor worden omvangrijke strategische R&D-projecten van minimaal 20 miljoen op het gebied van High Tech Systemen gestimuleerd.
Er zijn enkele ministeries die in meerjarig perspectief een neerwaartse ontwikkeling te zien geven. Dit geldt met name voor de departementen Defensie, BuZa, VROM, LNV en EZ.
Tabel 4 bevat de gedetailleerde cijfers per departement (2009 betreft vastgestelde begrotingscijfers, 2010 de cijfers van de ontwerpbegroting). In deze tabel is een zo goed mogelijk onderscheid gemaakt naar twee hoofdtypen van overheidsfinanciering, namelijk projectfinanciering en institutionele financiering.5 Bij projectfinanciering gaat het primair om tijdelijke financiering, in de vorm van projecten of programma's, veelal op basis van een ingediend project- of programmavoorstel voor de uitvoering van onderzoeksactiviteiten. Bij institutionele financiering gaat het om langere termijn financiering van onderzoeksinstellingen, waarbij de betreffende instelling meer of minder vrijheid heeft om onderzoeksactiviteiten uit te voeren.6 Voorbeelden van institutionele financiering zijn de 1ste geldstroomfinanciering van de universiteiten, de programmafinanciering van TNO, en de bijdragen aan de GTI's. Tabel 3 geeft een overzicht van de TOF-cijfers naar type financiering en departement.
Tabel 3: TOF-uitgaven, naar type financiering en departement, 2010 (in procenten van het totaal) institutioneel project Algemene Zaken 0 100 Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking 100 0 Justitie 79 21 Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 100 0 Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 79 21 Defensie 64 36 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 49 51 Verkeer en Waterstaat 29 71 Economische Zaken 27 73 Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit 84 16 Sociale Zaken en Werkgelegenheid 0 100 Volksgezondheid, Welzijn en Sport 22 78 Totaal 68 32 Noot: de cijfers zijn exclusief de financiering naar het buitenland
5 In OESO verband is medio 2008 een project van start gegaan dat gericht is op het ontwikkelen van internationaal vergelijkbare indicatoren op het gebied van publieke financiering. Het onderscheid naar project- en institutionele financiering staat centraal en de belangrijkste bron voor de indicatoren zijn de cijfers die in de verschillende landen over de overheidsfinanciering worden verzameld en vergelijkbaar zijn met de TOF-cijfers. Nederland leidt dit project.
6 Over de Nederlandse publieke financiering in de periode 1975-2005, dat ook gebaseerd was op het onderscheid naar project- en institutionele financiering, heeft het Rathenau Instituut in 2007 een rapport gepubliceerd (Versleijen, A. (ed.), Dertig jaar publieke onderzoeksfinanciering in Nederland 1975-2005, Den Haag).
3
Tabel 4: TOF-overzicht 2010, per artikel, per departement, op kasbasis, in miljoenen euro (bruto uitgaven)
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best.
III Algemene Zaken
(Projectfinanciering)
Politieke en soc. systemen,
1 WRR: Wetenschappelijke studies 0,8 0,8 100 11.0 structuren/processen R Totaal Algemene Zaken 0,8 0,8
V Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking (Institutionele financiering)
Politieke en soc. systemen,
2.8 Stichting Instituut Clingendael 0,3 0,3 10 11.0 structuren/processen SO Subsidie Koninklijk Instituut voor de Politieke en soc. systemen, 11.1 Tropen 6,4 6,7 25 11.0 structuren/processen SO (Projectfinanciering)
Politieke en soc. systemen, 10.7 Onderzoeksprogramma 24,1 24,3 100 11.0 structuren/processen IO Politieke en soc. systemen,
4.1 Centraal programma GMV 1,1 0,9 5 11.0 structuren/processen IO Landenspecifieke sectorale Politieke en soc. systemen, 6.1 samenwerking 62,5 58,4 5 11.0 structuren/processen IO Politieke en soc. systemen, 6.2 Thematische samenwerking 7,1 7,1 5 11.0 structuren/processen IO Politieke en soc. systemen, 10.4 Speciale activiteiten 4,4 9,2 5 11.0 structuren/processen IO Totaal Buitenlandse Zaken en
Ontwikkelingssamenwerking 105,9 107,0
VI Justitite
(Institutionele financiering)
Politieke en soc. systemen, 91 WODC: Personele uitgaven 4,7 4,7 3 11.0 structuren/processen R WODC: Wetenschappelijke Politieke en soc. systemen, 91 periodieken 0,1 0,1 100 11.0 structuren/processen R WODC: Intern wetenschappelijk Politieke en soc. systemen,
01.13 onderzoek 0,5 0,5 100 11.0 structuren/processen R Politieke en soc. systemen, 13.2.1 Nederlands Forensisch Instituut 14,3 14,0 21 11.0 structuren/processen SO (Projectfinanciering)
WODC: Extern wetenschappelijk Politieke en soc. systemen, 91 onderzoek 5,2 5,1 10 11.0 structuren/processen SO Totaal Justitie 24,7 24,5
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Institutionele financiering)
Politieke en soc. systemen, 12.1 Algemeen: apparaat 100 11.0 structuren/processen Proj. Politieke en soc. systemen, 39.5 Kennis en onderzoek 5,1 6,6 100 11.0 structuren/processen Proj. (Projectfinanciering)
Politieke en soc. systemen,
01.1 Grondwet en democratie 100 11.0 structuren/processen Proj. Totaal Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties 5,1 6,6
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Institutionele financiering)
Eerste geldstroom universiteiten (incl.
7.10 WU-bijdrage LNV) 2005,6 2035,5 Politieke en soc. systemen, 7.10 NUFFIC 3,9 3,9 15 11.0 structuren/processen SO 7.10 UNU-MERIT 0,6 0,6 75 13.5 Sociale wetenschappen SO Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Cultuur, recreatie, religie en 14.4 (RCE) 11,3 8,3 30 10.0 massamedia R Cultuur, recreatie, religie en 14.4 Instituut Collectie Nederland (ICN) 2,1 1,9 18 10.0 massamedia R 4
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best. Rijksbureau voor Kunsthistorisch Cultuur, recreatie, religie en 14.4 onderzoek (RKD) 0,4 0,4 6 10.0 massamedia R Cultuur, recreatie, religie en 14.4 Subsidie Boekmanstichting 1,0 1,0 100 10.0 massamedia SO 16.1 NWO (schatting aandeel instituten) 138,5 133,2 16.1 KNAW 81,2 78,3 Cultuur, recreatie, religie en 16.1 Koninklijke Bibliotheek 4,6 4,6 10 10.0 massamedia R Politieke en soc. systemen, 16.1 CPG 0,5 0,5 100 11.0 structuren/processen R 16.1 Nationaal Centrum Biodiversiteit 5,2 5,2 100 13.1 Natuurwetenschappen Naturalis 16.1 TNO 116,5 115,0 16.1 Primatencentrum (BPRC) 9,6 9,6 100 7.0 Gezondheid SO 16.1 Nationaal Herbarium 1,2 1,2 100 13.1 Natuurwetenschappen Exploratie en exploitatie van de 16.1 NLR 0,9 0,9 100 3.0 ruimte GTI Transport, telecommunicatie en 16.1 Deltares 2,3 2,3 100 4.0 ov. Infrastructuren GTI Transport, telecommunicatie en 16.1 MARIN 1,0 1,0 100 4.0 ov. Infrastructuren GTI 16.1 STT 0,2 0,2 100 13.2 Technische wetenschappen SO 16.1 EMBC 0,7 0,7 100 13.1 Natuurwetenschappen IO 16.1 EMBL 4,0 4,1 100 13.1 Natuurwetenschappen IO Exploratie en exploitatie van de 16.1 ESA 34,8 33,8 100 3.0 ruimte IO 16.1 CERN 35,3 35,4 100 13.1 Natuurwetenschappen IO 16.1 ESO 6,8 7,1 100 13.1 Natuurwetenschappen IO 16.1 Nader te verdelen 0,1 0,5 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen (Projectfinanciering)
Cultuur, recreatie, religie en 14.4 Culturele zaken: onderzoek 0,8 0,8 100 10.0 massamedia Proj. 16.1 NWO (Schatting aandeel projecten) 167,0 160,7 16.2 FES (inclusief Bsik) 103,4 65,7 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen 16.2 Kenniswerkers 20,0 120,0 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen Proj. 16.2 Genomics 36,0 40,0 100 13.3 Medische wetenschappen NWO 16.2 Smart Mix 0,0 0,0 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen NWO Industriële productie en 16.2 EET 0,4 0,0 100 6.0 technologie SO/O 16.2 Talentenkracht 0,4 0,5 100 9.0 Onderwijs Proj. Exploratie en exploitatie van het 16.2 Kust- en zeeonderzoek 2,0 2,0 100 1.0 aards milieu NWO 16.2 ASTRON/LOFAR 2,1 2,1 100 13.1 Natuurwetenschappen NWO 16.2 Grootschalige researchinfrastructuur 16,0 19,0 10 13.0 Niet in te delen wetenschappen NWO 16.2 Gezondheidsonderzoek 1,5 1,5 100 13.3 Medische wetenschappen NIVEL 16.2 Valorisatie 0,0 2,5 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen Proj. 16.2 Poolonderzoek 0,0 2,0 100 13.1 Natuurwetenschappen NWO 16.2 Graduate schools 3,0 11,0 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen NWO Vernieuwingsimpuls (incl.
16.2 vrouwencomponent) 170,9 170,9 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen U 16.2 Doelgroepen instrumenten 14,0 14,0 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen NWO 16.3 Nationale coördinatie 8,8 7,1 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen Proj. 16.3 Bilaterale samenwerking 4,0 3,3 100 13.0 Niet in te delen wetenschappen Proj. Onderwijsonderzoek (diverse
diverse artikelen) 11,9 11,9 100 9.0 Onderwijs Proj. Totaal Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap 3030,5 3120,1
X Defensie
(Institutionele financiering)
U9049 TNO-programmafinanciering 51,3 47,1 14.0 Defensie TNO U9049 NLR-programmafinanciering 0,5 0,5 100 14.0 Defensie TNO (Projectfinanciering)
U9049 Onderzoek en technologie 18,8 18,6 100 14.0 Defensie TNO
5
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best.
U9049 Kennisgebruik BS 10,9 7,9 100 14.0 Defensie TNO Totaal Defensie 81,6 74,0
XI Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Institutionele financiering)
Apparaat Planbureau Leefomgeving Transport, telecommunicatie en 91.85.80 (PBL) 37,7 33,4 10 4.0 ov. Infrastructuren R (Projectfinanciering)
Transport, telecommunicatie en
01.79.81 Onderzoek DGW 1,6 1,4 0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en
02.79.81 Onderzoek (DGW) 3,2 0,7 2 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en
03.79.81 Onderzoek (DGW) 0,7 0,4 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en 05.79.81 Onderzoek (DGW) 6,0 4,0 53 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Ruimtelijk instrumentarium Exploratie en exploitatie van de 41.02.14 ontwikkelen en beheren 10,2 0,2 24 3.0 ruimte Proj. 43.08.02 Binnenlandse klimaatinstrumenten 0,1 0,1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Beperken van verzuring en
43.14.10 grootschalige luchtverontreiniging 1,4 2,6 4 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. 43.18.18 Bevorderen duurzame industrie 0,2 0,3 0 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Reductie van milieubelasting door (ketengericht) afval- en
44.14.01 productenbeheer 1,0 1,0 1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Verbeteren van de milieukwaliteit van 44.16.02 de bodem 2,2 1,3 1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Duurzaam gebruik van ecosystemen 44.26.12 en natuurlijke hulpbronnen 0,4 0,4 0 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. 46.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen 0,8 0,8 1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. 46.38.06 Bescherming tegen straling 0,6 0,6 1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. 46.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo's 0,3 0,3 0 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Beheersing van risico's die
46.42.10 samenhangen met externe veiligheid 0,4 0,4 1 2.0 Milieubeheer en milieuzorg Proj. Resliseren duurzaam gebruik bodem, Exploratie en exploitatie van de 50.01.02 ondergrond en grondwater 0,3 0,1 0 3.0 ruimte Proj. Exploratie en exploitatie van de 50.02.04 Tegengaan van geluidhinder 0,2 0,0 3.0 ruimte Proj. Kennis, onderzoek en projecten Exploratie en exploitatie van de 50.03.08 klimaat (FES) 13,4 13,4 4 3.0 ruimte Proj. Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame Exploratie en exploitatie van de 50.04.12 ontwikkeling 0,2 0,2 0 3.0 ruimte Proj. Bekostiging van externe
91.89.92 uitvoeringsorganisaties 9,6 6,8 2 2.0 Milieubeheer en milieuzorg SO Totaal Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer 90,6 68,3
XII Verkeer en Waterstaat
(Institutionele financiering)
Transport, telecommunicatie en XII 31 Integraal waterbeleid (STOWA) 0,1 0,1 0 4.0 ov. Infrastructuren STOWA Transport, telecommunicatie en XII 32 Veiligheid en mobiliteit (SWOV) 4,0 4,0 8 4.0 ov. Infrastructuren SWOV Weer, klimaat, seismologie en Exploratie en exploitatie van het XII 37 ruimtevaart 11,5 11,3 24 1.0 aards milieu KNMI Transport, telecommunicatie en XII 39 Subsidie Platform Bouw 0,0 0,8 4.0 ov. Infrastructuren Transport, telecommunicatie en XII 40.01 Subsidie Cornelis Lelystichting 0,3 0,3 4.0 ov. Infrastructuren SO Transport, telecommunicatie en XII 40.01 Deltares 7,3 6,3 4.0 ov. Infrastructuren GTI Transport, telecommunicatie en XII 40.01 Subsidies CROW 0,6 0,6 4.0 ov. Infrastructuren CROW Transport, telecommunicatie en XII Subsidie Energiebureau 0,7 0,7 4.0 ov. Infrastructuren Transport, telecommunicatie en XII Subsidie Regieraad 1,0 0,0 4.0 ov. Infrastructuren Transport, telecommunicatie en XII Subsidie NNI 0,7 0,7 4.0 ov. Infrastructuren Transport, telecommunicatie en XII Subsidie PSIBouw 3,9 0,5 4.0 ov. Infrastructuren
6
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best. Transport, telecommunicatie en XII Samenwerkingsoverenkomst TUD 0,2 0,2 4.0 ov. Infrastructuren (Projectfinanciering)
Transport, telecommunicatie en XII 31 Integraal waterbeleid 9,5 9,5 12 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en XII 32 Veiligheid en mobiliteit (proj.) 1,4 1,5 3 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Veiligheid gericht op de beheersing Transport, telecommunicatie en XII 33 van veiligheidsrisico's 0,7 0,0 0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Betrouwbare netwerken en Transport, telecommunicatie en XII 34 acceptabele reistijd realiseren 3,5 3,4 3 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en XII 35 Mainports en logistiek (proj.) 0,1 0,1 1 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en XII 35 Mainports en logistiek (NLR) 25,1 24,4 33 4.0 ov. Infrastructuren NLR Kwaliteit leefomgeving en toename Transport, telecommunicatie en XII 36 mobiliteit 0,0 0,0 0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en XII 38 Inspectie Verkeer en Waterstaat 1,2 0,0 0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en KpVV en XII 39 Bijdragen infrastructuurfonds en BDU 2,6 2,6 0 4.0 ov. Infrastructuren CVOV Transport, telecommunicatie en XII 41 Ondersteuning functioneren 1,6 2,2 1 4.0 ov. Infrastructuren Proj. (Bijdragen infrastructuurfonds)
Transport, telecommunicatie en IF 12 HWN verkeersmanagement 0,1 0,1 4.0 ov. Infrastructuren Proj. HWS Beheer en onderhoud Transport, telecommunicatie en IF 11 waterbeheren 0,0 0,5 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en IF 11 HWS 5,0 5,0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en IF 15.03.01 HVWN Aanleg realisatie 0,5 0,1 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en IF 12 HWN Aanleg, benutting 2,1 2,6 4.0 ov. Infrastructuren Proj. HWS Beheren en onderhoud Transport, telecommunicatie en IF 11.01 waterkeren 1,1 1,0 4.0 ov. Infrastructuren Proj. HWS Beheren en onderhoud en Transport, telecommunicatie en IF 11.02 ontwikkeling waterbodems 0,2 0,5 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en IF 15 Kennis en innovatie 0,7 0,7 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Transport, telecommunicatie en IF 12 Kennis en innovatie 5,6 6,6 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Totaal Verkeer en Waterstaat 91,3 86,2
XIII Economische Zaken
(Institutionele financiering)
Industriële productie en
01.40.010 Bijdrage aan het Nmi 14,7 14,8 100 6.0 technologie SO
02.45.010 Bijdrage aan TNO 29,8 29,4 TNO Industriële productie en
02.45.020 Bijdrage aan Topinstituten 0,6 0,6 100 6.0 technologie SO Industriële productie en 02.45.230 TTI Water 7,1 2,8 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.030 Bijdrage aan STW 18,5 25,9 100 6.0 technologie NWO Exploratie en exploitatie van de 02.45.100 Bijdrage aan NIVR 10,0 9,4 100 3.0 ruimte GTI Exploratie en exploitatie van de 02.45.110 Bijdrage aan NLR 2,2 2,3 100 3.0 ruimte GTI Transport, telecommunicatie en 02.45.120 Bijdrage aan div. instituten: MARIN 2,5 2,4 100 4.0 ov. Infrastructuren GTI Transport, telecommunicatie en 02.45.130 Bijdrage aan div. instituten: Deltares 1,6 1,9 100 4.0 ov. Infrastructuren GTI Politieke en soc. systemen, 02.45.140 Bijdrage aan overige instituten 0,2 0,2 100 11.0 structuren/processen SO Transport, telecommunicatie en 02.45.160 Bijdrage aan NML 0,3 0,3 100 4.0 ov. Infrastructuren SO Industriële productie en 02.45.255 Bijdrage aan WCFS+ 12,6 8,3 100 6.0 technologie SO Industriële productie en 02.45.280 Bijdrage aan Holst Centrum 11,2 11,2 100 6.0 technologie SO 04.01.400 Bijdrage aan ECN 48,1 45,6 100 5.0 Energie GTI Politieke en soc. systemen,
08.10.010 Bijdrage aan personeel CPB 2,9 2,8 25 11.0 structuren/processen R Politieke en soc. systemen, 08.10.020 Materieel CPB 0,6 0,6 25 11.0 structuren/processen R
7
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best. Politieke en soc. systemen,
09.10.010 Bijdrage aan CBS 9,6 9,5 5 11.0 structuren/processen R (Projectfinanciering)
Opdrachten en onderzoek innovatie Industriële productie en 02.01.810 (infr) 0,3 0,1 40 6.0 technologie Proj. Industriële productie en 02.01.820 Beleidsexperimenten DGI 1,4 0,6 25 6.0 technologie Proj. Industriële productie en 02.25.040 Innovatievouchers 28,1 23,6 100 6.0 technologie SO Industriële productie en 02.25.050 Innovatie prestatiecontracten 4,9 6,4 20 6.0 technologie O Industriële productie en 02.25.060 TechnoPartner algemeen 0,1 0,0 20 6.0 technologie R Industriële productie en 02.25.070 Seed-regeling 3,2 4,2 20 6.0 technologie R Industriële productie en 02.25.090 ICT-kennis en -innovatie 0,0 0,0 70 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.25.100 Eurostars 1,9 2,4 100 6.0 technologie O Industriële productie en 02.25.110/111 Innovatiekredieten 12,5 26,4 100 6.0 technologie O Industriële productie en 02.45.040 Innovatieve onderzoeksprogramma's 19,0 20,2 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.050 Kennisimpuls actielijn I 4,5 7,5 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.060 Bsik-projecten EZ 41,9 39,9 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.070 Kenniswerkers 40,0 0,0 100 6.0 technologie U/TNO/SO/O Industriële productie en 02.45.210 Innovatieprogramma's algemeen 0,0 3,9 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.235 InnoWATOR 4,1 5,5 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.260 Food and Nutrition Delta 8,0 9,7 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.281 Micro-elektronicastimulering 16,6 4,2 100 6.0 technologie Proj. Industriële productie en 02.45.282 Point One 8,8 10,6 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.283 Point One Tenders 3,5 3,0 100 6.0 technologie SO/O Exploratie en exploitatie van het 02.45.286 High Tech Topprojecten 30,0 70,0 100 1.0 aards milieu U/TNO/SO/O Industriële productie en 02.45.330 CTMM 4,4 14,8 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.340 BMM 6,9 7,9 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.355 Scheidingstechnologie 6,5 8,0 100 6.0 technologie SO/O Transport, telecommunicatie en 02.45.400 Logistiek 0,6 2,5 52 4.0 ov. Infrastructuren Proj. Internationale Exploratie en exploitatie van de 02.45.600 ruimtevaartprogramma's 75,8 77,2 100 3.0 ruimte IO Industriële productie en 02.45.620 Bevordering civiele luchtvaart 0,4 3,2 100 6.0 technologie O Luchtvaartkredietregeling niet EU- Industriële productie en 02.45.630 relevant 14,0 14,0 100 6.0 technologie O Industriële productie en 02.45.640 Actieplan Life sciences / Biopartner 0,4 0,3 70 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.650 Smart mix 16,8 10,7 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.660 Katalyse 0,5 0,4 70 6.0 technologie SO/O Innovatiesubsidie Industriële productie en 02.45.705 Samenwerkingsprojecten 43,9 23,1 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.710 IS Opkomende markten 3,7 2,8 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.720 Kredietregeling IS 0,2 0,2 100 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 02.45.730/2 Uitdagersfaciliteit 4,8 1,9 100 6.0 technologie O Nationaal Actieplan Elektronische Industriële productie en 02.45.910 Snelwegen 0,0 0,0 70 6.0 technologie R/O Industriële productie en
03.10.div Regio's 21,1 20,3 6.0 technologie SO/O
04.01.500 Diverse programma-uitgaven energie 8,1 8,1 100 5.0 Energie SO/O 04.20.010 Programma's Duurzame Energie 0,7 2,2 100 5.0 Energie SO/O 04.20.015 Programma Energie-efficiency 0,1 0,1 75 5.0 Energie SO/O
8
Artikelnr. Begrotingsartikel 2009 2010 % R&D NABS NABS-categorie Best.
04.20.400 Lange termijn onderzoek 56,8 45,3 100 5.0 Energie SO/O 04.20.410 Transitiemanagement 23,9 10,5 100 5.0 Energie SO/O Opdrachten en onderzoek Exploratie en exploitatie van het 04.50.040 bodembeheer 2,1 1,3 40 1.0 aards milieu TNO Nationaal Actieplan Elektronische Industriële productie en
10.40.130 Snelwegen 10,6 6,4 70 6.0 technologie R/O Nationaal Actieplan Elektronische Industriële productie en 10.40.131 snelweg (2) 6,4 9,1 70 6.0 technologie SO/O Industriële productie en 10.40.140 ICT-beleid 16,2 12,4 70 6.0 technologie SO/O Totaal Economische Zaken 725,6 688,6
XIV Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (Institutionele financiering)
26.15.2475 Bijdrage Innovatienetwerk 3,9 3,8 100 8.0 Landbouw NI 26.16.24.. DLO onderzoek specifiek 92,1 64,1 100 8.0 Landbouw DLO 26.16.2450 DLO wettelijke onderzoekstaken 52,1 51,9 100 8.0 Landbouw DLO 26.16.2495 Bekostiging DLO Kennisbasis 40,4 42,1 100 8.0 Landbouw DLO 26.16.2500 Autonome bijdragen DLO 3,9 4,1 100 8.0 Landbouw DLO 26.16.2535 Basisfinanciering overige instellingen 0,6 2,0 100 8.0 Landbouw NI (Projectfinanciering)
26.16.2550 Vernieuwing onderzoeksinfrastructuur 17,7 17,3 100 8.0 Landbouw NI 26.16.2555 Ontwikkeling kennisbeleid 9,2 4,1 100 8.0 Landbouw NI 26.15.2455 Overige onderzoeksprogrammering 4,9 9,5 100 8.0 Landbouw NI Totaal Landbouw, Natuurbeheer
en Voedselkwaliteit 224,9 198,9
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Projectfinanciering)
Politieke en soc. systemen, 98 Algemeen 3,6 3,5 100 11.0 structuren/processen Proj. Totaal Sociale Zaken en
Werkgelegenheid 3,6 3,5
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Institutionele financiering)
Programma-uitgaven Politieke en soc. systemen, 44.01 maatschappelijke ondersteuning 1,1 1,1 0 11.0 structuren/processen VJI Programma-uitgaven gezondheidszorg 42.01 (1) 13,0 13,0 0 7.0 Gezondheid NKI 43.01 Programma-uitgaven langdurige zorg 5,7 5,7 0 7.0 Gezondheid NIVEL Politieke en soc. systemen, 98.02 Apparaatsuitgaven algemeen (VWS) 0,2 0,2 0 11.0 structuren/processen VWS Politieke en soc. systemen, 98.02 Apparaatsuitgaven algemeen 1,7 1,2 1 11.0 structuren/processen SCP 98.02 Apparaatsuitgaven algemeen 9,0 9,0 4 7.0 Gezondheid RIVM (Projectfinanciering)
Programma-uitgaven volksgezondheid 41.01 (1) 107,3 104,9 18 7.0 Gezondheid ZonMw Programma-uitgaven volksgezondheid 41.01 (2) 3,7 3,3 1 7.0 Gezondheid NWO 42.01 Programma-uitgaven gezondheidszorg 1,0 1,0 0 7.0 Gezondheid Proj. Totaal Volksgezondheid, Welzijn en Sport 142,6 139,3
Totaal generaal 4527,3 4517,9
9