RTL Nederland trapt 2010 succesvol af
RTL Nederland is ook in de maand januari 2010 ruimschoots marktleider.
De vier RTL-zenders scoorden een gezamenlijk zenderaandeel in de
doelgroep 20 49 jaar van 30,4 procent. De Publieke Omroepen en SBS
volgen met respectievelijk 28,8 procent en 25,8 procent. Al 17 maanden
op rij scoort RTL 4 hoger dan een jaar geleden, in januari ruim 3
procent.
Na een historisch 2009, kwam RTL 4 in de doelgroep Boodschappers 20 49
jaar in januari uit op een zenderaandeel van 16,6 procent, een groei
van ruim 3 procent ten opzichte van vorig jaar (januari 2009: 16,1
procent). De vaste waarden, Editie NL, RTL Boulevard, Goede Tijden,
Slechte Tijden, Bones en het Half Acht Nieuws deden het zeer goed met
als hoogste zenderaandelen tussen de 20,3 en 31,7 procent. Ook Wat
Vindt Nederland? (1,5 miljoen kijkers op 9 januari) en My Name Is
Michael (1,4 miljoen kijkers op 9 januari) droegen sterk bij aan de
groei van RTL 4, evenals de films op de familiezender.
RTL 5 begon het nieuwe jaar met een zenderaandeel in de eigen
doelgroep (20 34 jaar) van 7,8 procent. Zowel de Amerikaanse als de
Australische Next Top Model-series lieten zeer mooie scores zien. De
nieuwe series Trauma, Mercy en Gay, Straight Or Taken droegen
bovengemiddeld bij aan de maandscore. Daarnaast viel ook het
filmaanbod goed in de smaak. Men In Black 2, Fantastic Four Rise Of
The Silver Surfer, Step Up, White Chicks en Bring It On staan allemaal
in de top 10 van RTL 5.
Mannenzender RTL 7 scoorde zeer goed met de KNVB Beker. Op 27 januari
trokken de livewedstrijden PSV Feyenoord en Ajax N.E.C.
respectievelijk 1,6 miljoen en 1,1 miljoen kijker, waarmee die dag het
marktleiderschap werd bereikt. Het vroegere tijdstip van Voetbal
International op de maandag heeft zijn vruchten afgeworpen voor de
gehele avond. Films zoals Jarhead, Commando en End Of Days konden het
mannelijke publiek bekoren, net als The Ultimate Fighter, Deadliest
Warriors, het nieuwe seizoen van 24 en de uitzendingen rond de
Dakar-rally . Het zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 49 kwam
uiteindelijk uit op 6,8 procent.
RTL 8 kwam in de doelgroep Vrouwen 20 49 jaar uit op een zenderaandeel
van 3,0 procent. De films van de vrouwenzender deden het goed in
januari, met als top 3 Home Alone 4, Ray en Seven Years In Tibet. Ook
As The World Turns scoorde weer mooie zenderaandelen. Op 5 januari
bereikte de soap zelfs een nieuw record: 13,2 procent (het oude record
bedroeg 11,1 procent).
---
RTL Group