Datum 1 februari 2010 -
Onderwerp Mondelinge kamervragen inzake winterweer en spoor
-
Geachte voorzitter,
Tijdens het spoeddebat van 20 januari 2010 over wegen en OV bij winterweer
vroegen de leden Roemer en Cramer respectievelijk naar mijn mening over:
de voorgenomen frequentieverandering van onderhoudsbeurten voor NS-
materieel die per 1 februari 2010 aanstaande van een tweedaagse naar
een achtdaagse frequentie zou gaan; en
zijn vraag of onderhoudsploegen van ProRail tijdens zwaar winterweer
niet beter via diesellocomotieven dan over de weg bevroren wissels
zouden kunnen bereiken.
Ik heb toegezegd deze vragen voor 1 februari 2010 te beantwoorden.
Bijstelling onderhoudsrooster NS-materieel
Ik kan u over het onderhoudsrooster het volgende melden. Het signaal over de
bijstelling van het onderhoudsregime van NS-materieel is juist, al betreft het
strikt gesproken niet het onderhoudsregime maar het controleregime van het
materieel.
Tot op heden ondergaat het grootste deel van de materieelvloot van NS een
"dagelijkse" controle. Door technische ontwikkelingen en voortschrijdende
inzichten in het faalgedrag van systemen is besloten deze dagelijkse controle
tegen het licht te houden.
NS Reizigers is rond 2004 over bijstelling van het controleregime gaan nadenken.
Met ingang van de nieuwe Spoorwegwet (2005) is de verplichting van een 24-
uurscontrole vervangen door een besluit met daarin een eis inzake onderzoek
door een deskundige en een regeling inzake periodieke controle. Het voortouw en
de verantwoordelijkheid voor het onderzoek liggen bij NS. NS heeft mij verzekerd
dat het gelijk blijven en het bij voorkeur verbeteren van de veiligheid van het
materieel, als absolute randvoorwaarde voor het onderzoek heeft gegolden.
Bij het onderzoek naar nut en noodzaak van het huidige controleregime zijn
naast NS Reizigers ook NedTrain, Lloyd's Register Rail en de TU Delft betrokken
geweest. NS heeft op basis hiervan besloten om per 1 februari 2010 op een nieuw
controleregime over te gaan met als basis "zinvolle controles op het juiste
moment". NS Reizigers heeft geen toestemming nodig voor de veranderde
werkwijze. Wel heeft ze de Inspectie Verkeer en Waterstaat
a
agina 1 van 2
P
geïnformeerd over de principes van de nieuwe aanpak: het Reliability Centred
Ons kenmerk
Maintenance. VENW/DGMO-2010/958
Het nieuwe controleregime is in de praktijk getest met de materieelserie VIRM.
Het nieuwe controleregime bestaat uit een uitgebreide controle elke acht dagen
gecombineerd met een tweedaagse controle van enkele kritische systemen. Het
nieuwe regime wordt ingevoerd voor het grootste deel van de materieelvloot van
NS Reizigers. Voor enkele oudere treintypes wordt het regime niet aangepast.
Doordat controles in de toekomst naar verwachting zinvoller zijn dan voorheen
heeft het technisch personeel meer tijd om relevant onderhoud en reparaties uit
te voeren. Dit is in drukke periodes, bijvoorbeeld tijdens streng winterweer, van
groot belang.
Inzet diesellocomotieven voor onderhoudspersoneel ProRail
Op de vraag of diesellocomotieven kunnen worden ingezet voor vervoer van
spoorwerkers naar plekken langs het spoor waar onderhoud moet worden
gepleegd, bijvoorbeeld bij winterweer wanneer snelwegen moeilijk toegankelijk
zijn, geeft ProRail aan in de komende periode te bekijken of deze en andere
creatieve ideeën praktisch uitvoerbaar zijn. Een dergelijke "flexibele
onderhoudstrein bij storingen" is volgens ProRail in ieder geval aantrekkelijk voor
de arbeidsveiligheid van de storingsploegen. Een nadeel kan zijn dat bij storingen
de storingslocatie via het spoor vaak moeilijk bereikbaar is aangezien de normale
treindienst verstoord is en gestrande treinen een snelle bereikbaarheid over het
spoor verhinderen en/of blokkeren. Overigens heeft ProRail in incidentele gevallen
(in de regio Noord-Oost) al gebruik gemaakt van vervoer van spoorwerkers per
trein. Deze ervaringen zullen op hun waarde beoordeeld worden. Daarnaast zorgt
ProRail ervoor dat bij verwachte slechte omstandigheden de storingsploegen zo
veel mogelijk al ter plaatse zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat