KPMG

Pensioenfondsen willen meer grip op kwaliteit informatievoorziening


01|02|10 - Tijdige en betrouwbare rapportage is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor pensioenfondsen. Ook in algemene zin neemt de roep om transparantie toe.

Pensioenfondsen moeten veel scherper toezien op de kwaliteit van hun informatievoorziening. Als gevolg van de kredietcrisis en de verscherpte rapportageverplichtingen van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten moeten de fondsen in toenemende mate beschikken over accurate en betrouwbare informatie. Hoewel een meerderheid van de fondsen weet welke gegevens zij moeten aanleveren aan de toezichthouders, zijn de fondsen voor de noodzakelijke informatie te veel afhankelijk van andere partijen waardoor zij in veel gevallen niet kunnen voldoen aan hun informatieplicht. Het is dan ook van essentieel belang dat pensioenfondsen en
-uitvoeringsorganisaties meer grip krijgen op de informatievoorziening door de partijen waarmee zij samenwerken. De fondsen moeten derhalve strikte afspraken maken met custodians en vermogensbeheerders over de kwaliteit en de tijdigheid van de opgeleverde informatie.

Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder 100 Nederlandse pensioenfondsen.

"Het is in dit kader essentieel om geselecteerde vermogensbeheerders en custodians te laten bewijzen dat zij de gevraagde informatie binnen de gestelde tijdslijnen kunnen opleveren", zegt Edward Snieder van KPMG Financial Services. Snieder: "Tijdige en betrouwbare rapportage is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor pensioenfondsen. Ook in algemene zin neemt de roep om transparantie toe. De fondsen worden geacht juiste, accurate en betrouwbare informatie te leveren. Niet alle pensioenfondsen zijn bijvoorbeeld in staat om aan de eis van De Nederlandsche Bank te voldoen en hun jaarrekening voor 1 juli te deponeren. De oorzaak van de vertraging zit veelal in een gebrek aan tijdige informatie vanuit één van de dienstverlenende partijen.

Ook op andere momenten in het jaar hebben de fondsen verplichtingen ten aanzien van de verslaggeving. Bovendien gaan de eisen ten aanzien van de snelheid en de frequentie van informatie omhoog. Het gaat erom dat pensioenfondsen tijdig en goed inzicht krijgen in hun verplichtingen en de waarde van hun beleggingen, zodat ze adequaat hun dekkingsgraad kunnen monitoren en er betrouwbaar over kunnen rapporteren. Daarbij speelt ook mee dat een aantal fondsen als uitvloeisel van hun herstelplannen hun toevlucht nemen tot alternatieve en complexe beleggingstrategieën met een hoger risico, die meer rendement kunnen opleveren. De keerzijde hiervan is dat ze moeilijker te waarderen zijn."

De kwaliteit van de informatie hangt volgens Snieder in belangrijke mate af van de juiste communicatie tussen betrokken partijen. Snieder: "De verplichte scheiding binnen pensioenfondsen tussen beleid en uitvoering heeft ervoor gezorgd dat vermogensbeheerders en custodians het veel drukker hebben gekregen met het aanleveren van informatie aan de fondsen. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden werken pensioenuitvoeringsorganisaties nu meestal voor meerdere pensioenfondsen en passen zij hun organisatie daarop aan.

In een tijd van grote druk op de snelheid van rapporteren kunnen dan ook problemen ontstaan bij uitvoeringsorganisaties die hun beheer onvoldoende op orde hebben. Ook de pensioenfondsen worden daardoor geraakt. Veel pensioenfondsen zijn bovendien voor hun informatie afhankelijk van buitenlandse partijen, die in het algemeen niet bekend zijn met het Nederlandse pensioenstelsel. Ook dat vergt van de bestuurders van een pensioenfonds veel tijd en energie." Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved.