Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Scholieren geven alcoholvoorlichting in de supermarkt

Op maandag 1 februari geeft een groep van 17 leerlingen van het Buitenhout College in Almere tussen 12.00 en 15.00 uur voorlichting over verantwoord alcoholgebruik in de Deen supermarkt Almere Buiten (provinciewinnaar van de Supermarkt van het Jaarverkiezing). De leerlingen hebben onder leiding van Tactus Verslavingszorg hun eigen voorlichtingsmateriaal gemaakt, waarin informatie gegeven wordt over o.a. verantwoorde alcoholconsumptie en het verkoopbeleid voor alcohol in de supermarkt. De Almeerse wethouder Martine Visser zal de flyer in ontvangst nemen en een door de leerlingen bedachte, alcoholvrije cocktail proeven.

De voorlichting is onderdeel van de pilot maatschappelijke stage in de supermarkt van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Onderwerp van de stage is 'Alcoholpreventie in de supermarkt'. Het doel ervan is om op een positieve, aansprekende manier verantwoorde alcoholconsumptie onder de aandacht te brengen van jongeren. Dit gebeurt door jongeren zelf te laten nadenken over de voorlichtingsmaterialen, de flyer, de website en een levensgrote muurkrant. Maar ook door de leerlingen alcoholvrije cocktails te laten bedenken die ze samen met de flyers uitdelen aan leeftijdsgenoten. Tactus Verslavingszorg begeleidde de leerlingen van het Buitenhout College.

Verantwoorde verkoop van alcohol aan jongeren staat hoog op de agenda van de supermarktbranche. De branche vindt dat jongeren onder de 16 geen alcohol moeten drinken, omdat drinken op te jonge leeftijd niet gezond is. Daarom hebben de supermarkten in maart 2009 de legitimatie-eis verscherpt, en is de leeftijdgrens voor legitimatie verhoogd naar 20 jaar. De maatregel werpt inmiddels zijn vruchten af.

Het draagvlak voor de maatregel zal groter worden wanneer jongeren en ouders zich meer bewust zijn van de effecten van het drinken van alcohol op te jonge leeftijd. Op dit moment vindt 20% van de ouders het bijvoorbeeld geen probleem wanneer hun kind onder de 16 alcohol drinkt.

Over de maatschappelijke stage

Vanaf schooljaar 2011/12 gaan alle leerlingen in het voortgezet onderwijs maatschappelijke stage lopen. De maatschappelijke stage wordt een vast onderdeel van de opleiding. Het is geen gewone stage waarmee praktijkervaring in een beroep wordt opgedaan, maar het gaat erom anderen te helpen door het doen van vrijwilligerswerk. Per jaar zullen zo'n 195.000 leerlingen op zoek gaan naar een maatschappelijke-stageplek.

Op 18 mei 2009 tekende het CBL een intentieverklaring met minister Gerda Verburg (LNV) en staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (OCW). Daarin geeft het CBL aan vanuit het Passie voor Food-programma jaarlijks 1500 stageplekken te zullen faciliteren bij de aangesloten supermarktorganisaties. Voor de inhoud van de stages wordt nauw samengewerkt met maatschappelijke organisaties als het Trimbos-instituut, Stichting De Noordzee en Stichting Nederland Schoon.

Minister Verburg beschouwt de medewerking van de supermarktsector aan de maatschappelijke stage als een uitgelezen kans om scholieren iets van de complexe wereld van onze voedselvoorziening te laten zien. Supermarkten staan in het brandpunt van tal van maatschappelijke kwesties, van de verduurzaming van voedingsmiddelen tot het tegengaan van zwerfafval en het voorkomen van alcoholmisbruik bij jongeren. Met een maatschappelijke stage krijgen scholieren de gelegenheid een actieve bijdrage te leveren aan de oplossing van deze kwesties.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt ziet in de maatschappelijke stage ook een kans voor het bedrijfsleven. Via Maatschappelijk Betrokken Ondernemen kunnen bedrijven - in dit geval supermarktondernemingen - laten zien op welke wijze zij hun verantwoordelijkheid nemen in het leefbaarder maken van de samenleving. Leerlingen worden daar bewust van gemaakt en bij betrokken. Zij geven het geleerde vervolgens terug aan de samenleving door concrete, zelf vormgegeven actie.

De volgende maatschappelijke stages zullen in het teken staan van de thema's 'Steunpunt Lokaal Schoon' en 'Duurzaamheid in de supermarkt'.