Watersportverbond - KNWV
Windsurfer Van Rijsselberge wint Miami World Cup
zaterdag 30 januari 2010
Miami 30 januari 2010 â Dorian van Rijsselberge wint voor de tweede
keer op rij de Miami Olympic classes regatta. Een hele bijzondere
prestatie omdat dit ook de vierde ISAF Sailing World Cup zege is van
de Texelaar sinds hij vorig jaar op de hoogste trede van het podium
stond in Miami. Hiermee is de windsurfer ook het enige lid van de
Delta Lloyd Kernploeg die in de prijzen valt in Miami.
Zie voor videos van medal races www.topzeilen.tv
Voorafgaand aan de medal race had Van Rijsselberge
twee punten voorsprong op de allrounder Ivan Pastor uit Spanje en 17
punten voorsprong op Nimrod Mashiah uit Israel. Het was warm en de
wind varieerde in kracht van 6 tot 9 knopen (windkracht 2 tot 3) op
Biscayne Bay. De windsurfers moesten extreem hard werken om de
surfplanken te laten planeren in deze condities.
Vlak na de start moest Van Rijsselberge alles geven om de SpanjaardÂ
te controleren. Pastor, die onder de Nederlander startte, kwam door
die maximale inzet van Van Rijsselberge in de Nederlander zijn vuile
wind terecht. Pastor werd gedwongen overstag te gaan naar de minder
favoriete rechterkant van de baan. Van Rijsselberge ging met hem mee
en bracht de Spanjaard nog wat verder naar rechts voordat de
Nederlander meer winst ging halen op de linkerkant van het kruisrak.
Bij de bovenboei lag Rijsselberge tweede en de Spanjaard achtste. Game
set and match!
Maar de schrik sloeg nog even om het hart in het Nederlandse zeilkamp
toen Van Rijsselberge aan de laatste boei bleef hangen onderweg naar
de finish. Hij viel niet en had zijn zeil snel weer omhoog om
uiteindelijk vierde te worden met Pastor in zijn kielzog. Geheel in
stijl, met de handel in de lucht, hangend aan zijn trapeze, claimde
hij de eindoverwinning surfend over de finishlijn, onmiddellijkÂ
gevolgd door een spectaculaire body drag.
Zittend op de boot van zijn coach Aaron McIntosh moest Van
Rijsselberge eerst op adem komen. âDit is te gek, mijn vierde world
cup. Ik had het niet gedacht vooraf. Afgelopen winter hebben we met
opzet niet zo heel hard getraind. Maar dit is helemaal super. Ik moest
heel hard werken in het eerste stuk na de start om de Spanjaard te
controleren en wachten tot hij fouten ging maken, maar ik moest ook op
de Israëliër in de gaten houden. Tricky, maar het ging heel goed.â
En die laatste bovenboei? âJa even de boel spannend houden,â zei de
ontspannen windsurfer met een grote glimlach. âMaar je moet rustig
blijven en niet in paniek raken. Ik had mân zeil snel weer omhoog.â
Laser radial
Marit Bouwmeester had ook nog kans op een bronzen medaille in de Laser
radial klasse. Dat zag er ook redelijk uit tot halverwege het eerste
kruisrak. Bouwmeester zeilde hoger en harder gebruikmakend van een
bijzondere en extreme stuurtechniek. Maar de scheidsrechters op het
water dachten daar anders over. Bouwmeester kreeg een gele vlag voor
âwrikkenâ. En dat was haar tweede gele vlag van de week, met andere
woorden onmiddellijke diskwalificatie van de medal race.
Coach Mark Littlejohn vond het heel hard. âDit is een hele zware
beslissing. We leven ermee, maar het is een zeer zware straf en
ongebruikelijk in een aan de winds rak. We gaan gebruikmakend van de
beelden eens praten met de jury na afloop. â
Marit Bouwmeester zei zuur grijnzend, âDat was wel een hele korte
medal race. Dit is wel heel bizar. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Dit is wel balen want ik wilde net deze nieuwe techniek verder
ontwikkelen met precies dit weer.â
470 dames
Bij de dames in de 470 finishten Marieke Jongens en Margriet Fokkema
op een knappe derde plaats in de medal race. Lobke Berkhout en Lisa
Westerhof werden zesde. In het eindresultaat bleven de dames van de
Delta Lloyd kernploeg steken op respectievelijk een achtste en een
negende plaats.Â
Lobke Berkhout analyseerde de week. âWe hebben veel fouten gemaakt
deze week, daar hebben we weer veel van geleerd. Maar de medal race
hebben we redelijk goed gevaren. Deze condities hebben we als team
nog niet veel meegemaakt. We missen wedstrijdritme en zeiluren
hierin.â
Wat moet er dan veranderen? âWe moeten beter communiceren. Meer uit de
boot kijken en sneller gaan voor de wind. Maar misschien heeft dat
laatste te maken met het feit dat we onze nieuw spi op de eerste dag
scheurden. Met een oudje varen is niet echt snel. â
Het gaat goed met trainingspartners Fokkema en Jongens. Is dat een
voordeel? âJe hebt gezien ze gaan heel goed met dit weer. Ze zitten nu
in de kernploeg en we worden allebei door Jacco Koops getraind. Dus we
werken samen en we hebben veel aan elkaar. Wij leren van hun in licht
weer en zij leren van ons als er meer wind staat,â besluit Berkhout.Â