Datum 29 januari 2010
Onderwerp Structuurvisie Afsluitdijk
Geachte voorzitter,
In de Watervisie uit 2007 heeft het kabinet geconcludeerd dat de Afsluitdijk toe is
aan een opknapbeurt. Bij toetsing bleek dat de Afsluitdijk niet meer voldoet aan
de wettelijk vereiste norm voor veiligheid. Hierbij heeft het kabinet aangegeven te
willen onderzoeken, in hoeverre deze opknapbeurt kan worden gecombineerd met
andere initiatieven, plannen en wensen voor de Afsluitdijk. De veiligheid staat
voorop, maar mogelijk kunnen ook kansen worden benut voor duurzame
energiewinning, transport over land en water, recreatieve ontwikkelingen en
natuurontwikkeling en/of visserij.
Zoals aangegeven in mijn brief van 26 juni 2009 (Kamerstukken II 2008/09,
27625, nr. 139), werk ik toe naar een voorkeursbeslissing voor de Afsluitdijk in
2010. Deze voorkeursbeslissing wil ik nemen in de vorm van een structuurvisie
Toekomst Afsluitdijk, conform artikel 2.3, tweede lid, van de Wet ruimtelijke
ordening (Wro). Conform artikel 2.3, derde lid Wro leg ik u, mede namens de
minister van VROM, een beschrijving voor van de inrichting van de voorgenomen
structuurvisie Toekomst Afsluitdijk. De structuurvisie zal in nauwe samenwerking
met de ministers van LNV, EZ, Defensie, OCW en Financiën worden opgesteld en
in overeenstemming met de minister van VROM worden vastgesteld.
Het kader waarbinnen de structuurvisie Toekomst Afsluitdijk tot stand komt wordt
gevormd door de visies en overheidsreferenties uit het rapport `Dijk en meer' en
door het advies over dit rapport van de Adviescommissie Verkenning Toekomst
Afsluitdijk onder leiding van de heer drs. E. Nijpels. Belangrijke bouwstenen voor
de onderbouwing van de voorkeursbeslissing zijn een op te stellen
milieueffectrapportage en maatschappelijke kosten-batenanalyse. De
milieueffectrapportage volgt de procedure van de plan-m.e.r. op grond van de
Wet milieubeheer.
De structuurvisie gaat over de Afsluitdijk zelf en het gebied rond de Afsluitdijk. De
exacte begrenzing van het gebied in de Waddenzee, het IJsselmeer en aan de
beide `koppen' van Noord-Holland en Friesland wordt bepaald tijdens het opstellen
van de structuurvisie, omdat de begrenzing een directe relatie heeft met de te
kiezen variant. Maatgevend voor de begrenzing zijn de ruimtelijke mogelijkheden
om de genoemde ambities tot stand te brengen.
a
agina 1 van 2
P
De structuurvisie is een besluit van de rijksoverheid. Om tot zijn recht te laten Datum
komen dat de toekomstige ontwikkeling van de Afsluitdijk ook van belang is voor
regionale overheden en tal van maatschappelijke organisaties, burgers en Ons kenmerk
bedrijven, zal de structuurvisie in nauwe dialoog met hen worden opgesteld. VENW/DGW-2009/1645
Daarnaast heb ik het voornemen om met de betrokken provincies en gemeenten
tot een bestuursovereenkomst te komen, met afspraken over de realisatie van de
structuurvisie Toekomst Afsluitdijk. Deze bestuursovereenkomst wil ik
tegelijkertijd met de structuurvisie, eind 2010, gereed hebben.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat