Gemeente Kaag en Braassem

Jeugd wil digitaal, ouders willen persoonlijk gesprek en professionals willen samenwerking
Foto van een groepje scholieren

Uit een eerste inventarisatie naar behoeften aan en inrichting van een Centrum Jeugd en Gezin (CJG) in Kaag en Braassem blijkt dat jongeren niet naar een CJG gaan. Met vragen gaan zij in de eerste plaats naar hun familie en anders naar hun vrienden.

Een digitaal loket zullen jongeren wel bezoeken. Ouders maken het liefst een afspraak voor een gesprek. Maar ook het algemene inlooppunt en het digitale loket scoren goed. De grootste vragen die onder de jongeren leven, zijn vragen over schoolkeuze, het omgaan met andere jongeren, gezondheid en lichamelijke ontwikkeling, functioneren op school en pubergedrag. Bij ouders scoort het functioneren van hun kind op school het best, gevolgd door gezondheid en lichamelijke ontwikkeling, grenzen stellen, omgang met andere kinderen en lastig ongehoorzaam gedrag

Â

Digitaal versus in eigen woonplaats

De locatie van een CJG is voor de jeugd van ondergeschikt belang. Zij zullen het meest gebruik maken van het digitale loket. Het meest geschikte tijdstip om het CJG te bezoeken is voor hen in de middag na schooltijd. Ouders scoren gehaal anders op de vraag waar het CJG gevestigd zou moeten zijn. Bijna de helft van de ouders geeft aan niet naar een CJG buiten de eigen woonplaats te gaan. Zij hebben hiervoor o.a. de volgende redenen opgegeven: te ver, kost te veel tijd, geen vervoer, geen behoefte/(nog) niet nodig, niet laagdrempelig (impulsief) bereikbaar. Met name de respondenten uit Woubrugge, Oude Wetering en Roelofarendsveen zijn minder geneigd naar een CJG buiten de eigen woonplaats te gaan. De voorkeur van de ouders gaat uit naar openstelling in de ochtend en de avond van 17.00 - 20.00 uur.Â

Â

Op de vraag wat de meest geschikte plek voor het loket van het CJG is antwoordde de jeugd met spreekuur op locatie in het dorp, gemeentehuis, gezondheidscentrum of school. Bij de ouders kwam de volgende top 3 naar voren: gezondheidscentrum, consultatiebureau, spreekuur op locatie in het dorp. Voor de respondenten uit Woubrugge is het spreekuur op locatie de meest geschikte plek. Meer dan de helft van de respondenten uit deze kern hebben deze locatie aangewezen.

Â

Vrienden en familie

Wanneer ouders vragen hebben over het opvoeden van hun kinderen, gaan ze het liefst naar familie en vrienden. Hieronder staat de top 5 van personen of organisaties waar ouders naar toe gaan bij vragen over opvoeding: familie of vrienden (35%), CJG (23%), leerkracht/leidster kinderopvang (21%), opvoedbureau/leidster kinderopvang (19%), psycholoog/pedagoog (18%).

Â

De enquête vormde de start voor de inrichting van het toekomstig CJG. De gemeenteraad heeft op 26 oktober 2009 de startnotitie Centrum voor Jeugd en Gezin voor onze gemeente vastgesteld. In deze startnotitie zijn uitgangspunten opgenomen voor het vormgeven van het CJG in Kaag en Braassem. Eén van de uitgangspunten is dat het aanbod van ondersteuning en hulpverlening gericht moet zijn op de vragen en behoeften van ouders/opvoeders en jeugdigen. Activiteiten moeten worden ontplooid op basis van deze vragen en behoeften en op basis van gesignaleerde en goed onderbouwde ontwikkelingen en trends. Om hier achter te komen is een eerste inventarisatie gehouden onder ouders en jeugd.

Â

Kenniscafé voor professionals

Op donderdagavond 28 januari organiseerde de gemeente een kenniscafé voor professionals. Vertegenwoordigers van diverse instanties en organisaties die samen gaan werken in het CJG waaronder Activite, de GGD, Kwadraad, onderwijs, buitenschoolse opvang, politie, jongerenwerk, huisarts, verloskundigen, Wmo Adviesraad, ISDR, kinderfysiotherapie en bibliotheek. In 4 korte sessies van een kwartier dachten zij na over de locatie van het CJG, de kansen en bedreigingen, hoe een CJG laagdrempelig te houden en de ondersteuning die er geboden moet worden.

Â

Zij zien in de ideale situatie één centraal CJG met meerdere satellietlocaties (lokale inlooppunten). Deze locaties moeten aansluiten bij locaties waar nu al voorzieningen zijn. Gelet op de uitgestrektheid van de gemeente en de vele (kleine) kernen werd ook voorgesteld om een CJG kar, bus of boot tussen de kernen te laten rijden/varen: een mobiel CJG.

Â

Als gekozen wordt voor één centraal CJG, gaat de voorkeur van de meeste deelnemers uit naar een locatie op de grens tussen Oude Wetering en Roelofarendsveen. In deze twee kernen wonen de meeste mensen (ook jongeren) en zijn de meeste voorzieningen aanwezig. Wat met name belangrijk werd geacht, was dat het CJG goed bereikbaar is en op een locatie, die neutraal is voor (alle) doelgroepen. Gedacht kan worden aan een bibliotheek, het cultureel centrum of de brede school. Ook droegen de deelnemers aan dat een virtueel punt belangrijk is.

Â

Kansen en bedreigingen

De top 5 van kansen voor een CJG worden door de professionals als volgt weergegeven: korte lijnen, waardoor snellere hulpverlening en afstemming mogelijk is, vroege signalering, een laagdrempelig en herkenbaar loket voor ouders en jongeren, betere samenwerking en aansluiting/afstemming tussen organisaties (met name bij meerprobleemgezinnen), preventie, erger wordt voorkomen

Â

De bedreigingen zien zij in de sfeer van privacy, mensen voelen zich bekeken, teveel overleggen en organisaties (meer tijd besteden aan vergaderen en coördineren dan aan de jeugd). Er moet functioneel worden samengewerkt. Teveel bemoeizorg/bemoeizucht. Ook in de beeldvorming zien zij een bedreiging. Als het CJG een slechte naam krijgt, komt niemand meer. Het CJG heeft tijd nodig om bekend en vertrouwd te worden. Onvoldoende deskundigheid. Een kwalitatieve baliemedewerker is van belang.

Â

Drempels en oplossingen

Als drempels worden gezien de bereikbaarheid van de locatie (verkeerde locatie, te weinig locaties), schaamte bij hulpvragers, geen anonimiteit of privacy, men is niet bekend met CJG of er is onduidelijkheid in aanbod. Negatieve beeldvorming of ervaringen. De oplossingen kunnen zijn: een goede bereikbaar (goede locatie en openingstijden), het moet normaal zijn, vanzelfsprekend zoals het bezoeken van het consultatiebureau. Laagdrempelige organisaties in het CJG zoals eerstelijnsvoorzieningen, kinderopvang en consultatiebureau. Andere oplossing is klantvriendelijkheid, snelle service, uitnodigend, gastvrij; de klant moet het gevoel hebben serieus te worden genomen, en dat hij nog regie over zijn leven heeft en als laatste het gebruik van moderne media zoals een digitaal punt of een interactieve website.

Â

De organisaties die minimaal in het CJG vertegenwoordigd moeten zijn (fysiek dan wel via netwerk) zijn jeugdgezondheidszorg 0 â 19 jaar (Activite en GGD), maatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg, Opvoedbureau, Jeugd- en jongerenwerk en Onderwijs.

Â

Vervolg
De gemeente verwerkt de resultaten van het kenniscafé en de vragenlijsten in een rapport. Dit rapport wordt besproken met de kernpartners van het CJG, die samen met de gemeente de projectgroep CJG vormen. Deze projectgroep zal op basis van de resultaten de gemeenteraad adviseren over het inrichten van het CJG. De verwachting is dat het CJG eind 2010, begin 2011 de deuren opent. Volg de voortgang en klik op de button Centrum voor Jeugd en Gezin rechts op deze pagina. Hieronder kunt u de eerste resultaten vinden van de enquête onder jongeren en ouders.


* Resultaten vragenlijsten jongeren.pdf (315,75 KB)
* Resultaten vragenlijsten ouders.pdf (500,99 KB)