Gemeente Kaag en Braassem
Jeugd wil digitaal, ouders willen persoonlijk gesprek en professionals
willen samenwerking
Foto van een groepje scholieren
Uit een eerste inventarisatie naar behoeften aan en inrichting van een
Centrum Jeugd en Gezin (CJG) in Kaag en Braassem blijkt dat jongeren
niet naar een CJG gaan. Met vragen gaan zij in de eerste plaats naar
hun familie en anders naar hun vrienden.
Een digitaal loket zullen jongeren wel bezoeken. Ouders maken het
liefst een afspraak voor een gesprek. Maar ook het algemene inlooppunt
en het digitale loket scoren goed. De grootste vragen die onder de
jongeren leven, zijn vragen over schoolkeuze, het omgaan met andere
jongeren, gezondheid en lichamelijke ontwikkeling, functioneren op
school en pubergedrag. Bij ouders scoort het functioneren van hun kind
op school het best, gevolgd door gezondheid en lichamelijke
ontwikkeling, grenzen stellen, omgang met andere kinderen en lastig
ongehoorzaam gedrag
Â
Digitaal versus in eigen woonplaats
De locatie van een CJG is voor de jeugd van ondergeschikt belang. Zij
zullen het meest gebruik maken van het digitale loket. Het meest
geschikte tijdstip om het CJG te bezoeken is voor hen in de middag na
schooltijd. Ouders scoren gehaal anders op de vraag waar het CJG
gevestigd zou moeten zijn. Bijna de helft van de ouders geeft aan niet
naar een CJG buiten de eigen woonplaats te gaan. Zij hebben hiervoor
o.a. de volgende redenen opgegeven: te ver, kost te veel tijd, geen
vervoer, geen behoefte/(nog) niet nodig, niet laagdrempelig
(impulsief) bereikbaar. Met name de respondenten uit Woubrugge, Oude
Wetering en Roelofarendsveen zijn minder geneigd naar een CJG buiten
de eigen woonplaats te gaan. De voorkeur van de ouders gaat uit naar
openstelling in de ochtend en de avond van 17.00 - 20.00 uur.Â
Â
Op de vraag wat de meest geschikte plek voor het loket van het CJG is
antwoordde de jeugd met spreekuur op locatie in het dorp,
gemeentehuis, gezondheidscentrum of school. Bij de ouders kwam de
volgende top 3 naar voren: gezondheidscentrum, consultatiebureau,
spreekuur op locatie in het dorp. Voor de respondenten uit Woubrugge
is het spreekuur op locatie de meest geschikte plek. Meer dan de helft
van de respondenten uit deze kern hebben deze locatie aangewezen.
Â
Vrienden en familie
Wanneer ouders vragen hebben over het opvoeden van hun kinderen, gaan
ze het liefst naar familie en vrienden. Hieronder staat de top 5 van
personen of organisaties waar ouders naar toe gaan bij vragen over
opvoeding: familie of vrienden (35%), CJG (23%), leerkracht/leidster
kinderopvang (21%), opvoedbureau/leidster kinderopvang (19%),
psycholoog/pedagoog (18%).
Â
De enquête vormde de start voor de inrichting van het toekomstig CJG.
De gemeenteraad heeft op 26 oktober 2009 de startnotitie Centrum voor
Jeugd en Gezin voor onze gemeente vastgesteld. In deze startnotitie
zijn uitgangspunten opgenomen voor het vormgeven van het CJG in Kaag
en Braassem. Eén van de uitgangspunten is dat het aanbod van
ondersteuning en hulpverlening gericht moet zijn op de vragen en
behoeften van ouders/opvoeders en jeugdigen. Activiteiten moeten
worden ontplooid op basis van deze vragen en behoeften en op basis van
gesignaleerde en goed onderbouwde ontwikkelingen en trends. Om hier
achter te komen is een eerste inventarisatie gehouden onder ouders en
jeugd.
Â
Kenniscafé voor professionals
Op donderdagavond 28 januari organiseerde de gemeente een kenniscafé
voor professionals. Vertegenwoordigers van diverse instanties en
organisaties die samen gaan werken in het CJG waaronder Activite, de
GGD, Kwadraad, onderwijs, buitenschoolse opvang, politie,
jongerenwerk, huisarts, verloskundigen, Wmo Adviesraad, ISDR,
kinderfysiotherapie en bibliotheek. In 4 korte sessies van een
kwartier dachten zij na over de locatie van het CJG, de kansen en
bedreigingen, hoe een CJG laagdrempelig te houden en de ondersteuning
die er geboden moet worden.
Â
Zij zien in de ideale situatie één centraal CJG met meerdere
satellietlocaties (lokale inlooppunten). Deze locaties moeten
aansluiten bij locaties waar nu al voorzieningen zijn. Gelet op de
uitgestrektheid van de gemeente en de vele (kleine) kernen werd ook
voorgesteld om een CJG kar, bus of boot tussen de kernen te laten
rijden/varen: een mobiel CJG.
Â
Als gekozen wordt voor één centraal CJG, gaat de voorkeur van de
meeste deelnemers uit naar een locatie op de grens tussen Oude
Wetering en Roelofarendsveen. In deze twee kernen wonen de meeste
mensen (ook jongeren) en zijn de meeste voorzieningen aanwezig. Wat
met name belangrijk werd geacht, was dat het CJG goed bereikbaar is en
op een locatie, die neutraal is voor (alle) doelgroepen. Gedacht kan
worden aan een bibliotheek, het cultureel centrum of de brede school.
Ook droegen de deelnemers aan dat een virtueel punt belangrijk is.
Â
Kansen en bedreigingen
De top 5 van kansen voor een CJG worden door de professionals als
volgt weergegeven: korte lijnen, waardoor snellere hulpverlening en
afstemming mogelijk is, vroege signalering, een laagdrempelig en
herkenbaar loket voor ouders en jongeren, betere samenwerking en
aansluiting/afstemming tussen organisaties (met name bij
meerprobleemgezinnen), preventie, erger wordt voorkomen
Â
De bedreigingen zien zij in de sfeer van privacy, mensen voelen zich
bekeken, teveel overleggen en organisaties (meer tijd besteden aan
vergaderen en coördineren dan aan de jeugd). Er moet functioneel
worden samengewerkt. Teveel bemoeizorg/bemoeizucht. Ook in de
beeldvorming zien zij een bedreiging. Als het CJG een slechte naam
krijgt, komt niemand meer. Het CJG heeft tijd nodig om bekend en
vertrouwd te worden. Onvoldoende deskundigheid. Een kwalitatieve
baliemedewerker is van belang.
Â
Drempels en oplossingen
Als drempels worden gezien de bereikbaarheid van de locatie (verkeerde
locatie, te weinig locaties), schaamte bij hulpvragers, geen
anonimiteit of privacy, men is niet bekend met CJG of er is
onduidelijkheid in aanbod. Negatieve beeldvorming of ervaringen. De
oplossingen kunnen zijn: een goede bereikbaar (goede locatie en
openingstijden), het moet normaal zijn, vanzelfsprekend zoals het
bezoeken van het consultatiebureau. Laagdrempelige organisaties in het
CJG zoals eerstelijnsvoorzieningen, kinderopvang en consultatiebureau.
Andere oplossing is klantvriendelijkheid, snelle service, uitnodigend,
gastvrij; de klant moet het gevoel hebben serieus te worden genomen,
en dat hij nog regie over zijn leven heeft en als laatste het gebruik
van moderne media zoals een digitaal punt of een interactieve website.
Â
De organisaties die minimaal in het CJG vertegenwoordigd moeten zijn
(fysiek dan wel via netwerk) zijn jeugdgezondheidszorg 0 â 19 jaar
(Activite en GGD), maatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg,
Opvoedbureau, Jeugd- en jongerenwerk en Onderwijs.
Â
Vervolg
De gemeente verwerkt de resultaten van het kenniscafé en de
vragenlijsten in een rapport. Dit rapport wordt besproken met de
kernpartners van het CJG, die samen met de gemeente de projectgroep
CJG vormen. Deze projectgroep zal op basis van de resultaten de
gemeenteraad adviseren over het inrichten van het CJG. De verwachting
is dat het CJG eind 2010, begin 2011 de deuren opent. Volg de
voortgang en klik op de button Centrum voor Jeugd en Gezin rechts op
deze pagina. Hieronder kunt u de eerste resultaten vinden van de
enquête onder jongeren en ouders.
* Resultaten vragenlijsten jongeren.pdf (315,75 KB)
* Resultaten vragenlijsten ouders.pdf (500,99 KB)