Ingezonden persbericht

Nederlandse televisiekijker moe van financiële crisis

Televisieverslaggeving verergerde de crisis, aldus televisiekijkers

Televisiekijken belangrijkste vrijetijdsbesteding

Amsterdam, 28 januari 2010 - Steeds meer mensen zijn sinds het begin van de financiële crisis televisie zijn gaan kijken als alternatief voor andere activiteiten, zoals uitgaan. Opvallend is dat 52% van de Nederlandse kijkers stelt dat door de televisieberichtgeving de financiële crisis juist erger wordt. Dit blijkt uit representatief onderzoek van het Reputation Institute onder 1.100 Nederlandse respondenten in opdracht van kabel- en mediabedrijf UPC Nederland.

Tweeënveertig procent van de Nederlandse televisiekijkers is van mening dat de gevolgen van financiële crisis op televisie worden overdreven. Slechts 22% deelt die mening niet. Ruim de helft van de Nederlanders (53%) gelooft het overigens wel met dit onderwerp en zou graag zien dat de aandacht op andere onderwerpen komt te liggen. Voor 19% van de Nederlanders is de term 'financiële crisis' al voldoende om naar een andere zender te zappen.

Vrije tijd

Nederlanders zeggen als vrijetijdsbesteding met name televisie te kijken. Gemiddeld kijken zij zo'n 17 uur per week. Met 13,7 uur per week besteden zij in mindere mate hun vrije tijd aan internetten. Op de derde plaats staat met 12,1 uur het doorbrengen van tijd met vrienden en familie. Gemiddeld wordt 2,1 uur per week aan sport besteed en 1,3 uur aan uitgaan.

Door de crisis gaat een kwart van de Nederlanders minder naar de kroeg of het restaurant. Tien procent van de Nederlanders doet minder aan sport en 18% gaat minder naar de bioscoop. Deze activiteiten worden gecompenseerd door een toename aan activiteiten in huiselijke sfeer. Zo zegt tien procent van de respondenten meer te internetten, geeft 9% aan meer tijd te besteden met vrienden en familie en stelt 8% meer televisie te kijken. Overigens verwent slechts zes procent van de Nederlanders zich met een extra uitgebreid televisiepakket met het geld dat zij besparen door thuis te blijven.

Gevolgen van financiële crisis in andere Europese landen

Vooral bij de Ieren hakt de crisis er in. 64% Van de ondervraagde Ieren zeiden minder naar pubs en restaurants te gaan. 48% Zei minder vaak een bezoek aan de bioscoop te brengen. Ongeveer een kwart van de ondervraagde Polen, Roemenen, Hongaren en Slowaken gaf aan naast hun bezoek aan bars, restaurants en bioscopen ook hun sportactiviteiten terug te brengen.

Meest gebruikte nieuwsbron over de crisis

Alle respondenten werden gevraagd welke informatiebron over de crisis zij met name gebruiken. Inwoners van Oost-Europese landen gebruiken hiervoor met name internet en televisie. Slechts in enkele gevallen gebruikten zij kranten of radio. Inwoners van Oostenrijk en Zwitserland gebruikten juist hoofdzakelijk kranten om op de hoogte te blijven. Nederlanders, Belgen en Roemenen prefereren de televisie als informatiebron over de crisis. 60% Van de Tsjechen zegt internet te gebruiken als belangrijkste bron van informatie over de crisis. Hiermee scoort dit land het hoogst van alle tien de onderzochte landen. Radio is over het algemeen het minst gebruikte medium, behalve bij de Ieren: bij hen staat radio op de tweede plaats.

Over het onderzoek

Dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van kabel- en mediabedrijf UPC Nederland, werd eind 2009 uitgevoerd. 1.100 Nederlandse respondenten werd hun mening gevraagd. Een vergelijkbaar onderzoek werd in 10 andere Europese landen waar UPC actief is, gehouden.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Reputation Institute. Dit bureau is een van de leidende international marktonderzoekbureaus ter wereld. Dit is de zesde keer dat UPC de jaarlijkse televisie survey liet uitvoeren. Resultaten van het volledige onderzoek zijn te vinden op www.reputationinstitute.com/exchange/UPC

Over UPC Nederland
UPC is met 9,1 miljoen klanten het grootste kabel- en mediabedrijf van Europa. UPC Nederland is in Nederland toonaangevend op het gebied van televisie, breedbandinternet en digitale telefoniediensten. UPC biedt in Nederland ongeveer twee miljoen klanten toegang tot de wereld van televisie. Hiervan hebben 711.000 klanten voor digitale televisie gekozen. UPC heeft in Nederland 708.000 breedbandinternet klanten en bedient 600.000 digitale telefonieklanten (cijfers per 30 september 2009). Het bedrijf wordt gedreven door de visie dat iedereen, onafhankelijk van aanwezige kennis of vaardigheden, toegang heeft tot de verrassende, maar complexe digitale wereld.