28 januari 2010
ACP: 7-puntenplan aanpak ICT-problemen politie
De afgelopen dagen is veel commotie ontstaan over de werking en
betrouwbaarheid van de Basisvoorziening Handhaving (BVH) binnen de
politiekorpsen. De (ICT-)situatie is op dit moment zo urgent dat het
noodzakelijk is om ingrijpende maatregen te nemen om zodoende de
veiligheid van de collega's te garanderen. Daarom moet het systeem zo
snel mogelijk op een aanvaardbaar niveau komen.
De ACP lanceert een 7-puntenplan op basis waarvan gewerkt moet worden
aan een werkbaar en betrouwbaar ICT-systeem bij de politie.
Om dit te bewerkstelligen heeft de politievakbond ACP een 7-puntenplan
opgesteld. Dit 7-puntenplan wordt zowel met de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), leden van de Tweede
Kamer als andere betrokken partijen besproken.
De zeven punten van de ACP:
1. De minister van BZK dient meer en nadrukkelijker regie uit te
oefenen op het Korpsbeheerdersberaad (en de Raad van Korpschefs) en
het functioneren van de vtsPN en de realisatie van de te ontwikkelen
ICT-systemen.
2. Er dient een onafhankelijk onderzoek gedaan te worden (bijv. onder
regio van de minister van BZK) naar de houdbaarheid en betrouwbaarheid
van de huidige ICT-systemen om te kunnen bepalen of en in hoeverre
deze levensvatbaarbaar zijn binnen de gestelde eisen.
3. Er dient een onafhankelijk onderzoek ingesteld te worden naar de
oorzaken die ten grondslag liggen aan deze situatie. Het gaat daarbij
niet alleen om de technische- en managementkant, maar ook om de
functionaliteit van besturing in het politiebestel.
4. De ACP is er (nog) niet van overtuigd dat met de nieuwe
bestuursstructuur zoals opgenomen in de nieuwe Politiewet dit soort
problemen in de toekomst wordt voorkomen. De uitkomsten van het in
punt 3 genoemde onderzoek dienen betrokken te worden bij het tot stand
komen van de nieuwe bestuurstructuur van de politie.
5. Het Korpsbeheerdersberaad dient zo spoedig mogelijk alle
noodzakelijke besluiten te nemen om de werking en betrouwbaarheid van
het systeem op een aanvaardbaar niveau te brengen. Wat de ACP betreft
worden de benodigde middelen hiervoor in mindering gebracht op de
bezuinigingen op de politie.
6. Daar waar regionaal maatwerk binnen de ICT-systemen leidt tot
problemen in de werking en betrouwbaarheid dient dat tot het uiterste
minimum beperkt te worden. Met andere woorden: harmonisatie en
standaardisatie zijn het uitgangspunt in dergelijke situaties. Zoals
gesteld onder punt 1 ligt de regie hierop bij de minister van BZK.
7. Er dienen noodscenario's ontwikkeld te worden om de veiligheid van
de collega's en burgers zo goed mogelijk te garanderen in geval van
uitval van systemen. Deze maatregelen moeten op een zo kort mogelijke
termijn aan politiemensen bekend worden gemaakt. Wederom conform punt
1 van het hierboven gestelde.
De ACP is bezorgd over de ontstane situatie. Door technische problemen
ontstaat er achterstand bij het importeren van de data, terwijl
hieruit juist informatie wordt gehaald die essentieel is voor de
veiligheid van burgers en politiemensen. Op basis van deze informatie
worden bijvoorbeeld keuzes gemaakt over inzet van politiemensen, of
over de prioriteit die aan een melding gegeven wordt. Kortom; een
systeem dat goed werkt staat aan de basis van kwalitatief goed
politiewerk. Voor het belang hiervan kan niemand zijn ogen sluiten.
Zwartboek BVH
De problemen met de BVH zijn overigens niet van de laatste week. Al
maanden volgt de ACP de ontwikkelingen op dit gebied. Politiemensen
uit het hele land meldden hun praktijkproblemen met de BVH. Hiervan
maakte de ACP een zwartboek, dat vorige week (net voor het ontstaan
van de acute problemen in Noord en Oost Nederland) door voorzitter
Gerrit van de Kamp is uitgereikt aan het Korpsbeheerdersberaad.
Meldpunt ICT
Het gaat de ACP er niet alleen om de onvolkomenheden in het systeem
aan te kaarten. Als verantwoordelijke vakbond willen we ook meedenken
als het gaat om oplossingen. Daarom heeft de ACP actief medewerking
verleend aan het onderzoek van de evaluatiecommissie BVH onder leiding
van korpschef Rookhuijzen. Sinds deze week is er via onze site een
meldpunt ICT ingesteld waar collega's hun klachten, zorgen en
oplossingen over het systeem kenbaar kunnen maken. Hier wordt
inmiddels door politiemensen uit het hele land gebruik van gemaakt.
Hoewel we collega's erop wijzen dat zij deze boodschap ook in het
korps en bij de OR neerleggen, creëert de ACP met dit meldpunt een
onafhankelijke plek van waaruit, anoniem, de meldingen doorgegeven
worden aan het ministerie van BZK.
---
Politiebond ACP