Senternovem
28-01-2010 | Coalitie DutchHy stimuleert gebruik waterstof
Op 10 december 2009 vond in Arnhem het zevende Nationale Waterstof en
Fuel Cell Congres plaats. Behalve presentaties van wetenschappers en
beleidsmakers over brandstofcel- en waterstoftoepassingen, werd de
Nationale Waterstofcoalitie DutchHy gelanceerd. Deze organisatie wil
onder meer de overgang naar het gebruik van waterstof en
brandstofcellen in de transportsector versoepelen en versnellen.
Praktische voorbeelden zijn al in het straatbeeld te zien.
Het idee voor een overkoepelende organisatie kwam voort uit de
werkgroep Waterstof van het EnergieTransitie-platform Nieuw Gas. "Met
het vormen van een visie op waterstoftoepassingen legden wij de
grondslag voor DutchHy", vertelt Frank Denys, adviseur bij Agentschap
NL en eerder secretaris van de werkgroep. "In het kort wilden wij het
gebruik van waterstof in de transportsector versnellen door `sterke'
regio's samen te brengen. En elke regio heeft zijn eigen specialisme:
zo wil Amsterdam fijnstof terugdringen en zet die stad dus sterk in op
openbaar vervoer op brandstofcellen, terwijl Rotterdam weer
mogelijkheden voor productie van waterstof heeft."
Proeftuin
Eind 2008 tekenden de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Arnhem
hiervoor samen met (lokale) bedrijven en kennisinstellingen een
intentieverklaring tot samenwerking: de nieuwe coalitie DutchHy gaat
vanaf dit jaar in de praktijk vormgeven aan de ontwikkeling van
waterstoftoepassingen. Denys: "DutchHy wil in 2010 een aantal nieuwe
Nederlandse demonstratieprojecten definiëren en promoten. Ook willen
we waterstof en brandstofcellen op de politieke agenda krijgen, onder
meer door overheden te adviseren over praktische mogelijkheden.
Nederland is een prachtige proeftuin: de verkeersdichtheid is groot,
de afstanden klein - en er bestaat veel expertise over duurzame
energieopwekking. Dat schept veel mogelijkheden." Denys wijst in dit
kader ook op het onlangs ingestelde subsidieprogramma 'Proeftuinen
duurzame mobiliteit: rijden op waterstof'.
Wereldprimeur: eerste schip op waterstof
Eén van de voorbeelden van brandstofcellen in de praktijk is nu al te
zien in het straatbeeld van Amsterdam. Of beter gezegd: in het
waterbeeld van die stad. Een dag vóór het congres in Arnhem werd de
nieuwe Fuel Cell Boat van rederij Lovers feestelijk gedoopt tot
Nemo-H2 - een wereldprimeur. "Deze waterstofrondvaartboot is het
eerste schip ter wereld dat speciaal voor deze wijze van aandrijven is
ontworpen en gebouwd", weet projectleider Alexander Overdiep. "De
Nemo-H2 heeft geen emissies van schadelijke stoffen, veroorzaakt geen
fijnstof en maakt geen motorlawaai. Daarmee past het schip goed bij de
schone ambities van de gemeente Amsterdam."
Bottleneck: distributienetwerk voor waterstof ontbreekt
Het schip was er niet zomaar: het traject van eerste idee tot
uitvoering duurde ruim vijf jaar, waarvan de eigenlijke bouw anderhalf
jaar in beslag nam. Overdiep: "De techniek was daarbij niet eens
lastig. Waterstof en brandstofcellen worden al jaren gebruikt in
industriële toepassingen. Ook was het relatief eenvoudig om gebruik te
maken van overheidssubsidie in de vorm van de regeling
EOS-demonstratie. De bottleneck is nog altijd dat er geen bestaand
distributienetwerk voor waterstof is: in ons geval wordt dat voorlopig
elders geproduceerd en per vrachtwagen aangevoerd naar een tankstation
aan de kade. Later dit jaar hopen we op de tanklocatie de waterstof
zelf te kunnen maken. Van DutchHy verwacht ik dan ook dat ze zich
actief bezig houden met de discussie over waterstofinfrastructuur, al
is het maar omdat dit zeker niet onze laatste waterstofboot is. Maar
ook andere waterstoftoepassingen in de vervoerssector vragen om
tankstations."
Externe links (worden geopend in een nieuw venster)
Meer informatie
Wijzigingsdatum | 28-01-2010