Recessie en internet stuwen tweedehands economie
Amsterdam, 27 januari 2010
Consumenten kopen steeds vaker tweedehands. Internet speelt een belangrijke rol bij het aan- en verkopen van gebruikte spullen. Hoewel de 'tweedehands economie' in de statistieken niet voor economische groei zorgt, kunnen consumenten er wel degelijk hun voordeel mee doen.
Een en ander blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld ruim 70.000 respondenten (tussen 50.000 en 92.000) per dag.
Tweedehands kopen in de lift
Consumenten kopen vaker tweedehands. De respondenten op de ING Vraag van Vandaag kochten in 2009 per saldo vaker gebruikte spullen dan een jaar eerder. Terwijl gedurende de recessie de consumptie daalde, zeggen ondervraagden juist vaker tweedehands spullen te hebben gekocht. Ook op internet liet de zoekterm 'tweedehands' in 2009 een opleving zien. Op deze term werd ruim 14% vaker gezocht dan in 2008 via de grootste internet-zoekmachine Google.
Nieuwe wegen voor oude spullen
Het internet blijkt belangrijk. Ruim vier op de tien consumenten heeft in 2009 tweedehands gekocht via internet. Niet alleen kopen consumenten tweedehands goederen via het internet, ze verkopen ze ook. In de meeste gevallen gaat het bij het tweedehands aan- en verkopen op internet om maximaal een paar keer per jaar. Ongeveer één op de vijf consumenten lijken er wel hun hobby van te maken. Zij handelen veel vaker op internet.
Naast de digitale snelweg
Kringloopwinkels zijn een mooi alternatief om tweedehands spullen aan te schaffen. Zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Een derde (32%) van de ondervraagde consumenten heeft in 2009 minimaal één keer iets in een kringloopwinkel gekocht.
Tweedehands economie
Hoewel de 'tweedehands economie' macro-economisch van weinig betekenis is, kunnen consumenten er wel degelijk baat bij hebben. Naast een opgeruimde zolder levert de verkoop van oude spullen verkopers een extraatje in de portemonnee op. Kopers profiteren ook van de 'tweedehands economie', zij zijn tweedehands normaal gesproken goedkoper uit dan in de gewone winkel.
Zie het volledige weekoverzicht
© 2010 ING Economisch Bureau