27 januari 2010
TREINSTATIONS HOORBAAR EN VOELBAAR BETER
BEREIKBAAR
NS en ProRail maken stations beter toegankelijk voor blinde en slechtziende reizigers
Vanaf nu zijn via www.ns.nl/geleidelijnen beschrijvingen van looproutes voor 55
stations in tekst en spraak te raadplegen en te downloaden. Het zijn onder andere
deze stations waar ProRail dit jaar bewegwijzering in braille, reliëf en grote letter
aanbrengt op trapleuningen. Hierdoor kunnen reizigers met een visuele beperking
hun weg op de stations voelbaar beter vinden.
Beide toepassingen worden op de ZieZo-beurs in Houten van 28-30 januari
gepresenteerd.
De looproutes en bewegwijzering zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met Viziris, de
netwerkorganisatie voor mensen met een visuele beperking en gefinancierd door het
ministerie van Verkeer & Waterstaat. "Met deze toepassingen laat de spoorsector zien serieus
te werken aan een betere toegankelijkheid van stations voor mensen met een visuele
beperking" aldus Viziris.
De spoorsector streeft naar toegankelijke stations en diensten voor iedereen. Op de voor
iedereen toegankelijke website van NS komen beschrijvingen van looproutes voor blinde en
slechtziende reizigers. Deze geven de relevante routes langs geleidelijnen op het station
gedetailleerd weer. Bijvoorbeeld van de hoofdingang van station Groningen naar spoor 4. Zo
kunnen reizigers met een visuele beperking zich hoorbaar beter op hun reis voorbereiden.
Bovendien zijn deze looproutes te downloaden als MP-3 bestand zodat ze ook tijdens de reis
beschikbaar zijn. Eind 2010 zullen van 250 stations de looproutes beschreven zijn.
ProRail brengt brailleplaatjes aan op trapleuningen op de stations. Deze bewegwijzering in
braille reliëf en groteletter helpt reizigers met een visuele beperking hun weg op het station
voelbaar beter te vinden. De brailleplaatjes zijn te vinden op de hoofdloopstroomroute op het
station.
De maatregelen maken deel uit van een groter project waarin ProRail en NS samenwerken aan
betere toegankelijkheid van het spoorsysteem voor mensen met beperkingen.
Noot aan de redactie
Nederlandse Spoorwegen