Ingezonden persbericht
IAB Nederland
Persbericht, 27 januari 2010
IAB Taskforce Affiliate Marketing officieel van start met ambitieuze agenda voor 2010
Na een periode van intensieve voorbereiding gaat vandaag de nieuwe Taskforce Affiliate Marketing van branche-organisatie IAB Nederland van start. Ongeveer 15 organisaties met een belang in deze groeiende vorm van online marketing slaan de handen ineen om, onder de hoede van het IAB, deze markt te professionaliseren en te stimuleren.
Remko Nugteren, voorzitter van de Taskforce en in het dagelijks leven Managing Director van TradeDoubler, zegt: "Enerzijds zie je dat adverteerders en webwinkels een steeds groter deel van hun budget aan affiliate marketing besteden. Anderzijds zie je dat er nog een hoop onduidelijkheid is over zaken als definities, procedures en best practices. Wij stellen ons als doel om met name aan twee aspecten te werken: kennisdeling en transparantie, zodat alle schakels in de affiliate keten effectiever en efficiënter met het instrument om kunnen gaan."
De Taskforce ontplooit hiertoe in 2010 de volgende activiteiten:
* De ontwikkeling van definities en richtlijnen
* In samenwerking met andere branchepartijen ontwikkelen van een gedragscode
* Het opzetten van de Affiliate Marketing Monitor, een periodiek onderzoek naar de ontwikkelingen in en de omvang van de affiliate markt
* Later dit jaar wil de Taskforce energie steken in het ontsluiten van cases en het opzetten van een opleiding Affiliate Marketing
Nugteren vervolgt: "Wat in sterke mate zal bijdragen aan kennisontwikkeling en deling zijn de drie Affiliate Marketing Woensdagen die we dit jaar organiseren, waarbij we de gehele markt uitnodigen om kennis te delen en te netwerken. Op woensdag 17 februari vindt de eerste editie plaats, vanaf 16 uur in Meeting Plaza te Utrecht. Het programma wordt eerdaags bekend gemaakt en ik verheug me al erg op de Conversion Clinic waarbij een panel van experts zich zal buigen over de mogelijkheden tot conversie-optimalisatie van websites die het publiek zal aandragen."
De volgende IAB-leden maken deel uit van de Taskforce: TradeDoubler, Traffic4U, UPC Nederland BV, Conversive, Webgains, European Directories, Winni Notenboom, M4N, Red Online Marketing, Reisgraag.nl, Tower Online Marketing en Tradetracker. Het bestuur wordt gevormd door voorzitter Remko Nugteren (TradeDoubler), Robert Schippers (Traffic4U) en Peter Scholtes (UPC Nederland BV).
IAB Nederland kent nog 6 Taskforces: Search, Mobile, Gamevertising, Online Video, Social en ROI & Effectiviteit. Meer informatie over deze Taskforces is te vinden op www.iab.nl.
--- Einde ---