GreenXchange wordt ondersteund door Best Buy, Creative Commons, IDEO, Mountain Equipment Co-op, Nike, nGenera, Outdoor Industry Association, salesforce.com, 2degrees en Yahoo

DAVOS, Zwitserland--(BUSINESS WIRE)-- 20100127 --

Vandaag hebben 10 toonaangevende organisaties de lancering van de GreenXchange (GX) aangekondigd. Dit is een op het internet gebaseerde markt, waar bedrijven kunnen samenwerken en intellectueel eigendom (IE) kunnen uitwisselen, wat kan leiden tot nieuwe duurzame bedrijfsmodellen en innovatie.

Deze bekendmaking werd gedaan tijdens een ontbijt van CEO’s op het Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland. De organisaties riepen andere ondernemingen op om hun intellectueel eigendom ook voor anderen open te stellen, om de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor duurzaamheidsproblemen te versnellen.

“Nike belooft vandaag meer dan 400 van zijn patenten op GX te zetten voor onderzoeksdoeleinden. Hiermee willen we uiting geven aan onze overtuiging dat open innovatie de beste manier is om duurzame innovatie te stimuleren”, aldus Mark Parker, president en CEO van NIKE, Inc. “Wij hopen dat dit zal leiden tot een stroom van vernieuwingsinitiatieven die kunnen helpen de obstakels weg te nemen die op dit moment oplossingen van duurzaamheidsproblemen in de weg staan.”

Een voorbeeld van intellectueel eigendom dat voor verschillende branches voordelen zou kunnen opleveren, is het milieuvriendelijke rubber (Environmentally Preferred Rubber) van Nike. Dit rubber, dat wordt gebruikt in schoeisel van Nike, bevat 96 procent minder giftige stoffen dan de oorspronkelijke formule. Wanneer de licentie op deze technologie wordt vrijgegeven op GX, kunnen andere schoenproducenten deze ook in hun producten gebruiken. In theorie zou ook Mountain Equipment Co-op het rubber kunnen toepassen: in binnenbanden voor fietsen. Dankzij deze samenwerking kan Mountain Equipment Co-op dus sneller en goedkoper een groen product op de markt brengen.

“Er wordt zoveel werk dubbel gedaan en er worden zoveel middelen verspild als het gaat om duurzaamheid”, zei John Wilbanks, vice-president wetenschappelijke ontwikkeling bij Creative Commons, de organisatie die een platform heeft opgezet dat de uitwisseling van IE eenvoudiger, sneller en meer kosteneffectief moet maken.

“We moeten zorgen dat individuele personen, bedrijven, wetenschappelijke instituten en onderzoekers gemakkelijker kunnen samenwerken en beste praktijken kunnen uitwisselen, zodat nieuwe technologieën kunnen worden ontwikkeld die wereldwijd kunnen worden ingezet om duurzaamheidsproblemen op te lossen”, aldus Wilbanks.

De 10 organisaties die GX hebben opgericht, geloven in de kracht van open innovatie en samenwerkingsnetwerken als motor voor duurzame vernieuwing en stellen daarom hun gepatenteerde technologieën beschikbaar voor onderzoek. “Vandaag zal ook Best Buy zich uitspreken voor het vrijgeven van patenten en gerelateerde informatie op GX, ter ondersteuning van duurzame innovatie”, aldus Kal Patel, Executive Vice-President Emerging Business (Opkomende economieën) bij Best Buy.

Don Tapscott, co-auteur van “Wikinomics” en voorzitter van nGenera Insight, is een visionair denker die, samen met Nike’s “Sustainable Business and Innovation Lab” (lab voor MVO en innovatie), als inspirator aan de wieg van GX heeft gestaan. Tapscott zei: “Bedrijfskundig is het steeds beter voor bedrijven om een deel van hun intellectuele eigendom te delen met anderen. De GreenXchange is het nieuwe wereldwijde forum en door de inzet van open innovatie voor duurzaamheid kan GX niet alleen een bijdrage leveren aan de gezondheid van onze planeet maar tevens de deelnemende bedrijven helpen kosten te besparen en hun concurrentiepositie te verbeteren.”

nGenera Corporation zal het innovatieproces op GX faciliteren door de technologie voor “privé-ruimtes” te leveren. Hier kunnen patenthouders en bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe patenten praten over eerder gebruik, vergoedingen en beperkingen van patenten en andere vertrouwelijke informatie.

GX is door een team ontwikkelaars opgezet op het cloud computing-platform van salesforce.com, wat de collaboratieve innovatie mogelijk maakt die de kern vormt van de GX-missie. “De oprichtende organisaties delen de visie dat betere samenwerking de basis is voor positieve verandering”, aldus Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. “De wereld moet veranderen en de grote bedrijven moeten daarin een actieve rol vervullen. We zijn trots dat we hieraan mogen meewerken.”

“De inzet van GreenXchange is voor Yahoo! een stimulans om de leercurve voor energie-efficiëntie, duurzame technologie en maatschappelijk verantwoord ondernemen te verkorten door middel van open innovatie”, aldus David Dibble, Executive Vice-President Service Engineering and Operations bij Yahoo! Inc. “De GreenXchange stimuleert samenwerking tussen bedrijven uit verschillende branches om de invoering van duurzame beste praktijken te bevorderen, op een manier die goed is voor de planeet en voor onze eigen bedrijfsresultaten.”

Het voordeel van het plaatsen van intellectueel eigendom op GX is dat dit de eigenaren van de IE de mogelijkheid biedt zelf te bepalen hoe ze hun patenten vrijgeven – het gaat hierbij om zaken als erkenning van onderzoek, toeschrijving, niet-concurrerend gebruik en eenvoudige vergoedingenstructuren.

Het zichtbaar en bruikbaar maken van particulier intellectueel eigendom heeft tot doel de ontwikkeling van groene innovatie te versnellen. De lancering van GX is de eerste stap op weg naar meer duurzame innovatie en hoe meer bedrijven hun IE op GX zetten, hoe sneller dit proces zal verlopen. Kijk voor meer informatie op http://greenxchange.force.com/.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Nike Communications
Kate Meyers, +1 503-724-9086
kate.meyers@nike.com
of
Mountain Equipment Co-op
Public Affairs Manager
Tim Southam, +1 604-707-4480
of
nGenera Corporation
Director of PR
Ann Reichert, +1 858-254-3676
of
2degrees
Simon Frankum, +44 (0)1865 339431
simon.frankum@2degreesnetwork.com
of
salesforce.com
Daylan Burlison, +1 415-609-7344
of
Yahoo! Inc
Terrell Karlsten, +1 408-349-5528

terrellk@yahoo-inc.com