GroenLinks
Persverklaring GroenLinks Overijssel: GroenLinks verbijsterd over knieval PvdA en oogkleppen van coalitie
26 januari 2010
Het voorstel van CDA/VVD en PvdA Overijssel om tot een herstel van de vertrouwensbreuk in de coalitie te komen heeft de verbijstering gewekt van GroenLinks. Waar de fractievoorzitter van de PvdA in december in Provinciale Staten nog breed wist uit te meten dat er wel meer dan 30 ernstige vraagpunten waren, weet dit akkoord dit aantal nog op te voeren door er een paar aan toe te voegen. Bovendien wordt de deur naar een luchthaven nog wijd open gehouden. De PvdA is door de knieën gegaan concludeert Daphne Dertien woordvoerder luchthaven van GroenLinks Overijssel.
GroenLinks vindt het voorstel van de drie partijen onnavolgbaar. De gelijmde coalitie stuurde vandaag een brief over het vervolg rondom de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente, na het wegstemmen door Provinciale Staten van een plan met luchthaven in december 2009.
De coalitie heeft ruim een maand lang in de achterkamertjes gezeten om de verhoudingen te herstellen. Het voorstel dat eruit rolt is teleurstellend en behelst voornamelijk doormodderen op de ingeslagen weg, maar nu zonder duidelijk besluit van Provinciale Staten. Dat is een onaanvaardbare situatie en zorgt alleen voor het vooruitschuiven van moeilijkheden.
Bij de behandeling van de structuurvisie in Provinciale Staten stelde dhr Dalhuisen (fractievoorzitter van de PvdA) dat hij wel meer dan 30 ernstige vraagpunten had bij het voorliggende voorstel. Het ontwikkelde compromis geeft op geen van deze 30 vragen ook maar het begin van een antwoord.
In de verklaring wordt gesteld dat er terughoudender zal worden omgegaan met nieuwe infrastructuur. Met geen woord wordt duidelijk gemaakt wat hiermee wordt bedoeld. Minder parkeerplaatsen? geen aansluiting op de A1? Meer vragen dus dan oplossingen. Of wordt hier de ruimtelijke infrastructuur bedoeld; De omvang van het beoogde bedrijventerrein bijvoorbeeld?
Enig duidelijk winstpunt voor de PvdA is het bijstellen van de leisure in de gebiedsontwikkeling tot Twentse proporties (??). Zonder dat de omvang van die proporties ook maar op enige wijze wordt omschreven. Het terugbrengen van enige realiteit komt echter met een prijs: Eventuele effecten op de exploitatie van de gebiedsontwikkeling en luchthavenontwikkeling moeten inzichtelijk gemaakt worden en eventueel weggenomen worden met financiele middelen of met een aanpassing van de ruimtelijke mogelijkheden. In goed Nederlands betekent dit een indirecte bijdrage aan de exploitatie van de luchthaven en/of een grotere aanslag op de natuur door het toestaan van nog meer bebouwing c.q. bedrijventerreinen. GroenLinks vindt het merkwaardig dat een onrealistisch plan alleen van tafel kan als daar geld tegenover wordt gesteld.
Voorts spreekt het akkoord van het terugbrengen van de geluidscontour, maar in hetzelfde stuk wordt die deur weer wijd opengezet, want als militair medegebruik mogelijk is, kan die contour weer worden uitgebreid als dat nodig is.
In het voorstel van de coalitie is geen enkele aandacht voor overleg met omliggende gemeenten, en maatschappelijke organisaties laat staan de Duitse buren. GroenLinks concludeert dat de coalitie een maand met oogkleppen op heeft zitten navelstaren. In de gemeente Hengelo komt dinsdagavond een motie in stemming die oproept tot grensoverschrijdende afstemming en samenwerking, omtot een Euregionale gebiedsvisie te komen. Nauwelijks een woord daarover in het akkoord van CDA/VVD en PvdA. Er wordt ook geen enkel woord gewijd aan een gebiedsontwikkeling zonder luchthaven en een eerlijke vergelijking van deze twee varianten. De PvdA heeft zich kennelijk al neergelegd bij een gebiedsontwikkeling met luchthaven.
Dat de PvdA in de Staten zelfs op dit punt geen winst hebben weten binnen te halen, vindt GroenLinks dieptriest. "Eigenlijk moet je concluderen dat de PvdA een maand later alsnog is bezweken voor de druk van coalitiepartners CDA en VVD en nu afwacht of uit de tender zal blijken dat een luchthaven in Twente uiteindelijk toch niet haalbaar is. De wal moet het schip keren, want de stuurmannen hebben ruzie of tonen gebrek aan politieke moed en visie", aldus Daphne Dertien.
Op de meeste pijnpunten blijft de brief van de coalitiepartijen vaag en mistig.Zolang de woorden abstract en algemeen blijven, kan men wel overeenstemming vinden. Maar wanneer er concrete besluiten moetenworden genomen, moet de PvdA hom of kuit geven. Kennelijk kiest de partij van de Arbeid voor het pluche en is bereid daarvoor een fantastisch natuurgebied op te offeren en haar dertig bezwaren in te slikken. GroenLinks is ernstig teleurgesteld in de opstelling van de onderhandelaars van de PvdA.
GroenLinks blijft helder over haar positie: tegen een luchthaven in het groene hart van Twente, en tegen het nog langer geld en energie verspillen aan onderzoeken naar de haalbaarheid van een luchthaven.
Noot voor de redactie en