Ingezonden persbericht


Persbericht

Wereldwijd vertrouwen in bedrijfsleven groeit voorzichtig

"Open en eerlijk ondernemen belangrijker dan ooit"

Amsterdam, 27 januari 2010 - Het vertrouwen in het bedrijfsleven is wereldwijd licht toegenomen, maar we houden een slag om de arm. Maar liefst 86 procent van de Nederlandse ondervraagden van de Edelman Trust Barometer gelooft dat bedrijven en financiële instellingen terug zullen keren naar de manier van ondernemen van voor de crisis zodra de recessie voorbij is. Dit is de belangrijkste uitkomst van de Edelman Trust Barometer, het jaarlijkse onderzoek van PR-bureau Edelman naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (NGO's).

Voor het eerst laat de Trust Barometer zien dat wereldwijd 'vertrouwen' en 'eerlijk en transparant zakendoen' net zo belangrijk zijn voor de reputatie van een bedrijf als de 'kwaliteit van zijn producten en diensten'. In Nederland is 'transparantie en eerlijkheid' (71%) en 'regelmatig en eerlijk communiceren over het bedrijf' (64%) zelfs belangrijker dan de 'kwaliteit van producten en diensten' (63%).

Ook daalde in Nederland vooral het vertrouwen in banken significant. Nederland laat met een daling van maar liefst 25 procent over de afgelopen drie jaar de op een na grootste krimp in vertrouwen in banken zien van heel West-Europa.

"We zijn er nog lang niet, hoewel het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland traditioneel hoog is en verbeterd is ten opzichte van vorig jaar," aldus Annemieke Kievit, general manager van Edelman Amsterdam. "Bijna 90% van de Nederlanders gelooft dat alle acties alleen zijn ondernomen om op de korte termijn de crisis te bezweren. Bovendien denken de ondervraagden dat de regering voorlopig nog wel als politieagent moet blijven optreden. Open en eerlijk ondernemen is dit jaar belangrijker dan ooit. Bedrijven zullen hun best moeten doen om de scepsis te overwinnen door te laten zien dat ze in staat zijn zowel winst te maken als een bijdrage te leveren aan de samenleving."

Academici en experts meest vertrouwd
Wereldwijd zijn academici en experts de meest vertrouwde woordvoerders namens een bedrijf. Het vertrouwen in CEO's laat in veel markten een aanzienlijk herstel zien, vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Desondanks bevinden CEO's zich nog altijd in de onderste regionen van vertrouwde woordvoerders, behalve in de BRIC-landen.

Ten opzichte van vorig jaar is in Nederland het vertrouwen in alle woordvoerders gedaald. Opvallend genoeg zijn academici en experts (53%) het meest gedaald in de publieke opinie, hoewel ze nog altijd de op een na meest vertrouwde woordvoerder blijven. In Nederland is de meest vertrouwde bron van informatie net als voorgaande jaren 'iemand als ikzelf'(56%). Het vertrouwen in deze bron van informatie is de laatste twee jaar enorm gedaald in de Verenigde Staten (- 21%).

Geloofwaardigheid media daalt verder
Overheid en bedrijfsleven worden in Nederland evenveel vertrouwd (75%), op de voet gevolgd door non-gouvernementele organisaties (74%). Media sluiten de rij met 58 procent. Terwijl het vertrouwen in traditionele media (TV, radio, kranten) wereldwijd verder daalt, blijven rapporten van zakelijke analisten de meest vertrouwde bron van informatie. In Nederland worden analisten beschouwd als meest betrouwbare bron (51%), direct gevolgd door 'televisie' (48%), 'gesprekken met medewerkers' (39%), 'radio' (37%) en 'artikelen in zakelijke tijdschriften' (36%). Hoewel Nederlanders vooral het vertrouwen lijken te verliezen in kranten (-21%) en radio (-18%) daalt ook het geloof in televisie (-13%) en vrienden en gelijken (-13%).

Over de Edelman Trust Barometer
De jaarlijkse Trust Barometer van Edelman is een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (NGO's). De elfde editie van dit onderzoek is uitgevoerd door middel van een halfuur durend telefonisch interview met 4.475 opinieleiders in de leeftijdscategorie 25-64 jaar in de VS, China, Nederland (200 respondenten), Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Polen, Rusland, Ierland, India, Japan, Zuid-Korea, Canada, Brazilië en Mexico. Alle interviews zijn afgenomen tussen 5 november en 14 december 2009.

Opinieleiders zijn in het onderzoek gedefinieerd als hoogopgeleiden met een inkomen dat in de top 25% ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land, ze lezen of kijken meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en volgen meerdere keren per week publieke beleidsissues.

Over Edelman
Edelman is het grootste onafhankelijke PR-bureau ter wereld met 3.200 werknemers verdeeld over 51 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Edelman werd in 2009 uitgeroepen tot 'Agency of the year' door PR week en tot 'Large Agency of the Year'. Door het Holmes Report is Edelman verkozen tot 'Agency of the Decade' en '2009 Best Large Agency to Work for'.

Het Nederlandse kantoor, gevestigd in Amsterdam, telt 40 communicatieprofessionals en diverse gespecialiseerde teams: Corporate, Consumer Brands, Healthcare en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis- en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter)nationale bedrijven en organisaties. Kijk voor meer informatie op: www.edelmanpr.nl

-Einde bericht-

**