Vrije Universiteit Amsterdam

Perspectieven in participatie: 'Constructief Conflict Methodologie'


* Startdatum: 27-01-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Perspectieven in participatie: 'Constructief Conflict Methodologie'


* Spreker: E.H.W.J. Cuppen


* Promotor: prof.dr. F.G.H. Berkhout prof.dr. C.J.H. Midden prof.dr. R. Leemans


* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen


* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Eefje Cuppen presenteert de Constructive Conflict Methodology voor het ontwerp van stakeholderdialogen. Zij stelt dat, in plaats van een streven naar consensus, het constructief conflict een centraal ontwerpelement voor stakeholderdialogen dient te zijn. Sociaalwetenschappelijke methoden spelen een belangrijke rol in deze methodologie.

Om ongestructureerde beleidsproblemen, zoals de transitie naar een duurzaam energiesysteem, aan te pakken is het nodig om gebruik te maken van de diversiteit aan perspectieven op het betreffende vraagstuk. Een zogenaamde stakeholderdialoog is een manier om dit te doen. De vraag hoe daadwerkelijk een diversiteit aan perspectieven in de dialoog kan worden gebracht zodat deze kunnen worden benut blijft vaak onbeantwoord. Cuppen onderzocht deze vraag in haar onderzoek, dat werd uitgevoerd aan het Instituut voor Milieuvraagstukken.

In haar proefschrift rapporteert Cuppen over twee Nederlandse stakeholderdialogen, respectievelijk over energie uit waterstof en biomassa. Zij beschrijft de rol van specifieke
sociaalwetenschappelijke methoden die werden gebruikt om uiteenlopende perspectieven te identificeren en om deelnemers te selecteren die deze diversiteit reflecteren. Zij evalueerde de toepassing van Constructive Conflict Methodology in de Biomassadialoog op basis van een geïntegreerde kwantitatieve-kwalitatieve benadering. Haar resultaten laten zien dat deelnemers in de dialoog een beter begrip hebben gekregen van de diversiteit aan perspectieven op energieopties uit biomassa. Het stimuleren van constructief conflict draagt bij aan een verheldering van het complexe biomassavraagstuk. Haar bevindingen onderstrepen het belang van een uitgebreide voorbereidingsfase, waarin de onderzoeker de diversiteit aan perspectieven in kaart brengt zonder daarbij aannames te doen over welke actor welk perspectief heeft.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam