Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
BRANDEN
WO 27 JANUARI T/M ZO 28 FEBRUARI

Exclusief te zien in het eigen huis van het Ro Theater try outs wo 27 t/m do 29 jan, première za 30 jan.

Na de stukken van Dea Loher introduceert het Ro Theater, onder regie van Alize Zandwijk, weer een nieuwe schrijver in Nederland: de Libanees-Canadese Wajdi Mouawad. Zijn werk wordt zowel in Canada als in de rest van de wereld, zoals Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje veelvuldig vertaald en gespeeld.

Mouawad (1968) groeit als kind op tijdens de burgeroorlog in Libanon. Als negenjarige ontvlucht hij met zijn ouders zijn geboorteland. Aanvankelijk vluchten ze naar Frankrijk, later verhuizen ze naar Canada. De vlucht, het achterlaten van zijn geboorteland en zijn moedertaal zijn de basis van waaruit hij theater maakt. Branden werd in 2008 door het theatertijdschrift 'Theater Heute' uitgeroepen tot beste buitenlandse stuk.

Na zich jarenlang in stilzwijgen te hebben gehuld sterft Nawal Marwan. In haar nalatenschap vraagt zij haar kinderen, Jeanne en Simon, op zoek te gaan naar hun dood gewaande vader en hun broer, van wiens bestaan ze eerder niet wisten. Met tegenzin beginnen Jeanne en Simon aan deze reis die hen voert naar hun eigen wortels, naar een land in oorlog in het Midden Oosten. Heden en verleden lopen in het stuk door elkaar heen. We volgen twee parallelle zoektochten: die van Nawal Marwan naar de zoon die ze bij zijn geboorte heeft moeten afstaan, en die van haar tweelingkinderen naar hun vader en broer. Langzaam maar zeker wordt hen allemaal een meedogenloze waarheid onthuld.

Branden is een reis naar het inferno van onze tijd. Het laat de oneindige spiraal zien van geweld en tegengeweld, van moord en doodslag. Ondanks dit alles strijdt Nawal voor het doorbreken van de cyclus van haat en vergelding, en blijft ze, al moet ze er voor zwijgen, kiezen voor de liefde.

Denk na, Sawda! Jij bent het slachtoffer en jij gaat iedereen doden die op je weg komt, dus jij zult de beul zijn, en daarna zul je op jouw beurt het slachtoffer zijn! Jij kunt zingen, Sawda, jij kunt zingen!(Branden)

In Branden zijn geschiedenis en persoonlijke biografie op ingenieuze wijze met elkaar verbonden. Het stuk laat de oorlog zien als een zinloze keten van wraak en vergelding en stelt de vraag-van-alle-oorlogen: is het in een onmenselijke situatie mogelijk je menselijk te blijven gedragen?

We hebben allebei dezelfde geboortegrond, dezelfde taal, dezelfde geschiedenis, en iedere geboortegrond, iedere taal, iedere geschiedenis is verantwoordelijk voor zijn volk, en ieder volk is verantwoordelijk voor zijn verraders en zijn helden. Verantwoordelijk voor zijn beulen en zijn slachtoffers, verantwoordelijk voor zijn overwinningen en zijn nederlagen. (Branden)

Branden is het tweede en meest indringende deel van een vierluik met als titel Het Bloed van de Beloften. Alle vier de stukken gaan over het zoeken naar de wortels; over waar je vandaan komt en wie je ouders zijn. De personages in het vierluik gaan op zoek naar hun geschiedenis en die van hun ouders en worden geconfronteerd met de brandhaarden in de wereld, met oorlog en met geweld.

De reis die deze personages maken is vaak een pijnlijke reis naar hun eigen verleden en dat van hun ouders, maar onvermijdelijk omdat je zoals Mouawad zegt je eigen geschiedenis moet kennen.

Branden is exclusief te zien in het eigen huis van het Ro Theater aan de Williamboothlaan 8, Rotterdam. Kaarten zijn te koop aan de kassa van de Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25, www.rotterdamseschouwburg.nl, 010 411 81 10. Bezoek ook www.rotheater.nl.

Noot voor redacties

Voetnoot voor de redactie: (

Ingezonden persbericht