International Film Festival Rotterdam
27 januari - 7 februari 2010

PERSBERICHT 7 januari 2010

IFFR maakt volledige VPRO Tiger Awards Competitie 2010 bekend

De VPRO Tiger Awards Competitie van het International Film Festival Rotterdam omvat vijftien films. De selectie is zoals altijd samengesteld uit eerste of tweede speelfilms die strijden om de drie gelijkwaardige prijzen van elk 15.000 euro. Het festival verwelkomt in de competitie voor het eerst films uit Costa Rica en Georgie. Vier competitiefilms kwamen mede tot stand dankzij bijdragen van het Hubert Bals Fonds. Filmmaker Martijn Smits maakt met de Nederlands/Belgische speelfilm C'est déjà l'été kans op een VPRO Tiger Award.

De jury van de vijftiende VPRO Tiger Awards Competitie bestaat uit de Franse actrice en zangeres Jeanne Balibar, de Pools-Nederlandse filmmaakster Úrszula Antoniak, de voormalige directeur van het Singapore Film Festival Philip Cheah, de Mexicaanse filmmaker Amat Escalante en de Oegandese acteur en activist Okello Kelo Sam. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de Tiger Awards Ceremony op vrijdag 5 februari in het Oude Luxor Theater in Rotterdam.

De VPRO Tiger Awards Competitie omvat van het Europese continent de allereerste Georgische kanshebber STREET DAYS van Levan Koguashvili, een emotioneel portret van een junk op leeftijd. De Russische filmmakers Yelena & Nikolay Renard presenteren hun eerste speelfilm MAMA, een lowbudget film over een moeder en haar zwaarwichige volwassen zoon. De zeer getalenteerde Veiko Õunpuu (AUTUMN BALL) uit Estland stelt zijn tweede speelfilm THE TEMPTATION OF ST. TONY voor. Denemarken is vertegenwoordigd door het rauwe gevangenis-drama R. van Michael Noer & Tobias Lindholm.
De Nederlandse filmmaker Martijn Smits is voor de competitie uitgenodigd met zijn uitstekend geacteerde debuut C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ, gesitueerd in de Waalse stad Seraing waar de Dardenne-broers vele keren films opnamen. Uit Frankrijk komt Sophie Letourneur met LA VIE AU RANCH, haar opmerkelijke, openhartig-geestige debuut over hedendaags studentenleven.

In overeenstemming met de gevestigde Aziatische signatuur van het International Film Festival Rotterdam, bevat de competitie ditmaal twee sterke kanshebbers uit Japan: AUTUMN ADAGIO van Inoue Tsuki en MIYOKO, Tsubota Yoshifumi's sensuele, surrealistische en meeslepende biopic.
Ook SUN SPOTS, een film over een plattelands-driehoeksverhouding van de Chinese minimalist Yang Heng, MUNDANE HISTORY van Anocha Suwichakornpong uit Thailand en het Maleise speelfilmdebuut MY DAUGHTER van Charlotte Lay Kuen Lim zijn geselecteerd voor de competitie.

De uit Chicago afkomstige filmmaker Ben Russell presenteert zijn geheel in Suriname opgenomen lange filmdebuut LET EACH ONE GO WHERE HE MAY. Québec heeft voor het tweede opeenvolgende jaar een film in competitie: LES SIGNES VITAUX (VITAL SIGNS) van de Canadese filmmaakster Sophie Deraspe.

De competitie omvat tenslotte twee Latijnsamerikaanse films: AGUA FRÍA DE MAR (COLD WATER OF THE SEA), het debuut van filmmaakster Paz Fábrega uit Costa Rica, gesitueerd aan de stranden van de Stille Zuidzee en ALAMAR (TO THE SEA), de eerste speelfilm van Pedro Gonzalez-Rubio uit Mexico.

IFFR 2010 wordt geopend op woensdag 27 januari met PAJU van Park Chan-ok. Vorig jaar telde het festival 341,000 bezoeken. Voor de editie 2010 verwacht het festival zo'n 250 filmmakers, 2500 professionele gasten en 350 journalisten te ontvangen.
Het festivalprogramma verschijnt op donderdag 21 januari als 'IFFR Special' bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com. De onine kaartverkoop start vrijdag 22 januari om 20.00 uur via de festivalwebsite.

De 15 films in de VPRO Tiger Awards Competitie van het IFFR 2010
(in alfabetische volgorde van internationale filmtitel)

FUWAKU NO ADAGIO (AUTUMN ADAGIO) van Inoue Tsuki
(Japan, 2009), internationale première
Productie: Inoue Tsuki
Sales contact: Yubari Int. Fantastic Film Festival, Watano Kaori, watano@yubarifanta.com

INOUE Tsuki's speelfilmdebuut, volgende op haar bekroonde korte fictiefilm THE WOMAN WHO IS BEATING THE EARTH, is getiteld Autumn Adagio. De Japanse musica en actrice Rei Shibakusa speelt een non op middelbare leeftijd in een drama over verlossing, sexualiteit en identiteit in uiteenlopende fases van een vrouwenleven.

C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ van Martijn Smits
(Nederland/Belgie, 2010), wereldpremière
Productie: De Productie/Tarantula
Sales contact: De Productie, René Goossens, info@deproductie.nl, +31 10 4673388

De getalenteerde jonge filmmaker Martijn Smits begeeft zich letterlijk op het gebied van de Dardenne-broers met zijn speelfilmdebuut C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ, een realistisch en meeslepende portret van een dysfunctioneel, sociaal zwakke familie uit de Waalse stad Seraing.

AGUA FRÍA DE MAR (COLD WATER OF THE SEA) van Paz Fábrega
(Costa Rica/Frankrijk/Spanje/Nederland/Mexico, 2010), wereldpremière, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds
Productie: Temporal Films/Les films du requin/Isabella Films/Tic Tac Producciones
Sales contact: Films Boutique, Jean-Christophe Simon, simon@filmsboutique.com, +49 30 69 53 78 50

Paz Fábrega's speelfilmdebuut AGUA FRÍA DE MAR (COLD WATER OF THE SEA) is gesitueerd aan de stranden van de Stille Zuidzee tijdens de Kerstperiode. De gevoelige, sfeervolle film verhaalt over een jong stel en een zevenjarig meisje met zeer uiteenlopende achtergronden.

LET EACH ONE GO WHERE HE MAY van Ben Russell
(VS/Suriname, 2009), Europese première
Productie & Sales contact: Ben Russell,
br@dimeshow.com

LET EACH ONE GO WHERE HE MAY is het lange filmdebuut van de in Chicago wonende filmmaker Ben Russell. De film verbeeldt het hedendaagse leven in Saramacca en volgt twee broers op hun tocht vanuit de buitenwijken van Paramaribo, over land en water, naar een dorp aan de Boven Surinamerivier. Deze tocht weerspiegelt de reis die hun voorouders maakten na ontsnapping uit de Nederlandse slavernij.

MAMA van Yelena Renard & Nikolay Renard
(Rusland, 2010), wereldpremière
Productie & Sales contact: Renard, nikolayrenard@yahoo.com, +7 985 2246450

Yelena en Nikolay Renard, veelbelovende nieuwkomers in de Russische cinema, maakten fictie van realiteit in een verhaal over de complexe relatie tussen een overbezorgde moeder en haar lijvige, veertigjarige zoon die nog steeds bij haar woont. De filmmakers gebruiken een realistische stijl met opnamen die soms veranderen in tableaux vivants.

MIYOKO ASAGAYA KIBUN (MIYOKO) van Tsubota Yoshifumi
(Japan, 2009), internationale première
Productie: Wides Shuppan Co
Sales contact: Gold View Co., Joo Kiyo, kiyo@goldview.co.jp, +81 3 53472501

TSUBOTA Yoshifumi's MIYOKO is een rijk vormgegeven biografische film over een Japanse manga-kunstenaar, zijn regelmatig naakt poserende muze Miyoko en de hippe buurt in Tokyo waar zij in de jaren zeventig wonen. De jonge kunstenaar houdt obsessief vast aan zijn vriendin en de alcohol.

JAO NOK KRAJOK (MUNDANE HISTORY) van Anocha Suwichakornpong
(Thailand, 2009), Europese première, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
Productie: Electric Eel Films/Houdini Studio
Sales contact: Electric Eel Films, Anocha Suwichakornpong, info@electriceelfilms.com, +66 2 6670177

GRACELAND (2006) van scenarist en filmmaker Anocha Suwichakornpong was de eerste korte film uit Thailand die werd geselecteerd voor het filmfestival van Cannes. Haar speelfilmdebuut MUNDANE HISTORY is een familiedrama over een verlamde zoon, een ontwijkende vader en de verpleger die ingehuurd wordt om de aan een rolstoel gebonden patiënt te verzorgen.
Suwichakornpong's tweede speelfilmproject BY THE TIME IT GETS DARK is geselecteerd voor CineMart 2010.

LI FA DIAN DE NU ER (MY DAUGHTER) van Charlotte Lay Kuen Lim
(Maleisie, 2009), Europese première, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds
Productie: Patio Films
Sales contact: Patio Films, Yen San Michelle Lo, yensanlo@yahoo.com, +60 12 2088186

Charlotte Lay Kuen LIM werkte na haar studie mee aan vele TV commercials en was regie-assistent bij diverse films. Ze regisseerde meerdere korte films, zoals ESCAPE (2008), vertoond tijdens IFFR 2009. Haar speelfilmdebuut MY DAUGHTER is een intieme studie naar de wederzijdse afhankelijkheid tussen een morsige kapster en haar onzekere tienerdochter.

R. van Michael Noer & Tobias Lindholm
(Denemarken, 2010), wereldpremière
Productie: Nordisk Film A/S
Sales contact: TrustNordisk, Nicolai Korsgaard, nicolai@nordiskfilm.com, +45 3686 8764

R. is Lindholm & Noer's eerste speelfilm over de jonge Rune die tracht te overleven in een Deense gevangenis. R. is een rauwe, harde film over de strikte pikorde, erecodes en schimmige deals in een gevangenis.

LES SIGNES VITAUX (VITAL SIGNS) van Sophie Deraspe
(Canada, 2009), internationale première
Productie & Sales contact: Les Films Siamois, Nicolas Fonseca, nicolas@filmssiamois.com, +1 514 5745753

Een jonge Canadese vrouw wil weten wat mensen echt nodig hebben tijdens de laatste momenten van hun leven. Op terughoudende wijze en zonder vals sentiment, roept Sophie Deraspes film belangrijke vragen op essentiële levensvragen en de opmerkelijke intimiteit tussen zorgverleners en stervenden.

QUCHIS DGEEBI (STREET DAYS) van Levan Koguashvili
(Georgie, 2010), wereldpremière
Productie: Independent Film Project/Moving Picture
Sales contact: Independent Film Project, Keti Machavariani, kinoke@gmail.com, +99 5 32292537

Het sobere Georgische drama over de werkloze junk Checkie is een reflectie op een generatie die rond de twintig jaar was toen de Sovjet-Unie uiteenviel, nog in sovjet-stijl opgroeide maar zich nu moeilijk aan kan passen aan de sociaal-politieke en economische veranderingen. Deze dertig- à veertigjarigen staan bekend als 'verloren generatie'.

GUANG BAN (SUN SPOTS) van Yang Heng
(Hong Kong/China, 2009), Europese première, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds
Productie: Hu Tong Communication/Decinema Studio
Sales contact: Jetwood Investment Limited, Li Kit Ming, hutcom@rocketmail.com, +85 2 94587057

Drie jaar na zijn bekroonde debuut BETELNUT, presenteert Yang Heng SUN SPOTS, minimalistische Chinese cinema waarin prachtige HD-beelden worden gecombineerd met het verhaal van de tragische relatie tussen een jonge gangster en een jonge vrouw met liefdesverdriet.

PÜHA TÕNU KIUSAMINE (THE TEMPTATION OF ST. TONY) van Veiko Õunpuu
(Estland/Zweden/Finland, 2009), Europese première
Productie: Homeless Bob Production/ATMO/Bronson Club
Sales contact: Homeless Bob Production, Katrin Kissa, kissa@too.ee, +37 2 56677855

Na zijn in Venetie met de Horizon Award 2007 bekroonde debuut AUTUMN BALL, is de Estse filmmaker Veiko Õunpuu terug met zijn tweede speelfilm The Temptation of St. Tony, een parabel over het nieuwe, agressieve kapitalisme in Oost-Europa met zijn hardvochtige kapitalistische regels en leiders. Õunpuu's visie, gefilmd in prachtig zwart-wit, is provocatief en duister maar ook zeer onderhoudend door het gebruik van gitzwarte humor.

ALAMAR (TO THE SEA) van Pedro Gonzalez-Rubio
(Mexico, 2009), Europese première
Productie: Mantarraya Producciones/Xkalakarma
Sales contact: MK2, Mathilde Henrot, mathilde.henrot@mk2.com, +33 1 44673076

ALAMAR portretteert fijnzinnig de relatie tussen een vader en een zoon die de vakantie doorbrengen op het Chinchorro-rif aan de Mexicaans-Caraibische kost, waar de vader leeft van visserij. De tweede speelfilm van Pedro Gonzalez-Rubio werd geproduceerd door Jaime Romandia voor Mantarraya Producciones, eerder betrokken bij de films van Carlos Reygadas en Amat Escalante.

LA VIE AU RANCH van Sophie Letourneur
(Frankrijk, 2009), internationale première
Productie: Ecce Films
Sales contact: Ecce Films, Emmanuel Chaumet, eccefilms@yahoo.fr, +33 147702723

In haar speelfilmdebuut LA VIE AU RANCH portretteert Sophie Letourneur met groots inzicht het schijnbaar redelijk gelukkige dagelijkse leven van een kleine groep twintigjarige studentes die samenwonen in wat zij hun 'Ranch' noemen. Ze staan op het punt te worden geconfronteerd met de scherpere kanten van de werkelijkheid en relaties.