Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Datum 27 januari 2010

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het persoonlijk kilometerbudget van het bovenregionaal gehandicaptenvervoer Valys.

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over het persoonlijk kilometerbudget van het bovenregionaal gehandicaptenvervoer Valys.

Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker





Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het persoonlijk kilometerbudget van het bovenregionaal gehandicaptenvervoer Valys.


1
Hoeveel procent van de pashouders heeft over 2009 zijn persoonlijk kilometerbudget opgemaakt? Hoeveel mensen zijn dat in absolute aantallen?

Antwoord:
In totaal hebben 7065 pashouders in 2009 hun persoonlijk kilometerbudget volledig gebruikt. Dat is ruim 2,6% van het totaal aantal pashouders.


2
Op 1 november 2008 had 1% van de pashouders zijn persoonlijk kilometerbudget opgebruikt, op 1 oktober 2009 minder dan 1%, hoe liggen die cijfers voor 31 december 2008 en 31 december 2009?

Antwoord:
Op 31 december 2008 had ruim 3,1% van de pashouders zijn persoonlijk kilometerbudget opgebruikt. Op 31 december 2009 lag dit percentage zoals gezegd op ruim 2,6%.


3
Hoeveel ongebruikte kilometers blijven er over van alle pashouders die hun persoonlijk kilometerbudget niet opmaken?

Antwoord:
Van de in 2009 uitgegeven kilometers is aan het eind van 2009 ruim 140 miljoen kilometer niet gebruikt.


4
Hoeveel inactieve pashouders zijn er en hoeveel ongebruikte kilometers zijn dat?

Antwoord:
In 2009 hebben circa 127.000 pashouders geen gebruik gemaakt van hun Valyspas. Bij benadering gaat het dan om 100 miljoen ongebruikte kilometers.


5
Bent u bereid om te onderzoeken hoeveel kilometers mensen die hun budget op hadden in de loop van het jaar extra zouden willen gebruiken? Zo ja, wanneer kan de Kamer die uitkomsten verwachten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:
Nee, ik zie geen aanleiding tot een dergelijk onderzoek. In de eerste plaats trek ik uit het ­al jaren- zeer geringe percentage pashouders dat zijn persoonlijk kilometerbudget opmaakt de conclusie dat het kilometerbudget in redelijke mate aan de behoefte van de pashouders voldoet. In de tweede plaats is er binnen het beschikbare budget geen ruimte om de kilometerbudgetten te verhogen.


6
Bent u bereid de limiet te laten vervallen als blijkt dat de verhouding tussen tekort aan kilometers en het niet-gebruikte kilometers neutraal is? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:
Bij de vaststelling van de hoogte van het standaard en het hoog persoonlijk kilometerbudget wordt reeds rekening gehouden met de (raming van de) mate waarin de persoonlijk kilometerbudgetten worden uitgeput. Als dat niet zou gebeuren, dan zouden de kilometerbudgetten uiteraard veel lager worden vastgesteld dan nu het geval is. Het laten vervallen van de kilometerlimiet kan derhalve niet budgettair neutraal worden doorgevoerd, ook al zou het aantal niet- gebruikte kilometers het door individuele pashouders extra gewenste aantal kilometers overtreffen. Ik ben dus niet bereid de limiet te laten vervallen en over te gaan tot een openeinderegeling.






---- --