Nieuws
27 januari 2010
Voorstellen CNV Media voor de cao Grafimedia 2010
Het jaar 2009 was een slecht jaar voor de grafimedia. Er zijn 4500
arbeidsplaatsen geschrapt, ofwel 15% van de werkgelegenheid. Dat is
heel veel. En helaas, het eind is nog niet in zicht. Reden voor CNV
Media om de inzet van dit jaar voor de cao-onderhandelingen aan te
passen aan de realiteit van vandaag.
In 2009 zijn twee belangrijke zaken gerealiseerd. Ten eerste is het
mobiliteitscentrum C3 opgericht en ten tweede hebben we de
loonsverhoging in juli 2009 kunnen handhaven, onder grote druk, dat
wel. Maar voor CNV gold en geldt, afspraak is afspraak.
Het vasthouden van de loonsverhoging in 2009 heeft echter een
keerzijde. De sector kraakt in zijn voegen. CNV Media stelt zich op
het standpunt dat het houden van werk nu absolute prioriteit moet
hebben, daar gaat het om. Het belang van het hebben en houden van werk
zie je terug in de voorstellen.
2010 wordt een lastig jaar. Wij willen voor dit jaar GEEN structurele
loonsverhoging afspreken. Wel doen wij voorstellen die gericht zijn op
behoud van werk en een aantal kwaliteitsvoorstellen. De cao moet ook
geen lange looptijd krijgen, nu eerst het jaar 2010 goed doorkomen als
sector.
CNV Media steekt haar nek uit!
Beter gezegd, de leden van CNV Media steken hun nek uit voor het
behoud van hun werk en van hun collega's. Indien de leden instemmen
met de voorstellen, zie bijgaand, dan geeft dat aan dat CNV Media en
haar leden oog hebben voor de problemen in de sector en daar een
actieve bijdrage aan willen leveren.
In veel bedrijven zijn werknemers verleden jaar op diverse manieren
onder druk gezet om toch af te zien van de afgesproken loonsverhoging.
Dat was niet fatsoenlijk, want zoals hierboven aangegeven, afspraak is
afspraak.
Nu is het moment om met goede voorstellen te komen die rekening houden
met de situatie in de sector.
Een vakbond heeft ook de verantwoordelijkheid om te bezien wat echt
belangrijk is op dit moment. In 2011 hopen wij dat het weer beter zal
gaan, maar dit is een lastig jaar. U merkt dat ook allemaal aan den
lijve of in de directe omgeving.
Reactie!
Bijgaand ontvangt u de voorstellen van CNV Media voor 2010. Wij vragen
u in te stemmen met deze voorstellen. Dat kunt u doen door het
reactieformulier terug te sturen/of te mailen, vóór 10 februari.
Indien u aanvullende voorstellen hebt kunt u deze ook via het
formulier aangeven.
Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt u ook mailen naar de
onderhandelaar Grafimedia, Richard Leloux:
r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV