Dienstenbond CNV

Nieuws

27 januari 2010

Voorstellen CNV Media voor de cao Grafimedia 2010

Het jaar 2009 was een slecht jaar voor de grafimedia. Er zijn 4500 arbeidsplaatsen geschrapt, ofwel 15% van de werkgelegenheid. Dat is heel veel. En helaas, het eind is nog niet in zicht. Reden voor CNV Media om de inzet van dit jaar voor de cao-onderhandelingen aan te passen aan de realiteit van vandaag.

In 2009 zijn twee belangrijke zaken gerealiseerd. Ten eerste is het mobiliteitscentrum C3 opgericht en ten tweede hebben we de loonsverhoging in juli 2009 kunnen handhaven, onder grote druk, dat wel. Maar voor CNV gold en geldt, afspraak is afspraak.

Het vasthouden van de loonsverhoging in 2009 heeft echter een keerzijde. De sector kraakt in zijn voegen. CNV Media stelt zich op het standpunt dat het houden van werk nu absolute prioriteit moet hebben, daar gaat het om. Het belang van het hebben en houden van werk zie je terug in de voorstellen.

2010 wordt een lastig jaar. Wij willen voor dit jaar GEEN structurele loonsverhoging afspreken. Wel doen wij voorstellen die gericht zijn op behoud van werk en een aantal kwaliteitsvoorstellen. De cao moet ook geen lange looptijd krijgen, nu eerst het jaar 2010 goed doorkomen als sector.

CNV Media steekt haar nek uit!
Beter gezegd, de leden van CNV Media steken hun nek uit voor het behoud van hun werk en van hun collega's. Indien de leden instemmen met de voorstellen, zie bijgaand, dan geeft dat aan dat CNV Media en haar leden oog hebben voor de problemen in de sector en daar een actieve bijdrage aan willen leveren.
In veel bedrijven zijn werknemers verleden jaar op diverse manieren onder druk gezet om toch af te zien van de afgesproken loonsverhoging. Dat was niet fatsoenlijk, want zoals hierboven aangegeven, afspraak is afspraak.
Nu is het moment om met goede voorstellen te komen die rekening houden met de situatie in de sector.

Een vakbond heeft ook de verantwoordelijkheid om te bezien wat echt belangrijk is op dit moment. In 2011 hopen wij dat het weer beter zal gaan, maar dit is een lastig jaar. U merkt dat ook allemaal aan den lijve of in de directe omgeving.

Reactie!
Bijgaand ontvangt u de voorstellen van CNV Media voor 2010. Wij vragen u in te stemmen met deze voorstellen. Dat kunt u doen door het reactieformulier terug te sturen/of te mailen, vóór 10 februari. Indien u aanvullende voorstellen hebt kunt u deze ook via het formulier aangeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt u ook mailen naar de onderhandelaar Grafimedia, Richard Leloux:
r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl