Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
Mediargus lanceert Mediagora en biedt VVJ-leden interessante voordelen
Op 28 januari lanceert Mediargus een nieuw elektronisch netwerk voor
mediaprofessionals, Mediagora. Het opzet is een handig
communicatieplatform te creëren tussen journalisten, andere
mediaprofessionals en alle mogelijke informatiebronnen. VVJ-leden
krijgen gratis toegang.
Het verhaal van Mediagora klinkt natuurlijk bekend in de oren. Wat
wordt dit anders dan een extra communicatieplatform waarlangs
politici, bedrijven en hun respectievelijke woordvoerders journalisten
zullen bestoken met perscommuniqués en uitnodigingen voor
persconferenties? Wat wordt het verschil met de communitys die we
intussen zo goed kennen, Facebook bijvoorbeeld of Linkedln? En wat
wordt specifiek de toegevoegde waarde in vergelijking met wat Belga
ons al biedt via zijn PressAgenda en persberichtenlijst Media Support?
Toch, zo maakt Mediargus-directeur Patrick Lacroix zich sterk, zal
Mediagora een heel specifieke plaats innemen binnen het Vlaamse
medialandschap. Onze aanpak is gericht en persoonlijk, zegt hij.
Mediagora heeft niet echt regels. Iedere journalist gebruikt het zoals
hij of zij wil. We hopen vooral dat het de journalist zal helpen om
uniek uit de hoek te komen op basis van een persoonlijke benadering en
de eigen keuze die hij maakt uit het rijke aanbod van bronnen. Die
één-op-één-relatie met woordvoerders en experten kan leiden tot nog
meer variatie in de berichtgeving.
Aan de aanbodzijde mikt Mediagora op bronnen uit de politiek, de
overheidsdiensten, het bedrijfsleven, de nonprofitsector en de
academische wereld. Woordvoerders en andere mediaprofessionals krijgen
trouwens de gelegenheid om zich op Mediagora uitgebreid voor te
stellen, via een eigen profielpagina waarop ze achtergrondinformatie,
fotos en logos maar ook e-letters, vorige perscommuniqués en
archiefknipsels kunnen posten.
Vitrine voor freelancers
Overigens krijgen ook journalisten die profielmogelijkheid. Zij kunnen
op Mediagora uitpakken met een eigen showcase, die toont wat ze in hun
mars hebben. Zeker voor freelancejournalisten gaat het om een
interessante mogelijkheid: in de vitrine van Mediagora kunnen zij een
uitgebreide portfolio installeren waarmee ze direct een keur van
mogelijke opdrachtgevers bereiken.
Mediagora zal daarnaast ook een eigen blogomgeving bevatten. Alle
gepubliceerde materiaal in dat verband komt terecht in het archief van
Mediargus onder de rubrieksnaam blogs Vlaamse opiniepers.
Directeur Lacroix mikt voor Mediagora op een 10.000 leden. Dat is
althans het potentieel in Vlaanderen, schat hij.
VVJ-leden krijgen alvast gratis toegang tot het nieuwe forum. Daarmee
sparen ze de normale jaarlijkse gebruiksvergoeding van 50 euro uit.
Alle VVJ-leden zullen over afzienbare tijd van Mediargus een
gebruikersnaam en paswoord ontvangen met de nodige tekst en uitleg
erbij.
Beter Mediargus
Mediargus zelf is intussen verrijkt met twee nieuwe functies:
WebTracker en MediaDocs. Zeker even goed nieuws is dat alle VVJ-leden
die niet via een uitgever gratis op Mediargus kunnen, aan een
voorkeurtarief van 1/3 van de prijs full service kunnen krijgen.
Mediargus omvat momenteel alle Vlaamse kranten, de krantenwebsites en
de magazines van Roularta. Grote afwezigen blijven dus de VRT en
(althans voorlopig) Sanoma. De archieven van de wel opgenomen
publicaties gaan intussen meer dan tien jaar terug in de tijd.
Publicaties van de dag zelf zijn beschikbaar vanaf 7 uur s ochtends.
De nieuwe functie WebTracker laat nu toe om alle mogelijke nieuwsfeeds
op te volgen via Mediargus. Een journalist kan daardoor nieuws van
regionaal tot internationaal, van gespecialiseerde websites tot blogs
naar eigen goeddunken selecteren en filteren.
Daarnaast is er de optie MediaDocs, die het mogelijk maakt een stukje
van de server van Mediargus te reserveren voor eigen gebruik. Een
journalist kan er persoonlijke documenten bewaren en ze desgewenst
delen met anderen. En dan wordt er door directeur Patrick Lacroix en
de zijnen ook nog aan een andere nieuwigheid gewerkt: een
plagiaatchecker. Die moet het auteurs mogelijk maken om via de
digitale snelweg piraterij op zijn publicaties op te sporen.
Voorkeurtarief voor VVJ-leden
Traditioneel kunnen journalisten verbonden aan een mediahuis dat
partner is van Mediargus, via die uitgever gratis gebruik maken van
alle Mediargusservice. Dat geldt sowieso voor journalisten in vaste
loondienst, en ook al voor vele freelancers.
Voor de VVJ-leden die nog geen toegang hebben tot de databank, wil
directeur Lacroix een aanvullende inspanning doen. Wanneer zij van een
uitgever (die wel Mediarguspartner moet zijn) een akkoord krijgen,
kunnen ook zij dan kosteloos op de mediadatabank.
Voor wie dit niet pakt en lid is van de VVJ, biedt Mediargus een
voordeeltarief aan van een derde van de normale prijs, of een korting
van 66 procent. Het gebruiksrecht voor de volledige databank komt dan
neer op 1.500 euro per jaar of 125 euro per maand. Daar komt wel nog 6
procent BTW bij. Onze bedoeling hiermee is niet om extra omzet te
creëren, aldus Lacroix. Wel om journalisten zoveel mogelijk bij onze
werking te betrekken.
Met de VVJ kwam Mediargus tot slot overeen dat het magazine De
Journalist op de mediadatabank zal worden gepubliceerd. Het blad zal
dan ook via de gesofisticeerde zoekfunctie van Mediargus uitgebreid
kunnen worden geconsulteerd.
Pol Deltour