Diergaarde Blijdorp
---
Prijswinnaar Roofdierencampagne bekend:
opbrengst in Blijdorp hoger dan verwacht
27-01-2010
De Roofdierencampagne van de Nederlandse
Vereniging van Dierentuinen (NVD), die vorig jaar april in Diergaarde
Blijdorp bij het verblijf van de poolvossen is gelanceerd, heeft
alleen al in Blijdorp 18.000 euro opgeleverd. Hiervoor ontving
Blijdorp een 'Gold Award' van de Europese Vereniging van Dierentuinen
(EAZA). Het bedrag is in Blijdorp bijeengebracht door de verkoop van
de Roofdierenspeurtocht, het organiseren van Roofdierenavonden, een
Teddybeer picknick en door spontane bijdragen van bezoekers...
Niels Dukker is als winnaar getrokken uit de circa 2.000 deelnemers
die hebben meegedaan aan de Roofdierenspeurtocht. Het totale bedrag
dat alle dierentuinen wereldwijd hebben ingezameld, circa 210.000
euro, wordt ingezet voor bescherming van roofdieren in Europa, zoals
de grijze wolf, bruine beer, Europese nerts, otter, lynx, ijsbeer,
gevlekte bunzing, wilde kat, Iberische lynx, veelvraat, poolvos en de
jakhals.
Dit jaar wordt de campagne voortgezet met toevoeging van vier andere
vleesetende diersoorten: de Egyptische en de Monniksgier, de
keizersarend en de bruinvis. Ook is gekozen voor een nieuw thema:
'Stop Gif in Europa' waarmee gewezen wordt op de gevaren van het
illegaal gebruiken van gif om 'ongewenste' dieren te doden waardoor
ook andere (veelal roof)dieren de dupe worden als zij zich
bijvoorbeeld te goed doen aan het aas.
Uit onderzoek blijkt dat dit voor gieren helaas een belangrijke
doodsoorzaak is. Naast bedreiging door gif worden Europese roofdieren
ook bedreigd door de versnippering en achteruitgang van hun
leefgebieden en door de jacht. Dierentuinen wereldwijd nemen hun
verantwoordelijk door met deze campagne te wijzen op de bedreigingen
van Europese roofdieren en fondsen beschikbaar te stellen voor
natuurbeschermings-projecten.